ملاقات اردوغان با شاهزاده محمد بن سلمان با دستور کار تقویت روابط اقتصادی

حجم روابط اقتصادی عربستان و ترکیه در سال گذشته به شش‌و‌نیم میلیارد دلار رسید

شاهزاده محمد بن سلمان و رجب طیب اردوغان در جده-Saudi Press Agency/Handout via REUTERS 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در راس هیاتی متشکل از ۲۰۰ وزیر و تاجر و سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی در سفر به عربستان سعودی با شاهزاده محمد بن‌سلمان در شهر جده دیدار کرد.

هدف اصلی سفر جاری اردوغان تقویت روابط با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر و دستاوردهای اقتصادی است. ترکیه برای تقویت ارزش پول خود که به یک بحران جدی تبدیل شده است به جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیاز دارد.

به گزارش عرب‌نیوز، ارزش روابط اقتصادی عربستان سعودی و ترکیه در سال گذشته میلادی به شش‌و‌نیم میلیارد دلار رسیده و حجم روابط تجاری در شش ماهه نخست سال جاری میلادی نیز  سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. این گزارش حاکی از آن است که در دو دهه اخیر ارزش روابط تجاری ترکیه با کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ۲۲ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش العربیه، پیش از این دیدار، مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری ترکیه برگزار شد. عربستان سعودی نخستین مقصد اردوغان در سفر سه روزه او به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. او قرار است سپس به قطر و امارات عربی متحده نیز سفر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عنوان بخشی از سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به عربستان، همایش تجاری عربستان و ترکیه با حضور نمایندگان شرکت‌های دولتی و خصوصی هر دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، در این نشست راه‌های همکاری و گسترش فرصت‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های گوناگون مانند انرژی، ساخت و ساز، فناوری دیجیتال، بهداشت و رسانه امضا شد. سرمایه‌گذاری‌ها و منابع مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس از سال ۲۰۲۱ و همزمان با آغاز بازسازی روابط آنکارا با عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سهم مهمی در کاهش فشار بر اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی ترکیه داشته‌اند.

رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز سفر در فرودگاه استانبول با اشاره به روابط دیرین سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ترکیه با عربستان سعودی گفت: «دو هدف اصلی این سفر سرمایه‌گذاری و تامین مالی است. ترکیه فرصت سرمایه‌گذاری جدی در صنایع دفاعی و زیرساخت‌ها در این سه کشور حاشیه خلیج فارس خواهد داشت. به علاوه، این کشورها هم می‌توانند در ترکیه دارایی‌هایی داشته باشند.»

دو مقام ارشد ترکیه پیش از سفر رئیس جمهوری این کشور گفته بودند که آنکارا انتظار دارد کشورهای حوزه خلیج فارس در نتیجه سفر اردوغان، ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در ترکیه انجام دهند.

بنابر اعلام آنکارا جودت یلماز، معاون رئیس جمهوری و مهمت شیمشک، وزیر اقتصاد و دارایی ترکیه ماه گذشته برای گفتگو با همتایان خود در رابطه با «فرصت های همکاری اقتصادی» به امارات عربی متحده عربی سفر کرده و با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهوری این کشور نیز دیدار کردند.

بیشتر از اقتصاد