نگرانی جامعه سیاسی تونس از پیامدهای سفر اردوغان به آن کشور

جناح های اسلام گرا سعی دارند تونس را در محور ترکیه و قطر قرار دهند

قیس سعید، رئیس جمهور تونس و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کاخ قرطاج در تونس. عکس از: AFP

سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به تونس و اظهارات سران دو کشور در پیوند به تحولات منطقه و درگیری در لیبی منجر به افزایش نگرانی نسبت به آینده تونس شده است. کارشناسان سیاسی هشدار می دهند که گرایش تونس به سوی محور ترکیه – لیبی و یا محور ترکیه – قطر، می تواند تونس را با دشواری های زیادی رو به رو کند، به ویژه این که تحولات لیبی، ائتلاف های تازه ای را در شرق دریای مدیترانه به وجود آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، اعلیه علانی، پژوهشگر سیاسی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: عدم تشکیل دولت جدید تونس و سردرگمی آشکار اطرافیان رئیس جمهور، یکی از عمده ترین عوامل اختلاف نظر در مورد سفر رئیس جمهور ترکیه به تونس است. وی افزود: جامعه مدنی و انجمن های سیاسی کشور ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر، پیوستن تونس به ائتلاف طرابلس، الجزایر، ترکیه و قطر را رد کرده و خواستار سیاست بی طرفی در کشمکش های منطقه ای می باشند. واکنش گروه ها و احزاب سیاسی تونس در این مسئله آن چنان شدت گرفت که دفتر ریاست جمهوری تونس با صدور اعلامیه ای تأکید کرد که تونس قصد ندارد به هیچ یک از ائتلاف های که در حال شکل گیری در منطقه است بپیوندد و دولت تونس پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت کشور را همواره در اولویت قرار می دهد.

در این اعلامیه علاوه شده است که ادعاهای که به تازگی در ارتباط به موضع گیری های دولت شده است، عاری از حقیقت است و این تفسیرهای نادرست به هیچ صورتی نمی تواند بازتاب دهنده سیاست دولت باشد. زیرا بزرگ ترین هدف و آرمان رئیس جمهور، حمایت از استقلال و آزادی کشور است و تونس در حال حاضر در صدد پیوستن به هیچ ائتلافی نمی باشد.

در اعلامیه ریاست جمهوری تأکید شده است که هدف از این گونه اظهارات مغرضانه، تلاش برای ایجاد اختلاف میان ملت و دولت تونس است  و برخی طرف ها سعی دارند با این گونه اظهارات بی اساس، توجه ملت را از مسائل بزرگ اقتصادی و اجتماعی دور سازند.

در پیوند به این موضوع، اعلیه علانی،  عقیده دارد که از فحوای اعلامیه دولت می توان به این نتیجه رسید که جنبش اسلام سیاسی سعی دارد تونس را در محور ترکیه و قطر قرار دهد در حالی که رسیدن به این هدف کار آسانی نیست، زیرا بعید است که سایر گروه های سیاسی و جامعه تونس حاضر به پذیرش چنین سیاستی در کشور شوند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia