گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان: جمهوری اسلامی ایران از مخالفان خود در آلمان جاسوسی می‌کند

«سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی از تروریسم دولتی به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند»

سازمان امنیت داخلی آلمان روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن)، از چهار کشور روسیه، چین، ایران و ترکیه به‌عنوان «عاملان اصلی جاسوسی» در آلمان یاد کرد و تاکید کرد که تمرکز اصلی فعالیت‌های اطلاعاتی ایران بر مبارزه با گروه‌ها و افراد مخالف رژیم چه در داخل و چه در خارج از کشور است.

در این گزارش که با عنوان «گزارش سال ۲۰۲۲ درباره حفاظت از قانون اساسی» منتشر شده، تاکید شده است که جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در آلمان یا علیه آلمان در هیچ موردی قابل تحمل نیست.

این گزارش می‌افزاید که صاحبان قدرت در ایران معتقدند که نیروهای اپوزیسیون، ادامه حیات رژیم را تهدید می‌کنند. به همین دلیل نیز معترضان در ایران در جریان اعتراض‌های ضددولتی در سپتامبر ۲۰۲۲ شدیدا سرکوب شدند که این سرکوب تاکنون ادامه داشته است.

در این گزارش آمده است که دستگاه قدرت حاکم در ایران در سال ۲۰۲۲ در میان اعتراض‌ها و ابراز همبستگی بین‌المللی با معترضان، لحن خود را در ارتباط با آلمان تندتر کرد. برای مثال، رهبری جمهوری اسلامی «غرب» را مقصر این اعتراض‌ها دانست و به‌طور اخص به آلمان اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان امنیت داخلی آلمان در گزارش سالانه خود می‌افزاید که جمهوری اسلامی دشمنان خود را نه تنها ایالات متحده بلکه دولت اسرائیل و نمایندگان و حامیان برجسته آن اعلام کرده است. بنابراین نمایندگان برجسته سازمان‌های یهودی و طرفداران اسرائیل ممکن است هدف جاسوسی جمهوری اسلامی در آلمان باشند.

به گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان، سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران از تروریسم دولتی به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. مدتی است که مسافرانی که به ایران می‌روند اعم از شهروندان ایرانی و آلمانی، به‌طور فزاینده‌ای در معرض دستگیری‌ و در برخی موارد اتهام‌های جنایی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، از سال ۲۰۲۲ سرویس‌های اطلاعاتی ایران به‌طور فزاینده‌ای با افراد تماس می‌گیرند. هدف آن‌ها وادار کردن این افراد به همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی است. این امر به‌ویژه در مورد افرادی که مقام‌های ایرانی معتقدند با گروه‌ها یا افراد اپوزیسیون ارتباط دارند، صدق می‌کند.

این گزارش تاکید کرده است که افرادی که تابعیت دوگانه آلمانی-ایرانی دارند در معرض خطر ویژه‌اند.

در بخشی از گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان ذیل «کشورهایی که به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی‌اند»، آمده است که سرویس‌های اطلاعاتی داخلی آلمان در سال ۲۰۲۲ دریافتند که شواهد تلاش‌های حکومت ایران برای دستیابی به مواد حساس مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران در همان سطح سال قبل باقی مانده است.

در این گزارش همچنین درباره جاسوسی ترکیه در خاک آلمان تاکید شده است که سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه از سازمان‌ها و افرادی که مخالف دولت ترکیه‌اند یا تصور می‌شود که مخالف‌اند، جاسوسی می‌کنند و به‌ویژه بر سازمان‌هایی تمرکز دارند که آنکارا آن‌ها را «افراط‌گرا یا تروریستی» طبقه‌بندی می‌کند.

آلمان میزبان جمعیت قابل توجهی از مهاجران و پناهجویان ایرانی و ترکیه‌ای است که در جریان اعتراض‌ها در داخل این کشورها، دست به تجمع اعتراضی می‌زنند.

سازمان امنیت داخلی آلمان همچنین در مورد خطر «عملیات تهاجمی جاسوسی روسیه» هشدار داد و گفت که در آینده عملیات جاسوسی مخفیانه‌تر و تهاجمی‌تر رسیه و همچنین فعالیت‌های سایبری از روسیه قابل انتظار است. این گزارش افزوده است که  تحریم‌های غرب علیه روسیه و حمایت غرب از تلاش‌های نظامی اوکراین به این معنی است که کرملین «علاقه فزاینده»‌ای به جمع‌آوری اطلاعات دارد.  

در این گزارش همچنین آمده است که سرویس‌های اطلاعاتی چین در آلمان، بر حوزه‌های سیاسی و اداری، بخش تجاری، تحقیقات دانشگاهی، بخش فن‌آوری و ارتش تمرکز دارند. آن‌ها همچنین علیه گروه‌های مخالف چین دست به اقدام می‌زنند. چین همچنین برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه صنعتی خود از جاسوسی صنعتی و دانشگاهی استفاده می‌کند.