پکن: تثبیت روابط چین و آمریکا ضروری است

وزیر خارجه چین: سخنان و اقدام‌های اشتباه ایالات متحده روند مثبت روابط بین چین و آمریکا را تضعیف کرده است

چین گانگ، وزیر خارجه چین، در مراسم افتتاحیه مجمع لنتینگ در شانگهای، ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ــ AFP

چین گانگ، وزیر خارجه چین، می‌گوید  پس از یک رشته «گفته‌ها و کردارهای اشتباه» که به انجماد در روابط چین و ایالات متحده منجر شد، تثبیت روابط دو کشور ضروری است.

وزیر خارجه چین این اظهارات را در دیدار با نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده در پکن، بیان کرد. او تاکید کرد که ایالات متحده باید با اصلاح رویکرد خود در زمینه تایوان، از خدشه‌دار کردن اصل «چین واحد» بپرهیزد.

رابطه بین دو اقتصاد برتر جهان از سال ۲۰۲۲ و پس از دیدار رسمی نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان به سردی گرایید. در پی این دیدار، چین کانال ارتباط رسمی با ایالات متحده از جمله مجرای ارتباط بین ارتش‌های دو کشور را بست.

وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای تصریح کرد: «یک‌رشته سخنان و اقدام‌های اشتباه ایالات متحده روند مثبت روابط بین چین و آمریکا را تضعیف کرد». اشاره او به عواملی است که موجب شدند تنش‌ها بین دو کشور بارها در مناسبت‌های مختلف، بالا بگیرد.

در ماه فوریه، پس از ظاهر شدن یک بالون چینی در حریم هوایی ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سفر خود به پکن را لغو کرد.

با وجود این تنش‌ها، به نظر می‌رسد هر دو طرف تمایل دارند روابط خود را بهبود دهند. آنتونی بلینکن هفته گذشته، با مهم خواندن برقراری مجدد خطوط ارتباطی در تمام سطوح اظهار امیداوری کرد زمینه دیدار دوجانبه فراهم شود.

جان‌ کری، فرستاده ایالات متحده در امور اقلیمی، نیز گفت که پکن از او دعوت کرده است تا برای گفت‌وگو درباره مقابله با بحران جهانی تغییرات اقلیمی به این کشور سفر کند.

با این‌ حال، پیش‌شرط پکن برای بهبود روابط دوجانبه، اصلاح رویکرد واشنگتن است. وزیر خارجه چین در این ارتباط، اولویت اصلی تثبیت روابط دو کشور را «پرهیز از مارپیچ نزولی» و جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه بین چین و ایالات متحده اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره پکن به امکان بالقوه هرگونه دخالت آمریکا در تنش میان چین و تایوان است؛ چرا که روابط تایوان و ایالات متحده بر پایه «قانون روابط تایوان»، مصوب ۱۹۷۹، تعریف می‌شود. این قانون برای کمک به تایوان به منظور تامین امکانات دفاع از خود مبنایی فراهم می‌کند. با این‌ حال قانون مذکور ایالات متحده را ملزم نمی‌کند در صورت حمله به تایوان به کمک آن بشتابد.

در همین ارتباط و بر اساس طرح موسوم به «قانون امنیتی تایوان» که سپتامبر ۲۰۲۲ به تصویب کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده رسید، تایوان ۴.۵ میلیارد دلار کمک امنیتی و دو میلیارد دلار به‌عنوان تضمین وام برای خرید تجهیزات نظامی دریافت می‌کند. از همین‌رو، کنگره ایالات متحده ‌به عنوان بخشی از بودجه سال ۲۰۲۳، تا سقف یک میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به تایوان تخصیص داده است.

هر نوع رابطه تایوان با ایالات متحده همچون خاری در چشم چین است. سفر ماه گذشته تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان به ایالات متحده و دیدار او با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، خشم چین را برانگیخت. بنا به ادعای مقام‌های پکن، این دو نهاد آمریکایی «بستری برای تسهیل فعالیت‌های جدایی‌طلبانه» تسای اینگ‌ون فراهم کرده‌اند؛ فعالیت‌هایی‌ که به ادعای چین، «تمامیت ارضی» این کشور را به خطر می‌اندازد. ساعاتی پس از بازگشت تسای اینگ‌ون از ایالات متحده، چین رزمایش نظامی گسترده‌‌ای به راه انداخت که سه روز طول کشید.

پکن برای جزیره ۲۴ میلیون نفری تایوان حاکمیت مستقلی قائل نیست و آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند. در مقابل، تسای ادعاهای حاکمیت پکن بر تایپه را به‌شدت رد می‌کند و می‌گوید بارها به چین پیشنهاد مذاکره داده، اما پکن به دلیل اینکه دولت او را جدایی‌طلب می‌داند، این پیشنهاد را رد کرده است. رئیس‌جمهوری تایوان همچنین می‌گوید این مردم تایوان‌‌اند که باید آینده و سرنوشت خود را تعیین کنند.

بیشتر از