از فورد تا اوباما؛ سابقه مواد مخدر در کاخ سفید

دولت‌های جمهوری‌خواه درباره مصرف مواد مخدر یا راهیابی آن به کاخ سفید سخت‌گیر‌تر بودند

معاون و پسر رئیس‌جمهوری آمریکا سابقه مصرف مواد مخدر دارند-  Bush Presidential Library , Poles in America foundation

کشف بسته کوکایین در بال غربی کاخ سفید، بار دیگر گزارش‌ها درباره سابقه مصرف مواد مخدر روسای جمهوری آمریکا یا کارمندان آنها یا حتی در دست‌کم یک مورد مصرف مواد مخدر در بخش اختصاصی کاخ سفید را در مرکز توجه قرار داده است.

توی تروی، مدیر مرکز رهبری ریاست‌جمهوری در مرکز سیاست دو حزبی در واشینگتن به نیویورک‌پست گفت که نگاهی به روسای جمهوری اخیر نشان می‌دهد که رویکرد در مقابل مواد مخدر در ۷۵ سال اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده است.

تروی گفت:‌ «در دهه ۵۰ میلادی، دوایت آیزنهاور خیلی ضد ماریجوانا بود و حتی اجازه پخش فیلم‌های رابرت میچم را نمی‌داد چون در زمینه ماریجوانا محکوم شده بود.»

او گفت:‌ «اما پس از دهه ۶۰ میلادی، فرهنگ مواد مخدر به خیلی جاهایی که قبلا تابو بود، شامل کاخ سفید، نفوذ کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نیویورک‌پست، جرالد فورد، نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که پس از اینکه پسرش در مصاحبه‌ای از مصرف ماریجوانا صحبت کرد، با این انقلاب مواد مخدر مواجه شد.

پس از آن زمانی که جیمی کارتر، فورد را شکست داد، شماری از اعضای دمکرات دولت به‌طور علنی علف می‌کشیدند.

تروی گفت: «جودی پاول، سخنگوی کارتر زمانی که با اعضا تیم درباره سیاست کاخ سفید درباره مصرف مواد مخدر صحبت می‌کرد، از اینکه دیوید کاپلان، دستیارش هیچگاه علف نکشیده بود ابراز تعجب کرد و به‌شوخی گفت او باید به این دلیل اخراج شود.»

پاول و همیلتون جوردن، مشاور کاخ سفید از جمله افرادی بودند که در سال ۱۹۷۹ به اتهام مصرف کوکایین در یک بار در نیویورک هدف تحقیقات قرار گرفتند. اما هر دو آنها انجام کار غیرقانونی را رد کردند و هیچگاه محکوم نشدند.

مستند ۲۰۲۰ درباره زندگی کارتر با عنوان «جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری راک‌اند‌رول» هم نیز اطلاعاتی درباره مصرف مواد مخدر دارد.

پس از اینکه ریگان در سال ۱۹۸۰، کارتر را شکست داد، در جریان بیش از یک دهه تسلط جمهوری‌خواهان در کاخ سفید، مقابله با مصرف مواد مخدر بسیار جدی‌تر گرفته شده و نانسی ریگان رهبری کارزار «فقط بگو نه» را بر عهده داشت.

جورج بوش پدر نیز برای نشان دادن قاطعیت خود در مقابله با مواد مخدر در نخستین سخنرانی خود از اتاق بیضی کاخ سفید در پنجم سپتامبر ۱۹۸۹، بسته‌ای از کوکایین کشف شده در پارک نزدیک کاخ سفید را رو به دوربین گرفت و گفت: «هیچ‌کس از مواد مخدر در امان نیست و وقت عملکرد قاطع است.»

اما در سال ۱۹۹۲، بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای تلویزیونی پذیرفت که یکی دو بار ماریجوانا امتحان کرده است اما هیچگاه دود آن را فرونداده است و این اقدام را تکرار نخواهد کرد.

کلینتون هم مانند جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا فردی را با سابقه مصرف مواد مخدر در خانواده‌اش داشت. برادر نانتی جوان‌تر کلینتون در سال ۱۹۸۵عملیات مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر به دلیل فرآوری و پخش کوکایین دستگیر شده بود.

البته کلینتون در آخرین روز ریاست‌جمهوری‌اش راجر را عفو کرد.

تروی می‌گوید که دولت کلینتون در زمینه مواد مخدر سهل‌گیرتر بود. گری الدریچ، مامور سابق اف‌بی‌آی در کتاب خود تحت عنوان «دسترسی نامحدود» در سال ۱۹۹۶، به این نکته اشاره کرده است که ۲۵ درصد کارمندان کاخ سفید در دولت کلینتون به دلیل سابقه مصرف مواد مخدر شامل تایید امنیتی نبودند.

درباره جورج بوش پسر همواره گمانه‌زنی‌هایی درباره سابقه مصرف نوعی مواد مخدر وجود داشت.

اما باراک اوباما به روشنی مصرف مواد مخدر را پذیرفت و در زندگی‌نامه خود که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد هم به آن اشاره کرده است.

تروی می‌گوید که کارمندان اوباما هم به طور علنی درباره مصرف مواد مخدر و ماریجوانا صحبت می‌کردند.

در دولت جو بایدن، کامالا هریس، معاون او به سابقه مصرف ماریجوانا اشاره کرده است و هانتر بایدن، پسرش هم سابقه‌ای طولانی در مصرف انواع مواد مخدر دارد.

بسته اخیر کوکایین در کاخ سفید در حالی کشف شد که هانتر بایدن دو روز قبل از آن در کاخ سفید حضور داشت.

گزارش نیویورک‌پست نشان می‌دهد که دولت‌های جمهوری‌خواه در مورد مواد مخدر و راهیابی‌ آن به کاخ سفید سخت‌‌گیر‌تر بوده‌اند. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و خانواده‌اش نشده است.

بیشتر از جهان