ناوالنی، چهره سیاسی مخالف پوتین، ۴۷ ساله شد

هواداران مهم‌ترین مخالف پوتین در پشتیبانی او در روسیه و سایر کشورها به خیابان آمدند 

مقام‌های قضایی دولت ولادیمیر پوتین اتهامات جدیدی در زمینه افراط‌گرایی علیه ناوالنی مطرح کرده‌اند که می‌تواند باعث شود او ده‌ها سال در زندان بماند -- Vano SHLAMOV / AFP

آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان رئیس جمهوری فعلی روسیه، روز یکشنبه، ۴ ژوئن (۱۴ خرداد)، تولد ۴۷ سالگی خود را پشت میله‌های زندان جشن گرفت. او ابراز امیدواری و آرزوی آینده‌ای بهتر برای کشورش کرد، و هوادارانش نیز تظاهرات‌هایی در پشتیبانی از او به راه انداختند. 

ناوالنی با اتهام جعل و بی‌احترامی به دادگاه، به ۹ سال زندان محکوم شده و مشغول سپری کردن این دوران است. او می‌گوید این اتهامات واهی‌اند و به‌منظور جلوگیری از کارزارهای سیاسی او و افشاگری‌هایش درباره فساد در روسیه، علیه او مطرح شده‌اند. 

مقام‌های قضایی دولت ولادیمیر پوتین اتهامات جدیدی در زمینه افراط‌گرایی علیه ناوالنی مطرح کرده‌اند که می‌تواند باعث شود او ده‌ها سال در زندان بماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامیان ناوالنی در روسیه، یکشنبه در شهرهای مختلف به میدان آمدند؛‌ اقدامی که می‌تواند به زندانی شدن خود آن‌ها منجر شود. پلیس چند نفر را در مسکو دستگیر کرد. شماری دیگر نیز در مورد او دیوارنویسی کردند. در شهرهای اروپایی نیز هواداران ناوالنی تظاهرات‌هایی برگزار کردند. 

ناوالنی در رسانه‌های اجتماعی نوشت ترجیح می‌داد روز تولدش را در کنار خانواده صبحانه می‌خورد و فرزندانش را در آغوش می‌کشید، اما افزود:‌ «زندگی چنین است که پیشرفت اجتماعی و آینده بهتر، فقط زمانی به دست می‌‌آید که برخی افراد حاضر باشند بهای حق باورمند بودن را پرداخت کنند. هر قدر شمار چنین افرادی بیشتر باشد، بهایی که هر نفر باید بپردازد، کمتر می‌شود. و قطعا روزی خواهد آمد که حقیقت‌گویی و دفاع از عدالت، در روسیه امری معمول باشد؛ نه خطرناک.»

این چهره سیاسی در ژانویه ۲۰۲۱ به مسکو بازگشت. پیش از آن، او مدتی در آلمان مشغول مداوای مشکلات جمسانی ناشی از سمی بود که به گفته خودش، کرملین به او خورانده بود. ناوالنی هنگام بازگشت دستگیر شد و نخست او را به دلیل نقض حکم آزادی موقت، به دو سال و نیم زندان محکوم کردند. سپس در ۲۰۲۲، اتهام جعل و بی‌احترامی به دادگاه مطرح شد تا ۹ سال دیگر بر حکمش افزوده شود. او در حال حاضر در یک زندان فوق‌امنیتی در ۲۵۰ کیلومتری شرق مسکو است. اتهامات جدید «افراط‌گرایی» که به او وارد شده است، می‌تواند به ۳۰ سال زندان منجر شود. 

بیشتر از جهان