وزیر دفاع اسرائیل: ۵۰ توطئه ترور جمهوری اسلامی ایران را خنثی کردیم

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، جمهوری اسلامی را به تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو متهم‌ کرد

«بسیاری از کشورهای متحد اسرائیل خطرناک ‌بودن جمهوری اسلامی را درک‌ کرده‌اند»-Angelos Tzortzinis / AFP

خبرگزاری رویترز می‌گوید، وزیر دفاع اسرائیل در جریان دیدار از جمهوری آذربایجان مدعی‌ شد‌ که مقامات امنیتی کشورش حدود ۵۰ حمله طراحی شده جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را خنثی کرده‌اند.

یوآو گالانت در گفتگو با ‌رسانه‌ها در باکو تاکید‌ کرد که «در سال‌های اخیر با دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی کارزارهای تروریستی مورد حمایت ایران، بخش گسترده‌ای از شهروندان اسرائیل و یهودیان در سراسر جهان را مورد هدف قرار داده‌اند.» 

گالانت تاکید‌ کرد، خنثی ‌کردن این «حملات تروریستی» از سوی جمهوری اسلامی تنها با کمک متحدان اسرائیل در سراسر جهان میسر شده‌ است. 

وزیر دفاع اسرائیل گفت که «بسیاری از کشورهای متحد اسرائیل خطرناک ‌بودن جمهوری اسلامی را درک‌ کرده‌اند.»

 یوآو گالانت در آذربایجان اعتراف ‌کرد که برخی از توطئه‌های جمهوری اسلامی علیه اسرائيل در آخرین لحظات خنثی ‌شده‌اند. 

ادعای وزیر دفاع اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که چهارشنبه، الی کوهن، وزیر خارجه این کشور، جمهوری اسلامی را به تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو متهم ‌کرد. 

اتهامات الی کوهن علیه تهران پس ازآن بود که رسانه‌های اسرائیلی از بازداشت یک شهروند افغانستان در باکو در روز سه‌شنبه خبر دادند. 

این رسانه‌ها گزارش ‌دادند که این فرد قصد داشت حملاتی تروریستی علیه سفارت اسرائیل در باکو انجام‌ دهد. 

دولت آذربایجان این خبر روزنامه‌های اسرائیلی را تایید کرده ‌است. 

پیش از این، در ماه‌ گذشته میلادی نیز، سازمان جاسوسی اسرائیل مدعی ‌شد که نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد کشتن یک بازرگان اسرائیلی را در قبرس داشته‌ است. 

وزیر دفاع اسرائيل در گفتگوی خود با رسانه‌ها همچنین اعلام‌ کرد که درباره خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان گفتگو کرده ‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائيل روابط نزدیکی با جمهوری آذربایجان با اکثریت مسلمان‌ و هم‌مرز با ایران دارد. 

سال گذشته میلادی نیز، بنی‌گانتز، وزیر پیشین دفاع اسرائیل در باکو با مقامات جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. 

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل هم در اوایل سال ۱۴۰۲ خورشیدی از آذربایجان دیدار و در گفتگو با الهام علی‌اف نسبت به «خطرات جمهوری اسلامی ایران برای ثبات و صلح در منطقه هشدار داد.» 

روابط تهران و باکو در ماه‌های اخیر بسیار پرتنش بوده‌ است. مهمترین عامل آن، حمله مردی مسلح به سفارت آذربایجان در تهران و به قتل‌رساندن مامور امنیتی این سفارتخانه است. 

این حمله که در هفتم بهمن سال ۱۴۰۱ رخ‌داد بحران دیپلماتیک بین دو کشور را دو چندان کرد. مقامات جمهوری اسلامی انگیزه عامل حمله را «شخصی و خانوادگی» عنوان کردند در حالی‌که الهام علی‌اف تاکید داشت که این یک برنامه تروریستی سازمان‌دهی شده، بوده است. 

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، به جز دیدار با الهام علی‌‌اف، رئیس جمهوری، با ژنرال ذاکر حسن‌اف، همتای آذربایجانی‌اش و دیگر مقامات ارشد نظامی-امنیتی جمهوری آذربایجان دیدارکرد.