رهبر اپوزیسیون روسیه برای دفاع از خود در برابر اتهام‌های تازه در دادگاه حاضر شد

ناوالنی با اتهام‌هایی نظیر تحریک و تامین مالی فعالیت‌های افراطی، ایجاد یک سازمان افراطی و احیای نازیسم روبرو است

مقام‌های امنیتی روسیه حتی به والدین ناوالنی اجازه ندادند در دادگاه حضور داشته باشندــ AFP

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه که در زندان است، روز دوشنبه در دادگاه حاضر شد تا در برابر اتهام‌های تازه‌ در زمینه «افراط‌‌گرایی» از خود دفاع کند؛ اتهام‌هایی که ممکن است مدت حبس او را به چند دهه افزایش دهد. ناوالنی این اتهام‌ها را «پوچ» خوانده است.

دادگاه الکسی ناوالنی در زندانی با بالاترین سطح امنیتی در ملخوو، واقع در ۲۵۰ کیلومتری شرق مسکو، برگزار شد؛ جایی که ناوالنی، دشمن سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حال گذراندن محکومیت ۹ ساله خود به اتهام «کلا‌هبرداری و اهانت به دادگاه» است.

ناوالنی ۴۷ ساله که پیش‌تر فساد رسمی دستگاه حاکمه روسیه را افشا و تظاهرات گسترده علیه کرملین را سازماندهی کرده بود، ژانویه ۲۰۲۱ پس از بهبودی در آلمان و بازگشت داوطلبانه به مسکو، دستگیر شد. رهبر مخالفان پوتین پیش از آن در پی مسمومیتی مشکوک برای درمان به آلمان رفته بود.

ناوالنی پیش‌تر گفته بود که اوت ۲۰۲۰ هم در سیبری مسموم شده و مقام‌های روسیه را به دست داشتن در این مسمومیت متهم کرده بود؛ اما کرملین تلاش برای کشتن او را رد می‌کند.

هم‌زمان،‌ حامیان ناوالنی مقام‌های روسیه را متهم می‌کنند که در تلاش‌اند در زندان مقاومت او را بشکنند و صدای انتقاد او از کرملین را خاموش کنند. مسکو چنین اتهامی را هم نمی‌پذیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های امنیتی روز دوشنبه به رسانه‌ها و خبرنگاران و حتی والدین ناوالنی اجازه ندادند در صحن دادگاه حضور داشته باشند. با این حال، آن‌ها می‌توانستند در ساختمانی جداگانه‌ از طریق ارتباط ویدیویی روند دادرسی را تماشا کنند.

اتهام‌های جدید ناوالنی به شش ماده مختلف از قانون جنایی روسیه مربوط می‌شود و «تحریک و تامین مالی فعالیت‌های افراطی و ایجاد یک سازمان افراطی» از جمله این اتهام‌ها است.

دولت روسیه در چارچوب سرکوب مخالفانش که پیش از حمله نظامی به اوکراین آغاز شد، کارزار انتخاباتی ناوالنی را غیرقانونی اعلام کرد. یکی از رهبران منطقه‌ای کارزار انتخاباتی او هفته گذشته به هفت سال و نیم حبس محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرفداران ناوالنی در توییتی که ماه گذشته در حساب کاربری او منتشر کردند، درباره اتهام‌های او با کنایه چنین نوشتند: «دادستانی کل ۳۸۲۸ صفحه را در اختیار من قرار داد تا تمام جنایاتی را که در دوران زندان مرتکب شده‌ام، شرح می‌دهد».

ناوالنی می‌گوید به او حتی اجازه داده نشده تا مطالب را بخواند و درک کند دقیقا به چه چیز متهم شده است. زیرا او دوران حبس را در سلول انفرادی می‌گذراند و فقط مجاز است یک لیوان و یک کتاب داشته باشد.

به گزارش رویترز، یکی از اتهام‌های ناوالنی به «احیای نازیسم» مربوط می‌شود. آنچه احتمالا به اعلامیه‌های حمایت ناوالنی از اوکراین اشاره دارد؛ کشوری که روسیه دولت آن را متهم می‌کند «تجسم ایدئولوژی نازی» است.

مقام‌های روسیه در ماه آوریل حامیان ناوالنی را به دست داشتن در قتل ولادلن تاتارسکی، وبلاگ‌نویس نظامی و حامی حمله نظامی روسیه به اوکراین، متهم کردند. با این‌ حال، متحدان ناوالنی هرگونه ارتباط با قتل این وبلاگ‌نویس را که در اثر انفجار بمب در سن‌پترزبورگ کشته شد، رد کردند.

این در حالی است که کمیته ملی ضدتروریسم روسیه ادعا می‌کند سرویس اطلاعاتی اوکراین با کمک حامیان ناوالنی این بمب‌گذاری را سازماندهی کرده است.

گفته می‌شود مظنونی که به دلیل این قتل دستگیر شد، یک بار برای شرکت در یک طرح رای‌گیری ضدکرملین که جنبش ناوالنی آن را به راه انداخته بود، ثبت‌نام کرده است.

بیشتر از جهان