دیدار بلینکن با رئیس‌جمهوری چین: تفاهم بر سر کاهش تنش‌ها

احتمال دارد جو بایدن و شی جین‌پینگ ماه آینده با یکدیگر دیدار کنند

دیدار وزیر خارجه آمریکا با رئیس‌جمهوری چین کلید موفقیت سفر به پکن بود-Photo by Leah MILLIS / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌ متحده آمریکا، در پایان سفر دوروزه‌اش به پکن، روز دوشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) با هدف کاهش تنش‌ها بین دو کشور با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشست ۳۵ دقیقه‌ای وزیر خارجه آمریکا و رئیس‌جمهوری چین کلید موفقیت سفر بلینکن به پکن به شمار می‌رود اما هیچ‌یک از مقام‌های دو کشور تا روز دوشنبه این موضوع را تایید نکردند تا اینکه تنها یک ساعت قبل از برگزاری این دیدار، یک مقام وزارت خارجه این موضوع را تایید کرد.

در تصاویری که تلویزیون دولتی چین (سی‌سی‌تی‌وی) از دیدار مقام‌های دو کشور منتشر کرد، شنیده می‌شود که شی می‌گوید: «توافق کردیم تفاهم‌های مشترک با رئیس‌جمهوری بایدن در بالی را رعایت کنیم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، در دیدارهای قبلی بلینکن و مقام‌های ارشد چین، دو طرف برای گفت‌وگوهای بیشتر اعلام آمادگی کردند اما برای عبور از مواضع سخت خود در مورد اختلاف‌های تجاری، مسائل حقوق بشری و موضوع هنگ‌کنگ و تایوان تمایل چندانی نشان ندادند. اینک شی از پیشرفت مذاکرات خبر داده و بدون ذکر جزئیات درباره «برخی مسائل خاص» گفته است که با آمریکا به توافق‌هایی دست یافته‌اند.

رئیس‌جمهوری چین این توافق‌ها را خوب توصیف کرد و ضمن اشاره به دیدارش با بلینکن افزود: «امیدواریم آقای وزیر پس از این دیدار به تثبیت روابط چین و آمریکا کمک‌های مثبت بیشتری بکند.»

به‌رغم حضور بلینکن در چین، او و دیگر مقام‌های ایالات‌متحده آمریکا از احتمال پیشرفت درباره مسائل اقتصادی دو کشور چشم‌اندازی ارائه ندادند اما بر اهمیت ایجاد و حفظ خطوط ارتباطی بهتر بین دو کشور تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن بالاترین مقام آمریکایی است که از زمان روی کار آمدن جو بایدن به چین سفر کرده است. او همچنین نخستین وزیر خارجه ایالات‌متحده است که در پنج سال گذشته به این کشور می‌رود.

انتظار می‌رود سفر او آغاز دور جدیدی از دیدارهای مقام‌های ارشد ایالات‌متحده و چین باشد و احتمالا شی و بایدن هم در ماه‌های آینده دیدار خواهند کرد.

یک مقام آمریکایی گفت که بلینکن روز دوشنبه با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، به مدت حدود سه ساعت ملاقات کرد. در دور اول مذاکرات در روز یکشنبه نیز بلینکن حدود شش ساعت با چین گانگ، وزیر خارجه چین دیدار و گفت‌و‌گو کرد. پس از آن هر دو کشور اعلام کردند برای ادامه مذاکرات در سطوح بالا موافقت کرده‌اند. با این حال، هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که نشان دهد پرتنش‌ترین مسائل موجود بین دو کشور به حل‌وفصل نزدیک‌تر شده است؛ اما هم ایالات‌متحده و هم چین گفتند که شین دعوت بلینکن برای سفر به واشنگتن را پذیرفته است.

به‌رغم این بیانیه، چین به‌صراحت اعلام کرد روابط دو کشور در پایین‌ترین سطح قرار دارد. این احساس در مقام‌های آمریکایی نیز به‌طور گسترده وجود دارد.

دیدار بلینکن از چین پس از آن صورت می‌گیرد که برنامه‌ قبلی او برای سفر به این کشور در ماه فوریه و پس از سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی بر فراز ایالات‌ متحده، به تعویق افتاد.

بلینکن پیش از عزیمت به پکن از تعهد بایدن و شی برای بهبود روابط و جلوگیری از سوءتفاهم‌ها سخن گفته بود. بایدن نیز اواخر هفته گذشته اعلام کرد امیدوار است بتواند برای رفع اختلاف‌ها با شی دیدار کند.

بلینکن در دیدارهای روز یکشنبه با مقام‌های چین، درخواست آزادی شهروندان آمریکایی را مطرح کرد و از آن‌ها خواست برای محدود کردن تولید و صادرات پیش‌سازهای فنتانیل که به بحران مواد مخدر در ایالات‌متحده دامن می‌زند، اقدام‌هایی انجام دهند.

شی در دیدار روز جمعه‌اش با بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت، به تمایل دو کشور برای کاهش تنش‌ها اشاره کرد و ‌آن را به «نفع» چین و آمریکا خواند.

بیشتر از جهان