سخنگوی قوه قضاییه: مهدی هاشمی آزاد شده است

مسعود ستایشی مدعی شد که شرایط مهدی هاشمی برای همه محکومان قابل اجرا است

مرخصی مهدی هاشمی پیش از این و در جریان آتش‌سوزی مشکوک زندان اوین با حواشی بسیاری همراه بود - خبرگزاری مهر

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد که مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، از زندان آزاد شده است.

ستایشی درباره پرونده مهدی هاشمی که سال گذشته خبر آزادی او منتشر شده بود، گفت: «مهدی هاشمی ۱۰ سال حبس داشت که هفت سال آن را گذراند و مضافا محکومیت شلاق و محکومیت جزای نقدی هم داشت که همه اجرا شد.»

سخنگوی قوه قضاییه، در گفت‌وگو با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی، در مورد پرونده مهدی هاشمی گفت: «وکیل ایشان هم گفته بود که در مورد سه سال از محکومیتی که داشته می‌توانسته از تسهیلات ارفاقی تحت عنوان آزادی مشروط بهره‌مند شود و با استفاده از آزادی مشروط و پس از گذراندن هفت سال حبس از زندان آزاد شد.»

ستایشی مدعی شد که این تسهیلات برای همه محکومان قابل‌دسترس است و ادامه داد: «رمز موفقیت قوه قضاییه این است که مقررات قانونی بین آحاد جامعه یکسان بوده و قانون برای همه یکسان است‌.»

او در حالی از یکسان بودن شرایط حبس میان محکومان خبر می‌دهد که بارها خبرهایی مبنی بر مرخصی‌های طولانی‌مدت مهدی هاشمی منتشر شده بود. مرخصی مهدی هاشمی پیش‌ازاین و در جریان آتش‌سوزی مشکوک زندان اوین با حواشی بسیاری همراه بود. یاسر هاشمی، برادر مهدی هاشمی، اعلام کرد مسئولان زندان اوین چند روز پیش از وقوع این حادثه، زودتر از موعد همیشگی به مهدی هاشمی مرخصی دادند و هنگام پایان مرخصی نیز به او گفتند لازم نیست فعلا به زندان بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اعلام کرد که این اتفاق نشانه‌ آن است که مسئولان زندان از آتش‌سوزی زندان باخبر بودند. یاسر هاشمی پیش‌ازاین در اتاقی در کلاب‌هاوس گفته بود که برادرش هر دو هفته یک‌بار، چهارشنبه تا جمعه، به مرخصی می‌آید.

مهدی هاشمی، دوم مهرماه سال ۹۱‌، پس از بازگشت به ایران، در فرودگاه تفهیم اتهام و پس از معرفی خود به دادستانی، بازداشت شد. او ۲۶ آذر ۹۱ پس از نزدیک به سه ماه حبس، تا زمان برگزاری دادگاه، صدور حکم و آغاز گذراندن محکومیت زندانش، با قرار وثیقه آزاد بود.

پیش‌ازاین، گروه هکری «عدالت علی» یک نامه خطاب به مدیرکل وقت زندان‌های استان تهران را منتشر کرد که نام هشت زندانی ازجمله مهدی هاشمی به‌عنوان «زندانی خاص» با شرح اتهام و وضعیت آن‌ها ردیف شده بود و به‌جز یک نفر، بقیه یا در مرخصی بودند یا غیبت داشتند.

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، نیز چندی پیش در مورد اکبر طبری اعلام کرده بود: «او نه عفو خورده نه مرخصی رفته و نه الان در زندان است». رئیس سازمان زندان‌های ایران، شامگاه چهارشنبه هفتم تیر، در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی و در توضیح آخرین وضعیت چهره‌های وابسته به حکومت که محکومیت قضایی دارند، اعلام کرد که اگرچه برای شماری از این افراد مانند اکبر طبری، محمدعلی نجفی و مهدی هاشمی، عفو حکومتی یا مرخصی سریالی صادر نشده است، اما به دستور رئیس قوه قضاییه آن‌ها دیگر در زندان حضور ندارند.

غیبت و حضور نداشتن زندانیان نزدیک به حاکمیت در زندان و تبعیض میان آنان و دیگر زندانیان، همواره در زندان‌های ایران رخ می‌دهد. در حالی تقریبا هیچ‌یک از زندانیان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی از تسهیلات مشابهی برخوردار نمی‌شوند،  نیلوفر حامدی و الهه محمدی تنها به‌دلیل پوشش خبری کشته شدن مهسا امینی در شهریورماه گذشته، بیش از ۹ ماه است که بدون صدور حکم و به‌صورت بلاتکلیف در زندان به سر می‌برند.