برنامه جهانی غذا: طی ۶ ماه آینده به ۹۱۸ میلیون دلار در افغانستان نیاز داریم

دست‌کم ۱۵ میلیون نفر در افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند و ۲میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در معرض قحطی و گرسنگی‌اند

برنامه جهانی غذا می‌گوید تداوم خشکسالی، بحران فقر و گرسنگی را در افغانستان تشدید کرده است-WFP_Afghanistan/Twitter@

کارل سکائو، معاون برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، در پایان سفر پنج روزه‌ای که به افغانستان داشت گفت این سازمان برای کمک کردن به نیازمندان در افغانستان به ۹۱۸ میلیون دلار در شش ماه آینده نیاز دارد. سکائو، که از بخش‌هایی از افغانستان دیدن کرد، افزود دست‌کم ۱۵ میلیون نفر در افغانستان به غذای کافی دسترسی ندارند و ۲.۸ میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی‌اند.

در فرازی از اعلامیه‌ای که برنامه جهانی غذا در روز چهارشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۲، منتشر کرد، چنین آمده است: «کارل سکائو در دیدارهای خود با نمایندگان مقام‌های بالفعل [طالبان] در افغانستان، بر نقش حیاتی زنان در حمایت کردن از کنش برنامه جهانی غذا برای کمک‌رسانی به آسیب‌پذیرترین زنان و دختران تاکید کرد.»

در این اعلامیه هیچ اشاره‌ای به محدودیت‌های شدید وضع شده طالبان در کار و زندگی زنان نشده است.

طالبان ضمن اینکه دختران و زنان را در افغانستان از کار و تحصیل در کلاس‌های بالاتر از ششم و در دانشگاه‌ها محروم کرده‌اند، با وضع فرمان‌های محدود کننده، زنان را از صحنه زندگی اجتماعی نیز حذف کرده‌اند.

براساس گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، طالبان در ۲۱ ماه سلطه بر افغانستان، ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان صادر کرده‌اند. این فرمان‌ها از منع تحصیل و اشتغال تا منع رفتن به پارک‌های عمومی و منع سفر را در برمی‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل فروردین امسال، رهبر طالبان با صدور فرمانی کار زنان افغان را در سازمان ملل متحد منع کرد. هرچند این فرمان واکنش‌های فراوانی در پی داشت و مقام‌های سازمان ملل خواستار لغو آن شدند، طالبان هنوز از این محدودیت عقب‌نشینی نکرده‌اند.

با این حال، در اعلامیه معاون برنامه جهانی غذا آمده است که «همکاران مرد و زن» این سازمان برای کمک به نیازمندان در افغانستان تلاش می‌کنند.

این اعلامیه همچنین در ادامه می‌افزاید: «ما به کار برای مشارکت کامل کارکنان زن در کنش خود ادامه خواهیم داد تا دسترسی برابر دختران، پسران، زنان و مردان نیازمند افغان به کمک برنامه جهانی غذا را تامین و تضمین کنیم.»

در همین حال، معاون برنامه جهانی غذا از کاهش بودجه برای کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت به‌علت کمبود بودجه، توزیع کمک‌های بشردوستانه جیره‌بندی شده است و به همین علت، حدود ۸ میلیون نفر دیگر به کمک‌ها دسترسی ندارند.

کارل سکائو افزود با گذشت هر سال و به‌علت بحران آب‌وهوا، نیازمندی به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان شدیدتر می‌‎شود و در چنین وضعیتی، «جهان نمی‌تواند به مردم افغانستان پشت کند.»