ترکیه و امارات متحده عربی توافقنامه تجاری امضا کردند

هدف «توافق مشارکت اقتصادی جامع» افزایش تجارت میان دو کشور به ۴۰ میلیارد دلار ظرف پنج سال است

اردوغان گفت که این توافقنامه روابط تجاری دو طرف را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد-CEM OZDEL / TURKISH FOREIGN MINISTRY / AFP

امارات متحده عربی و ترکیه روز جمعه در ابوظبی قراردادی را امضا کردند که هدف آن افزایش تجارت بین دو کشور به ۴۰ میلیارد دلار در پنج سال آینده است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، پیش از شرکت در نشست خبری در ابوظبی، در سخنانی در استانبول گفت که «توافق مشارکت اقتصادی جامع» مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد. 

 شیخ محمد بن زاید، رییس امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ به ترکیه سفر کرد و در جریان این سفر امارات یک صندوق سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایجاد کرد. پس از این سفر بود که مناسبات سیاسی ترکیه و امارات گرم شد و سال گذشته میلادی امارات مذاکرات با ترکیه بر سر یک توافق دوجانبه تجاری را آغاز کرد. 

ثانی آل زیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی، به خبرگزاری رویترز گفت: «صندوق ۱۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های زیادی را از امارات جذب می‌کند، اما توافق مشارکت اقتصادی جامع درهای فراوانی را باز خواهد کرد چرا که سازوکارهای مناسبی را برای انتخاب پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها فراهم خواهد ساخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ترکیه پتانسیل عظیمی برای رشد دارد و یکی از بزرگترین اقتصادهای نوظهوری خواهد بود که در ۲۰ سال آینده بر بازارهای جهانی تسلط خواهند داشت.»

آل زیودی گفت که بنا بر پیش‌بینی‌ها توافق فوق در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ تصویب و به زودی اجرا خواهد شد. 

پیش‌بینی می‌شود که «توافق مشارکت جامع اقتصادی» میان ترکیه و امارات بر بخش‌های متنوع راهبردی از جمله کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی پاک و همچنین همکاری‌های مستمر در پروژه‌های ساخت‌وساز و املاک و مستغلات تمرکز کند. 

تجارت دوجانبه بین دو کشور در سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۹ میلیارد دلار رسید که به نوشته خبرگزاری رویترز نسبت به سال قبل افزایش ۴۰ درصدی داشت. ترکیه هم‌اکنون ششمین شریک تجاری امارات متحده عربی برای تجارت غیرنفتی است. 

بیشتر از جهان