چرا «آخرین بازمانده از ما» یک اقتباس موفق است؟

دنیای پساآخرالزمانی سریال مکانی تاریک و خطرناک است که بقای آن تضمین نمی‌شود

بازیگرانی مانند پدرو پاسکال و بلا رمزی که نقش‌های جوئل و الی را برعهده دارند، اثری درخشان از خود برجای گذاشته‌اند- HBO

 

«آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) یک بازی اکشن و ماجراجویی پسا آخرالزمانی است که نوتی داگ (Naughty Dog)، یکی از برجسته‌ترین استودیوهای بازی‌سازی در این صنعت ساخته است. اولین بازی از این سری در سال ۲۰۱۳ و دومین بازی در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. هر دو بازی بسیار موفق بودند و مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند و جوایز متعددی را برای خط داستانی، گیم پلی و دستاوردهای فنی دریافت کردند.

این بازی پس از کسب موفقیت زیاد و قرار گرفتن در فهرست بهترین بازی‌های تمام دوران، اکنون پا را از دنیای بازی بیرون گذاشته و وارد دنیای فیلم و سریال شده است، سریالی که در مدتی کوتاه توانست مخاطبان بی‌شماری را به خود جذب کند و به پرطرفدارترین سریال حال حاضر بدل شود و تا حدی روزهای انتظار برای انتشار قسمت‌های جدید «بازی تاج‌وتخت» را یادآوری کند.

«آخرین بازمانده از ما» در دنیایی اتفاق می‌افتد که در آن یک بیماری همه‌گیر قارچی درحال ازبین‌بردن بشر است و بازماندگان در فضایی وحشیانه و خطرناک به تلاش برای بقا مجبور شده‌اند. این سریال داستان جوئل و الی، دو بازمانده را دنبال می‌کند که باید در جست‌وجوی امنیت و امید در سراسر ایالات متحده سفر کنند. آن‌ها در طول مسیر با چالش‌های متعددی، ازجمله موجودات آلوده، گروه‌های متخاصم و آسیب‌های مختلف روانی، مواجه می‌شوند.

اولین بازی در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ به‌طور انحصاری برای پلی‌استیشن ۳ منتشر شد. این بازی را نوتی داگ (Naughty Dog)، استودیو سازنده سری بسیار موفق آنچارتد (Uncharted) ساخت. این بازی با استقبال منتقدان روبرو شد و به‌سرعت به یکی از موفق‌ترین بازی‌های سال تبدیل شد و در هفته اول بیش از یک‌میلیون نسخه فروخت. موفقیت بازی اول به ساخت و انتشار دنباله‌ای به نام آخرین بازمانده از ما قسمت ۲ (The Last of Us Part II) در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ برای پلی‌استیشن ۴ منجر شد.

پس از موفقیت زیاد بازی، اچ بی او (HBO) اقتباسی از آن را با همین نام به یک سریال تلویزیونی تبدیل کرد که تاکنون یک فصل از آن منتشر شده است. نیل دراکمن و کریگ مازین‌ سازندگان این سریال‌اند. نیل دراکمن، نویسنده و طراح بازی است که کارگردانی نسخه بازی (The Last of Us) را نیز بر عهده داشت. او اکنون نقشی کلیدی در توسعه اقتباس سریال دارد. دراکمن همچنین روی بازی‌های شناخته‌شده دیگری مانند «آنچارتد ۴: پایان دزد» و مجموعه «جک و دکستر» کار کرده است. حضور او در بازی «آخرین بازمانده از ما» و در کل دنیای بازی توانسته است سریال را در جهت مطلوبی هدایت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریگ مازین نیز نویسنده و تهیه‌کننده‌ای است که بیشتر به‌دلیل خلق و تهیه‌کنندگی سریال «چرنوبیل» شناخته می‌شود. او همچنین برنامه‌های تلویزیونی دیگری مانند «شکارچی: جنگ زمستان» و «دزد هویت» را در کارنامه دارد.

در میان کارگردان‌های فصل اول، نام «علی عباسی» نیز به چشم می‌خورد. او که با فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن ۲۰۲۲ مورد تحسین قرار گرفته بود، دو قسمت پایانی فصل اول از سریال «آخرین بازمانده از ما» را کارگردانی کرده است و نگاه واقع‌گرایانه‌ این کارگردان ایرانی در این دو قسمت نیز در مقایسه با قسمت‌های دیگر خود را نشان می‌دهد.

