توافق پهپادی عربستان سعودی و ترکیه در جریان سفر اردوغان به جده

وزیر دفاع عربستان سعودی هدف از خرید این پهپادها را «افزایش آمادگی نیروهای مسلح و تقویت توان دفاعی و تولیدی» کشورش خواند

شاهزاده محمد بن سلمان و رجب طیب اردوغان در جده‌ــ AFP

عربستان سعودی و ترکیه در زمینه تامین پهپاد به توافق رسیدند. این توافق یکی از قراردادهای سودآوری است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در این دور از سفرهایش به کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال امضای آن‌ها است.

سفر رئیس‌جمهوری ترکیه از روز دوشنبه و با ورود به عربستان سعودی آغاز شد. هیئتی متشکل از ۲۰۰ وزیر و تاجر و سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی در این سفر اردوغان را همراهی می‌کنند تا با دست پر بازگردند و بتوانند آینده اقتصاد بحران‌زده ترکیه را تضمین کنند.

آنکارا که به‌تازگی روابط دیپلماتیکش با قدرت‌های عربی خلیج فارس به‌ویژه عربستان سعودی را ترمیم کرده، بر آن است تا هرچه زودتر ثمره آن را در حوزه اقتصادی ببیند.

به گزارش رویترز،‌ قرارداد خرید پهپاد از ترکیه بین شرکت دفاعی بایکار از ترکیه و وزارت دفاع عربستان سعودی و در حضور اردوغان و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و وزرای دفاع دو کشور به امضا رسید.

هالوک بایرکتار، مدیرعامل این شرکت پهپادسازی که داماد اردوغان یکی از مدیران آن است، در توییتی این توافق را «بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ جمهوری ترکیه در زمینه صادرات دفاعی و هوانوردی» خواند.

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، روز سه‌شنبه ۱۸ ژوییه ( ۲۷ تیر)، با انتشار پیامی در توییتر، هدف از خرید این پهپادها را «افزایش آمادگی نیروهای مسلح پادشاهی و تقویت توان دفاعی و تولیدی» کشورش خواند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) درباره این قرارداد جزئیات بیشتری منتشر نکرده اما اعلام کرده که در دیدار مقام‌های دو کشور، تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های گوناگون از جمله انرژی، ساخت‌وساز، فناوری دیجیتال، بهداشت و رسانه به امضا رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند مبادلات تجاری ترکیه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است. در دو دهه اخیر، ارزش مبادلات تجاری ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ۲۲ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۲، حجم مبادلات ترکیه و عربستان سعودی ۶.۵ میلیارد دلار بود.

کسری بودجه ترکیه در ماه ژوئن ۲۰۲۳ هفت برابر بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته گزارش شده است. در همین ارتباط میانگین تورم ماه گذشته در مقایسه با سال گذشته در همین زمان ۴۰ درصد بود و ارزش لیر، واحد پول ترکیه، نیز ۲۹ درصد کاهش یافت. از همین‌ رو، اردوغان که به‌تازگی در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برای یک دور دیگر به قدرت رسیده، در تلاش است برای جبران کسری بودجه و برون‌رفت از بحران اقتصادی این کشور راهی پیدا کند.

او پیش از آغاز سفر به سه کشور عربی حاشیه خلیج فارس، در نشستی خبری در فرودگاه استانبول، «سرمایه‌گذاری و تامین مالی» را هدف اصلی این سفر برشمرد. آنکارا انتظار دارد این سفر به دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در ترکیه منتهی شود.

پس از عربستان سعودی، رئیس‌جمهوری ترکیه و هیئت همراه روز سه‌شنبه راهی قطر می‌شوند و یک روز پس از آن، به امارات متحده عربی می‌روند.

بیشتر از جهان