شبکه ۱۲ اسرائیل برخی جزئیات «طرح تروریستی قبرس» را منتشر کرد

همزمان با انتشار اخبار طرح تروریستی سپاه پاسداران در قبرس، دستگاه اطلاعاتی یونان نیز از بازداشت هفت شهروند پاکستانیِ مرتبط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳، گفت طرح تروریستی ناموفق جمهوری اسلامی ایران در قبرس، که با دخالت دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور خنثی شد، یک تاجر اسرائیلی، که در بازار املاک و مستغلات فعالیت می‌کند، را هدف قرار داده بود. 

به‌گزارش این شبکه تلویزیونی به‌غیر از این فرد، تروریست‌های وابسته به تهران بنا داشتند تا یک ساختمان مذهبی متعلق به یهودیان و همچنین شماری از هتل‌ها و اماکن تفریحی را، که گردشگرهای اسرائیلی و یهودی به‌آنجا رفت‌وآمد دارند هدف حمله قرار دهند. 

شبکه ۱۲ اسرائیل در عین‌حال تاکید کرد دستگاه اطلاعاتی و امنیتی یونان در روزهای گذشته هفت شهروند پاکستانی را بازداشت کرده است؛ افرادی که بنا بر ادعای مقام‌های امنیتی این کشور از جانب حکومت اسلامگرای ایران و به‌منظور انجام عملیات‌های تروریستی در خاک یونان، استخدام شده بودند.

با تمامی این اوصاف دستگاه‌ اطلاعاتی و امنیتی یونان اعلام نکرد آیا افراد بازداشت شده با طرح ناموفق تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبرس نیز ارتباط دارند یا خیر؟

از سوی دیگر در گزارش روز دوشنبه شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل بار دیگر به‌همکاری نزدیک میان دستگاه‌های اطلاعاتی یونان، قبرس، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا در امر مقابله با تهدیدهای تروریستی نیز اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های قبرس در روز یکشنبه، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳، از خنثی شدن یک طرح تروریستی علیه شهروندهای اسرائیل در خاک این کشور خبر دادند؛ عملیاتی ناموفق که به‌گفته مقام‌های قبرس از جانب شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موسوم به نیروی قدس، طراحی شده بود.

چند ساعت پس از افشای خنثی شدن این عملیات تروریستی، برخی منابع خبری از همکاری مشترک دستگاه‌های اطلاعاتی قبرس، اسرائیل و ایالات متحده آمریکا در این پرونده نوشتند و در عین‌حال دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز به‌دلیل تلاش دستگاه اطلاعاتی قبرس در خنثی کردن این طرح تروریستی، از دولت این کشور تمجید کرد.

نتانیاهو در بخشی از پیام روز یکشنبه خود تاکید کرد دولت اسرائیل با هرگونه تهدیدی علیه جان شهروندانش و مردم یهود مقابله خواهد کرد، ولو اگر این تهدید از درون خاک ایران باشد. 

بر پایه اطلاعات منتشر شده در این زمینه، مهاجمانی که به مشارکت در اجرای این طرح تروریستی مظنون‌اند از بخش‌هایی از خاک قبرس وارد شده‌اند که در حال حاضر در کنترل دولت ترکیه قرار دارد. 

با تمامی این اوصاف، شورای امنیت ملی اسرائیل پیش از این، و در اوایل سال جاری میلادی، به شهروندهای خود هشدار داد یونان و قبرس از جمله کشورهایی به‌حساب می‌آیند که جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند در خاک آنها امنیت جانیِ شهروندهای اسرائیل و دیگر یهودیان را به‌خطر بیاندازد. 

در پیوند با وقایع دو روز گذشته در قبرس، می‌توان به اقدام دولت یونان در بازداشت دو تن از شهروندهای پاکستانی در ماه مارس سال جاری میلادی اشاره کرد. بر اساس اظهارات رسمی دولت و مقام‌های امنیتی یونان این دو فرد پاکستانی از مزدوران حکومت اسلامگرای ایران بودند و می‌خواستند به‌مناسبت عید پاک یکی از رستوران‌های مشهور یهودیان در شهر آتن، پایتخت یونان، را هدف حمله تروریستی قرار دهند. 

مقام‌های یونان در آن زمان همچنین اعلام کردند دو فرد بازداشت شده بخشی از یک شبکه تروریستی گسترده‌تر هستند.

بیشتر از جهان