شرط پنتاگون برای هالیوود: باید جلوی سانسور دولتی چین بایستید

در پی نمایش سال گذشته فیلم «تاپ گان: ماوریک» مسئله سانسور دولتی چین بر سر زبان‌ها افتاد

وزارت دفاع آمریکا برخی از مکان‌ها یا امکانات نظامی خود را برای فیلم‌برداری در اختیار شرکت‌های فیلم‌سازی قرار می‌دهد- U.S. Navy/Brandon Woods

یافته‌های نشریه پولیتیکو نشان می‌دهد که پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، شرکت‌های تجاری و استودیوهای فلیم‌سازی آمریکایی را ملزم کرده است که اگر همچنان می‌خواهند در مکان‌های نظامی، کشتی‌های جنگی، اردوگاه‌ها، یا دیگر مراکز نظامی متعلق به ارتش آمریکا  فیلم‌برداری کنند، نباید ملاحظات دولت چین را معیار قرار دهند و محتوا‌های تولیدی خود را سانسور کنند.

وزارت دفاع آمریکا با شمار زیادی از استودیوها و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی قراردادهای تجاری دارد و برخی از مکان‌ها یا امکانات نظامی خود را برای فیلم‌برداری در اختیار شرکت‌های فیلم‌سازی قرار می‌دهد.

وب‌‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو در ابتدای گزارشی که روز جمعه ۳۰ ژوئن (۹ تیر) منتشر کرد نوشت: «اگر فیلم‌ساز هستید و می‌خواهید از کمک‌های فنی وزارت دفاع آمریکا برای پروژه‌های سینمایی خود برخوردار شوید، از این به بعد باید تضمین دهید که دولت چین فیلم‌‌های شما را سانسور نمی‌کند.»

در پی نمایش سال گذشته فیلم «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick)، مسئله سانسور دولتی چین بر سر زبان‌ها افتاد. در تیزر یا آگهی تبلیغاتی فیلم، تماشاگران متوجه شدند که برای راضی کردن سرمایه‌گذار چینی فیلم،  پرچم‌های تایوان و ژاپن از روی لباس نظامی یکی از بازیگران اصلی برداشته شده است.

حال، بر اساس یک سند جدید وزارت دفاع آمریکا که به‌ دست پولیتیکو رسیده است، فیلم‌سازهایی که می‌خواهند ارتش آمریکا در پروژه‌هایشان همکاری داشته باشد، یا امکانات در اختیارشان بگذارد، باید از پیش متعهد شوند که به چین اجازه تغییر فیلم‌ها داده نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ نوشته پولیتیکو، دامنه سانسورهای دولتی چین را نمی‌شود پیش‌بینی کرد. برای مثال، چین تهیه‌کنندگان فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home ) را زیر فشار گذاشت تا «مجسمه آزادی» در نیویورک را حذف کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش‌تر در گزارشی نوشته بود مقام‌های چینی از سازندگان فیلم پویانمایی «لایت‌یر» (Lightyear) خواسته بودند یک بوسه کوتاه دو شخصیت همجنس‌گرای فیلم حذف شود. هیچ‌یک از این دو فیلم در چین نمایش داده نشد.

بر اساس مقررات تازه وزارت دفاع آمریکا، از این پس استودیو‌های فیلم‌سازی که از خدمات پنتاگون استفاده می‌کنند باید به افسر تعیین‌شده وزارت دفاع درباره مراحل فیلم‌سازی و درخواست‌های احتمالی دولت چین  گزارش دهند.

نشریه پولیتیکو به‌نقل از تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، نوشت: «دولت چین میلیاردها دلار صرف تبلیغات و سانسور می‌کند.» تد کروز استودیوهای فیلم‌سازی هالیوود را متهم کرد که برای منافع مالی‌شان و امکان نمایش فیلم‌ها در چین، چشم بر روی سانسور دولتی پکن بسته‌اند.

بیشتر از فیلم