عربستان سعودی، میزبان همزمان دو همسایه شرقی و غربی ایران

همزمان با پایان سفر رئیس‌جمهوری ترکیه، عربستان سعودی اکنون میزبان نخست‌وزیر پاکستان است

این سفر سه روزه، نخستین سفر خارجی آقای شریف پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر پاکستان است-BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم که به عربستان سفر کرده بود، امروز به ترکیه بازگشت.

رئیس‌جمهوری ترکیه که در راس یک هیئت بلند پایه به عربستان سعودی سفر کرده بود، با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی و شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها، طرفین روابط دوجانبه را بررسی و امکانات توسعه همکاری را ارزیابی خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در این سفر گفت که افزایش همکاری با ریاض در زمینه‌هایی مانند بهداشت، انرژی، ایمنی غذایی، فناوری‌های کشاورزی، صنایع دفاعی و مالی به نفع دو کشور است.

اردوغان پیش از این سفر اعلام کرده بود که با دعوت خادم الحرمین به عربستان سعودی سفر کرده است و گفت: «تلاش می‌کنیم تا روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی بین خود را افزایش داده و عصر جدیدی را در روابط فی مابین آغاز کنیم.»

از سوی دیگر محمد شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، پس از سفر به مدینه در اولین روز سفر رسمی خود به عربستان سعودی، روز جمعه وارد جده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر پاکستان در بدو ورود به فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز مورد استقبال شاهزاده خالد الفیصل، فرماندار منطقه مکه قرار گرفت.

دکتر موسی بن محمد العیبان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در این استقبال حضور داشتند. نخست وزیر پاکستان جمعه ۲۹آوریل نماز جمعه را در مسجد النبی در مدینه اقامه کرد.

نخست‌وزیر جدید پاکستان، تنها چند هفته پس از ناآرامی‌های سیاسی که شرایط سیاسی پاکستان را به لرزه درآورد و به برکناری عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان منجر شد، روز پنج‌شنبه ۲۸ آوریل در رأس هیړتی بلندپایه از مقام‌های این کشور، از اسلام‌آباد به ریاض، پایتخت عربستان سعودی رفت.

این سفر سه روزه، نخستین سفر خارجی آقای شریف پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر پاکستان است. به گفته برخی منابع خبری، نخست وزیر پاکستان در این سفر به دنبال حمایت مالی از کشوری است که سال‌ها در آن تبعید بوده است.

آقای شریف روز پنج‌شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز سفری به عربستان سعودی دارم تا پیوندهای برادری و دوستی خود را تجدید و تأیید کنم.»

شریف قبل از خروج خود از پاکستان با ابراز شوق در ویدئویی به زبان عربی صحبت کرد که در آن از عربستان به عنوان «پادشاهی برادر» نام برد و آن را ستایش کرد؛ کشوری که او سال‌ها را در آنجا در تبعید گذراند، اما همزمان روابط نزدیکی با مقامات عالی عربستان سعودی ایجاد کرد.

شهباز شریف، پس از رای اعتماد پارلمان پاکستان به او در اوایل ماه آوریل، به عنوان نخست‌وزیر این کشور سوگند یاد کرد.

بیشتر از جهان