قصد داعش برای حمله به طالبان در مراسم‌ بازگشت از حجاج

وزارت داخله طالبان خواستار اقدام جدی تمامی فرماندهان پلیس این گروه برای مهار حمله‌های احتمالی داعش شد

نیروهای طالبان در حال گشت‌زنی در شهر کابل-WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت داخله (کشور) طالبان به فرماندهان پلیس این گروه هشدار داده است که گروه داعش قصد دارد به مقام‌ها و فرماندهانی که از مراسم حج برمی‌گردند، حمله کند. 

در این هشدار کتبی آمده است که داعش قصد دارد با حمله‌های انتحاری و انفجار بمب، به مقام‌های طالبان سوء‌قصد کند و باید جلو این حمله‌های احتمالی گرفته شود. 

در متن مزبور ذکر شده است: «بر اساس اطلاعات دقیق استخباراتی، داعش قصد دارد در شماری از استان‌ها به مسئولان امارت اسلامی، استانداران، رئیسان و مسئولان اداری و نظامی که از سفر حج واجب برمی‌گردند، حمله کند.»  

در این متن همچنین بیان شده است که داعش حمله‌های خود را با استفاده ازدحام جمعیت در مراسم‌های عید انجام خواهد داد.   

وزارت داخله طالبان از تمامی فرماندهان پلیس این گروه خواسته است که برای مهار حمله‌های احتمالی داعش، اقدامات جدی انجام دهند و فعالیت و اطلاعات خود را گزارش دهند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند برگشت حجاج افغانستان از عربستان سعودی آغاز شده است. در زمان برگشت حجاج، شمار زیادی از اقوام و دوستان آن‌ها در فرودگاه‌ها تجمع می‌کنند و  ازدحام گسترده‌ای در آن مکان‌ها ایجاد می‌شود. 

گفته می‌شود که طالبان برای پیشگیری از تهدیدهای احتمالی، تدبیرهای امنیتی را در فرودگاه‌ها افزایش داده‌اند.

این دومین سال متوالی است که شمار زیادی از مقام‌ها، فرماندهان و نیروهای طالبان به سفر حج رفته‌اند و مشخص نیست که هزینه این سفرها از پول شخصی آنان تامین شده است، یا از کیسه مالیات‌دهندگان و بودجه کشور. 

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) تهدیدی جدی برای حکومت طالبان به شمار می‌رود و در نزدیک به دو سال گذشته، حمله‌های مسلحانه، انفجاری و انتحاری متعددی علیه طالبان و شهروندان غیرنظامی انجام داده است.  

در ماه‌های اخیر، داعش مسئولیت کشتن محمد داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ، مولوی نثار احمد، معاون استانداری طالبان در بدخشان، و مولوی صفی‌الله صمیم، فرمانده ارشد این گروه در این استان، را بر عهده گرفته است. 

طالبان نیز عملیات‌های متعددی به نام حمله داعش در استان‌های مختلف انجام داده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند تهدید این گروه را برطرف کنند. داعش هم طالبان را  به تکرار و تشدید حمله‌های خود تهدید کرده و از نیروهای رده پایین طالبان خواسته است که به آن گروه ملحق شوند.  

طالبان در ماه‎‌های نخست حاکمیت‌ خود در افغانستان ادعا می‌کردند که امنیت را در سراسر کشور تامین کرده‌اند، اما داعش دوباره حمله‌های خود را از سر گرفت و توانایی طالبان را به چالش کشید.  

طالبان در دو دهه جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن، در جنگ چریکی مهارت یافته بودند، اما تامین امنیت شهرها و دفع حمله‌های مسلحانه و انفجاری برایشان دشوار است.