افزایش ۵۷ درصدی آمار بازداشت‌شدگان در یک ماه گذشته

۷۶ درصد بازداشت شدگان در ماه میلادی گذشته از میان شهروندان کرد و بلوچ بوده‌اند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از افزایش ۵۷ درصدی آمار بازداشت‌شدگان در ماه ژوئن در مقایسه با ماه گذشته میلادی خبر داد. این سازمان با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد خود اعلام کرد طی ماه ژوئن ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۶۸ شهروند در کل ایران بازداشت شده‌اند. این آمار در ماه مه ۱۰۷ نفر بوده است. بر این اساس، بازداشت‌ها ۶۱ نفر معادل ۵۷ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش، دست‌کم ۷۷ شهروند کرد و ۵۰ شهروند بلوچ و همچنین ۲۵ زن، ۱۶ کودک و هفت معلم و دانشجو در ماه ژوئن به دست نیروهای امنیتی بازداشت یا ربوده شده‌اند.

بیشترین بازداشت‌ها در این ماه در میان شهروندان کرد و بلوچ رخ داده است. حدود ۷۶ درصد افرادی که در ماه ژوئن بازداشت شده‌اند، معادل ۱۲۷ نفر، از میان شهروندان کرد و بلوچ بوده‌اند. بیشترین بازداشت شهروندان با ۷۷ مورد، معادل ۴۶ درصد کل بازداشتی‌ها، شهروندان کرد و بعد از آن نیز با ۵۰ مورد، معادل ۳۰ درصد کل بازداشتی‌ها، شهروندان بلوچ بوده‌اند.

علاوه بر آن، اقلیت‌های مذهبی دیگر گروهی بوده‌اند که در ماه گذشته بیشترین تعداد بازداشت‌شدگان را به خود اختصاص داده‌اند. طی ماه گذشته دست‌کم پنج فعال مذهبی در ایران بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش، دست‌کم چهار فعال مذهبی و از روحانیون بلوچ و همچنین یک شهروند پیرو آیین بهائی در ماه ژوئن بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که طی ماه گذشته میلادی دست‌کم ۲۵ زن در سراسر ایران بازداشت شده‌اند که معادل ۱۵ درصد کل بازداشتی‌ها است. در این میان ۶۰ درصد از میان ۱۵ زن بازداشت‌شده در ماه ژوئن، زنان کرد بوده‌اند.

همچنین در این بازه زمانی دست‌کم ۱۶ کودک زیر ۱۸ سال در کل ایران به دست نهادهای امنیتی و حکومتی بازداشت یا ربوده شده‌اند. تمام کودکان ربوده‌شده شهروندان بلوچ و کرد بوده‌اند. در این بازه زمانی دست‌کم ۱۱ کودک بلوچ و پنج کودک کرد به دست نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی ربوده شده‌اند.

بازداشت معلمان، دانشجویان و فعالان رسانه‌ای نیز در این ماه تداوم داشت. بر این اساس، دست‌کم چهار دانشجو به نام‌های پدرام معینی اهل سنندج، مائده آدمی مکری اهل مهاباد، آرمیتا پاویر اهل تبریز و ریحانه خراسانی بازداشت شده‌اند. در این بازه زمانی، دست‌کم سه معلم نیز به نام‌های اصغر میرزادگان اهل فیروزآباد، محمد طهماسبی اهل سرابله و محمود ملاکی اهل بوشهر بازداشت شده‌اند. قابل ذکر است که طی ماه گذشته دست‌کم چهار فعال رسانه‌ای نیز در شهرهای تهران، رشت و جوانرود به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

آخرین خبرها از احکام جدید و بازداشت‌شدگان

ساناز تفضلی، شهروند بهائی، علی‌رغم گذشت بیش از هفت ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. بر اساس گزارش‌ها، ساناز تفضلی تا روز شنبه دهم تیر ۱۴۰۲، کماکان در بازداشت است.

هرانا به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «در تاریخ بیست‌و‌نهم خرداد قرار بازداشت این شهروند بهائی به پایان رسیده است. حدود یک ماه پیش پرونده او برای رسیدگی به شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد ارجاع شد و تاکنون قاضی این شعبه دومرتبه با درخواست آزادی خانم تفضلی به قید وثیقه مخالفت کرده است. همچنین تاریخی برای برگزاری جلسه دادگاه مشخص نشده است و این شهروند بهائی به‌صورت بلاتکلیف در زندان وکیل‌آباد مشهد به ‌سر می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساناز تفضلی، شهروند بهائی ساکن مشهد، در تاریخ یک آذرماه سال گذشته به دست نیروهای اداره اطلاعات، پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده‌اش، بازداشت شد. او پس از چندین بار تمدید قرار بازداشت، نهایتا در تاریخ هشت دی‌ماه به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد. در مراحل بازپرسی، اتهام‌های مطرح شده علیه او «تبلیغ علیه نظام، تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های مخالف نظام و طرفداری از دول متخاصم» عنوان شده است.

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، در دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ ماه حبس محکوم شد. همچنین این شهروند در پرونده‌ای دیگر با دریافت دو ابلاغیه به دادگاه‌های انقلاب و کیفری احضار شده است. به گزارش کلمه، ابوالفضل قدیانی بر اساس حکمی که در شعبه ۲۸ دادگاه‌ انقلاب اسلامی تهران صادر و در تاریخ هشتم تیرماه به قدیانی ابلاغ شده، او برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، احضاریه اول مبنی بر حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در تاریخ دوازدهم خرداد و احضاریه دوم مبنی بر حضور در شعبه ۱۰۲۵ دادگاه کیفری در مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران در تاریخ هجدهم تیرماه است.

اتهام مطرح‌شده علیه او در ابلاغیه دادگاه انقلاب «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و در ابلاغیه دادگاه کیفری «نشر اکاذیب در فضای مجازی» عنوان شده است. ابوالفضل قدیانی اواخر اسفندماه از احضار خود به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام»، خبر داده بود.

مختار منبری، شهروند اهل سنندج، علی‌رغم گذشت سی‌وسه روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. این شهروند تاکنون از دسترسی به وکیل تعیینی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

کردپا روز شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشته است: «علی‌رغم پیگیری‌های خانواده این شهروند برای اطلاع از وضعیت او، نیروهای امنیتی از ارائه پاسخ روشن در‌این‌باره خودداری می‌کنند. همچنین مختار منبری تاکنون از دسترسی به وکیل تعیینی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.»

مختار منبری، فرزند صابر و شهروند اهل روستای «نییه‌ر» از توابع سنندج، روز دوشنبه هشتم خردادماه سال جاری، بدون ارائه حکم قضایی به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است. تاکنون از دلیل بازداشت و اتهامات علیه این شهروند اطلاع دقیقی در دست نیست.