رایزنی نخست‌وزیر پاکستان با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک شش میلیون دلاری

شهباز شریف که با بحران بی‌سابقه اقتصادی روبرو است، با رئيس صندوق بین‌المللی پول برای دریافت هرچه سریع‌تر بسته‌های مالی گفت‌وگو کرد

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز پنجشنبه در پاریس با کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول دیدار کرد.

شریف که برای شرکت در نشست موسوم به «پیمان مالی جدید جهانی» به پایتخت فرانسه رفته است، درباره بسته کمک مالی شش میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول با رئیس بلغار این نهاد مالی گفت‌وگو کرد.

شهباز شریف که در آوریل ۲۰۲۲ پس از رای عدم اعتماد پارلمان به عمران خان، جایگزین او شد، با چالش اقتصادی بی‌سابقه‌ای روبرو است.

نشست بین نخست‌وزیر پاکستان و رئیس صندوق بین‌المللی پول در حالی برگزار ‌شد که این صندوق انتقادهای فراوانی به بودجه پیشنهادی دولت شریف به پارلمان این کشور دارد.

استر پرز روییز، نماینده صندوق بین‌المللی پول در پاکستان، چهارشنبه در یک بیانیه اعلام کرد که دولت شهباز شریف در بودجه پیشنهادی «ساختار مالیاتی عادلانه که پیش‌تر وعده آن را به صندوق داده بود» به پارلمان ارائه نکرده است. به همین دلیل امکان دارد که صندوق بین‌المللی پول از اعطای بسته شش میلیارد دلاری به اسلام‌آباد خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که اعطای این بسته مالی اهمیت زیادی دارد، زیرا سایر نهادهای بین‌المللی و کشورهای ثروتمند منطقه را برای کمک به پاکستان ترغیب می‌کند.

در غیر این صورت، دولت شهباز شریف با چالش‌های اقتصادی گسترده‌تری روبرو می‌شود.

پاکستان پس از دریافت این بسته مالی می‌تواند اعتبار دریافت وام از چین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را به دست بیاورد، در غیر این صورت دولت شهباز شریف سقوط می‌کند.

سیل تابستان گذشته در پاکستان، یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید این بحران مالی است. این سیل که جان هزار و ۷۳۹ نفر را گرفت، بیش از ۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد پاکستان ضرر زد.

بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ و در دولت عمران خان به امضا رسید، اما تاکنون به‌دلیل برآورده نشدن خواسته‌های این صندوق، پرداخت نشده است.

قرارداد این کمک مالی یک هفته دیگر، ۳۰ ژوئن، منقضی می‌شود و دولت شریف می‌گوید تمام خواسته‌های لازم برای کسب چنین کمکی را برآورده کرده است.

شهباز شریف در گفت‌وگو با کریستالینا جئورجیوار، از او خواست تا دست‌کم «صندوق بین‌المللی پول بخش کلیدی ۱.۱ میلیارد دلاری از کمک مالی شش میلیارد دلاری را در اسرع وقت آزاد کند.»

شریف در این دیدار تاکید کرد که کمک مالی صندوق بین‌المللی پول به ثبات اقتصادی این کشور کمک می‌کند و به شهروندان آرامش بیشتری می‌دهد.

این نشست یک هفته پس از غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان برگزار شد. در این فاجعه انسانی بیش از ۵۰۰ پناهجو به دلیل ناکارآمدی گارد ساحلی یونان جان باختند. در میان قربانیان این فاجعه که از آن به‌عنوان یکی از مرگبارترین فجایع دریایی یاد می‌شود، نام زنان، کودکان و مردان پاکستانی زیادی دیده می‌شود.

بیشتر از اقتصاد