برنامه مراقبت از پوست و زیبایی در تابستان به چه تغییراتی نیاز دارد؟

گرچه داشتن روال معین مراقبت از پوست برای کل سال مفید است، این‌ها گام‌های مهمی است که با ‏گرم‌تر شدن هوا باید در نظر داشته باشید

سعی کنید محصولات پوستی‌ رقیق‌تری نسبت به پاییز و زمستان استفاده کنید- Canva

متخصصان پوست نیز مثل بقیه ما تابستان را زیر نور خورشید می‌گذرانند، اما چطور در تمام این فصل گرم و مرطوب، پوستشان شفاف و تر و تازه و درخشان باقی می‌ماند؟ هرقدر هم که این را به شغلشان ربط دهیم، نباید فراموش کنیم که حتی حرفه‌ای‌ها نیز گاهی به تلاش بیشتری برای پیشگیری از جوش صورت و آسیب‌های ناشی از خورشید نیاز دارند.

دکتر عمر ابراهیم، متخصص پوست و مدیر تحقیقات بالینی در جراحی زیبایی و پوست شیکاگو، به وب‌سایت الور می‌گوید که برنامه مراقبت از پوست باید برای همه فصول و هر آب‌وهوایی عملی باشد، اما بد نیست هنگام تغییر فصل از زمستان به تابستان، تغییراتی در برنامه مراقبت از پوست خود بدهید.

کرم یا اسپری ضدآفتاب مهم‌ترین محصول برنامه مراقبت از پوست است که در تمام فصل‌های سال باید استفاده شود. اما در تابستان به‌هیچ‌وجه نباید بدون ضدآفتاب از خانه خارج شوید.

همیشه کرم یا اسپری ضدآفتاب با حداقل قدرت محافظت اس‌پی‌اف۳۰ (SPF30) داشته باشید که با آن راحت باشید و هر دو تا سه ساعت یک بار آن را تمدید کنید. پشت دست‌ها، پاها، گوش‌ها، و لب‌ها را فراموش نکنید.

دکتر ابراهیم نصف قاشق چای‌خوری ضدآفتاب را برای پوشش دادن صورت و گردن و محافظت خوب از پوست در مقابل آفتاب کافی می‌داند.

دکتر ابراهیم می‌گوید همان‌طور که در تابستان نسبت به زمستان لباس‌های سبک‌تری می‌پوشیم، محصولات پوستی هم که استفاده می‌کنیم باید به نسبت زمستان سبک‌تر و رقیق‌تر باشند. این موضوع در مورد همه اقلام مورد استفاده در برنامه مراقبت از پوست صادق است. بنابراین، اگر در زمستان از پاک‌کننده‌های کرمی یا روغنی برای تمیز کردن صورتتان استفاده می‌کردید، در تابستان بهتر است انواع ژلی یا فومی را امتحان کنید.

به گفته دکتر ابراهیم، برای اینکه برنامه مراقبت از پوستتان سبک‌تر باشد، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های حاوی ضدآفتاب استفاده کنید که حداقل محافظت ۳۰ دارند. ابراهیم می‌گوید که استفاده از مرطوب‌کننده‌های مغذی و غلیظ‌تر ممکن است باعث مسدود شدن منافذ و التهاب و آکنه شود. به‌خصوص اگر پوست مستعد آکنه یا چربی دارید، با استفاده از مرطوب‌کننده حاوی ضدآفتاب یک مرحله از برنامه مراقبتی پوستتان را حذف می‌کنید و به این ترتیب، پوستتان شفاف‌تر و شاداب‌تر می‌ماند.

لایه عرق اضافی روی پوست صورت مرطوب‌کننده محسوب نمی‌شود. دکتر ناوا گرین فیلد، متخصص پوست و مدیر پزشکی گروه پوست شوایگر در بروکلین، نیویورک، می‌گوید که با وجود گرما و رطوبت بیشتر هوا، همچنان به مرطوب‌کننده پوست نیاز دارید. حتی اگر پوست چربی دارید، حتما بعد از تمیز کردنش مرطوب‌کننده بزنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آریل استاد، متخصص و جراح پوست مستقر در نیویورک، می‌گوید که مرطوب‌کننده لایه شاخی پوست را- خارجی‌ترین لایه پوست که از آن در مقابل آلاینده‌ها و مواد شیمیایی مضر محافظت می‌کند- بازسازی می‌کند و از تحریک یا خشکی بیشتر آن جلوگیری می‌کند. به گفته دکتر استاد، مرطوب‌کننده‌های حاوی ضدآفتاب اینجا به کار می‌آیند، که با بافت سبک و لطیفی که دارند، لایه خارجی پوست را بدون ایجاد احساس سنگینی تغذیه می‌کنند.

به گفته دکتر ابراهیم، اگرچه مصرف ویتامین ث برای تمام طول سال عالی است، استفاده از آن در تابستان اهمیت بیشتری دارد. ویتامین ث در پیشگیری از لک‌های پوستی (هایپرپیگمنتاسیون) موثر است، ظاهر خطوط پوست را بهبود می‌دهد، و به تولید کلاژن کمک می‌کند. بعد از شستشوی صورتتان با شوینده، چند قطره ویتامین ث به صورت بزنید و برنامه مراقبت از پوستتان را با استفاده از مرطوب‌کننده ادامه دهید.

اگرچه متخصصان پوست همیشه به ما یادآوری می‌کنند که بیش از حد لایه‌برداری نکنیم، اما اثر تابستان را باید از پوست زدود. دکتر استاد توصیه می‌کند که اگر پوست چربی دارید، دفعات لایه‌برداری را [به نسبت زمستان] افزایش دهید. او در ادامه می‌افزاید که منظور این نیست که تمام محصولات پوستی‌تان را اسیدی کنید، بلکه تعداد روزهای لایه‌برداری در هفته را افزایش دهید.

فعالیت‌های روزانه نظیر ورزش، وقت گذراندن در ساحل، و تعریق طبیعی تابستان باعث می‌شود که بسیاری از ما بیش از یک بار در روز دوش بگیریم. دکتر ابراهیم توصیه می‌کند که مدت دوش گرفتن را کاهش دهید و سعی کنید بین چهار تا پنج دقیقه بیشتر نباشد. او می‌گوید که دوش گرفتن بیش از حد یا دوش گرفتن با آب داغ ممکن است باعث خشکی بیش از حد پوست و به التهاب و حتی اگزمای تابستانی منجر شود.

برچسب محصولات آرایشی را بخوانید و فقط آن‌هایی را که عبارت غیر‌جوش‌زا (noncomedogenic) دارند برای تابستان انتخاب کنید. این اصطلاح در محصولات پوستی به این نکته اشاره دارد که مواد مسدودکننده منافذ در این محصول استفاده نشده است.

همه متخصصان پوست به بیماران خود توصیه می‌کنند که در مقابل آفتاب از لباس‌های محافظ، کلاه‌های لبه پهن، و عینک آفتابی استفاده کنند. مسلما منظور این نیست که در یک روز گرم تابستانی در ساحل پیراهن آستین بلند بپوشید، اما حواستان باشد که بدنتان تا حد امکان کمتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. استفاده از چتر سایه‌بان یا نشستن زیر سایه درخت نیز می‌تواند کمک خوبی به شما باشد.

بیشتر از زندگی