دلایل متعددی وجود دارد که سریال «آخرین بازمانده از ما» تا این حد محبوب و موفق بوده است. یکی از دلایل اصلی داستان‌سرایی جذاب آن است که عمق احساسات آدمی را با اکشن و ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز ترکیب کرده‌ است. شخصیت‌های سریال بسیار پیچیده‌اند و مبارزات و انگیزه‌های آن‌ها عمیقا برای بازیکنان و بینندگان قابل‌درک و ملموس است. این سریال درواقع ما را با یک ترس عمیق انسانی روبه‌رو می‌کند: ترس ازدست‌دادن و انزوا.

دنیای پساآخرالزمانی سریال، مکانی تاریک و خطرناک است که بقای آن تضمین نمی‌شود و اضطراب‌های لحظه‌ای و اتفاق‌های ‌پیش‌بینی‌نشدنی که می‌تواند در چشم برهم‌زدنی موجب نابودی شود را به‌خوبی تصویر کرده است. مبارزات و سختی‌هایی که شخصیت‌های سریال با آن‌ها روبرو می‌شوند، مواردی است که بسیاری از افراد می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

از سوی دیگر، این مجموعه تلویزیونی به منبع اصلی یعنی بازی ویدیویی The Last of Us وفادار است و تا اینجای کار توانسته مضامین، شخصیت‌ها و جهان‌سازی بازی را به تصویر بکشد. این ویژگی و اقتباس وفادارانه توانسته است طرفداران بازی را خوشحال کند، درصورتی‌که می‌دانیم در بسیاری از اقتباس‌ها طرفداران متن اصلی دست به انتقاد شدید علیه محصول اقتباس‌شده می‌زنند. هرچند که این ویژگی می‌تواند تا حد زیادی مانع خلاقیت‌های جدید شود و کارگردانان به‌سختی می‌توانند مضامین تازه را به قصه اضافه کنند. اما با همان دست‌های بسته نیز می‌توان گفت که این مجموعه تلویزیونی برای بررسی مضامین و داستان‌های جدید که در بازی‌ها وجود نداشته‌اند ظرفیت دارد. این ویژگی‌ چشم‌اندازی تازه به سریال داده است و توانسته هم برای طرفداران بازی‌ها و هم برای آن‌ها که بدون توجه به بازی، سریال را دنبال می‌کنند، جذاب باشد.

مثلا شخصیت‌هایی مانند سم و هنری که در نسخه بازی تا حدودی حاشیه‌ای بودند، در سریال داستان‌هایی درباره آن‌ها شکل می‌گیرد و عمق بیشتری به این شخصیت‌ها داده می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود آن‌ها به بخش‌های جدایی‌ناپذیر داستان بدل شوند.

 انتخاب بازیگران این سریال نیز بسیار هوشمندانه بوده است و بازیگرانی مانند پدرو پاسکال و بلا رمزی که نقش‌های جوئل و الی را برعهده دارند، توانسته‌اند اثری درخشان از خود به‌جای بگذارند.

پاسکال یک بازیگر آمریکایی‌-شیلیایی‌تبار است که به خاطر بازی در مجموعه‌های تلویزیونی مانند نارکوس (Narcos) و بازی تاج‌و‌تخت (Game of Thrones) و همچنین فیلم‌هایی مانند گارد سلطنتی: دایره طلایی (Kingsman: The Golden Circle) و زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ (Wonder Woman 1984) شناخته می‌شود. او بازیگری با استعداد است که بارها مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و در کنار بازیگری به‌دلیل فعالیت‌های اجتماعی‌اش شناخته می‌شود. بلا رمزی نیز بازیگری بریتانیایی است که با بازی در نقش لیانا مورمونت در «بازی تاج‌وتخت» به شهرت رسید. او یک ستاره در حال شکوفایی است و بازی او در Game of Thrones به‌دلیل به تصویر کشیدن شخصیت یک زن قوی، مورد تحسین گسترده قرار گرفت.

بیشتر از فیلم