بی‌سرنوشتی در پاکستان؛ جوان پناهجو به زندگی خود پایان داد

مهاجران افغان در ایران و پاکستان در خطر اخراج اجباری قرار دارند و فشار بر آنها در این دو کشور افزایش پیدا کرده است

در دوران حکومت طالبان، حضور پناهجویان افغان در پاکستان افزایش یافته است-FAROOQ NAEEM / AFP

فعالان حقوق‌ مهاجران در پاکستان روز پنجشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوئیه) خبر دادند که یک پناهجوی افغان به‌نام ذکریا بلوچ ذکی، در هفته جاری به زندگی خود پایان داده است.

این فعالان گفتند که این پناهجو دانش‌آموخته حقوق و علوم سیاسی بود و در هتلی در پاکستان به‌عنوان پیش‌خدمت کار می‌کرد.  

این فعالان گفتند که جسد این پناهجو به افغانستان منتقل شده است.  

محمد زمان، رئیس گروه «ما را نجات دهید» گفت که پناهجوی افغان به‌دلیل پیامدهای ناشی از بی‌توجهی دفاتر سازمان ملل به وضعیت‌اش به زندگی خود پایان داد.

او از نهادهای مدافع حقوق پناهجویان خواست که به رسیدگی به پرونده مهاجران افغان‌ها توجه کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «پناهجویان وضعیت نابسامانی در پاکستان دارند و این به‌خاطر بی‌تفاوتی کشورهای مهاجر‌پذیر و کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان است.»

او گفت که جامعه جهانی در قبال پناهجویان افغان بی‌توجه است، اما این روند باید تغییر کند. 

فرشاد یکی از مهاجران افغان در پاکستان به ایندیپندنت فارسی گفت که ازدحام در دفاتر سازمان ملل متحد در راستای ثبت و رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان افغان زیاد است.  

او نیز مانند هزاران تن در انتظار مصاحبه با سازمان ملل متحد است، تا درخواست پناهندگی اش در یکی از کشورهای اروپایی و آمریکایی پذیرفته شود.  

او گفت: «جمعیت مهاجران افغان در پاکستان زیاد است و رسیدگی به پرونده این مهاجران، شاید خیلی طول بکشد. من در حکومت پیشین کار می‌کردم و می‌ترسم که اگر دوباره به افغانستان بروم، طالبان من را بازداشت و شکنجه کند.» 

با سرنگونی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ به‌دست طالبان، هزاران تن از نظامیان، کارکنان حکومت پیشین و شهروندان به کشورهای همسایه شامل ایران و پاکستان رفته‌اند. این شهروندان امیدوارند که دفاتر سازمان ملل متحد در راستای رسیدگی به پرونده‌ها سریع اقدام کند. مهاجران افغان در ایران و پاکستان در خطر اخراج اجباری قرار دارند و فشار بر آنها در این دو کشور افزایش پیدا کرده است.  

شهروندان به‌دلیل فقر، بی‌کاری و ترس از حملات انتقام‌جویانه طالبان افغانستان را به مقصد کشورهای خارجی ترک می‌کنند و تقاضا برای ترک این کشور به طور روزانه در حال افزایش است. 

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.

بیشتر از جهان