مردی با گوشواره مروارید؛ جواهرات مردانه در تاریخ ‏

از قرن هجدهم به بعد، دنیای مد و سبک مدرن در مورد جواهرات مردانه سخت‌گیر شد

سمت راست پرتره چارلز اول با گوشواره مروارید(Royal Collection)، سمت چپ تصویر مومیایی مصری با نیم تاج طلا ( موزه بریتانیا) 

جواهرات تاج‌گذاری چارلز سوم که بر سر و گردن شاه جدید بریتانیا آویخته شد همگی از قرن‌های گذشته در دربار اروپا معمول بوده‌اند و نه‌تنها در مراسم رسمی مانند تاج‌گذاری، بلکه حتی در مهمانی‌های عصرانه اشراف نیز مردان را با سنگ‌های قیمتی‌شان می آراستند.

از قرن هجدهم به بعد، دنیای مد و سبک مدرن در مورد جواهرات مردانه سخت‌گیر شد و از آن همه جواهر و آرایه، تنها زنجیر و بند ساعت، حلقه ازدواج، و انگشترهای دارای نشان خانوادگی باقی ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی تاریخ جواهرات مردانه نشان می‌دهد که این مهاراجه‌های هند بودند که در طول دوره‌ای از قرن شانزدهم تا اوایل قرن بیستم با شور و شوقی عظیم، از جواهرات برای خودنمایی و نشان دادن ثروتشان استفاده کردند. اما رابطه مردان و زیورآلان گران قیمت به قرن‌ها پیش از این مردان با عمامه های الماس نشانشان بر می‌گردد.

در یونان و روم باستان، شهروندان مرفه از زنجیر‌های طلایی آویزدار و دست‌بند و حلقه‌ استفاده می‌کردند، جواهراتی که حداقل در مورد یونانی‌ها با ظرافت کار و حکاکی شده بود. جانشینان رومی آن‌ها در این جواهرات یاقوت کبود، الماس، و سنگ‌های نیمه‌قیمتی به کار بردند. در هر دو فرهنگ، یک حلقه با امضای درشت، که با علامت و امضای منحصربه‌فرد فرد تزیین شده بود، هم بلندی مرتبه فرد را نشان می‌داد و هم شکلی از شناسایی برای مهر و موم کردن و امضای نامه‌ها و قراردادها بود.

شیک‌پوشان مصر باستان، علاوه بر آرایش صورت، ریش‌های مصنوعی و کلاه‌گیس‌های معطر می‌گذاشتند و از گردن‌بندهای طلا و نقره، دست‌بندها، گوشواره‌ها و انگشترهای متعدد با تزیینات رنگارنگ مانند لاجورد و فیروزه و کارنلین استفاده می‌کردند.

مشابه با این، در  چین چند هزار سال پیش، مردان مرفه و بلندپایه سلسله‌های شانگ و ژو چین موقعیت خود را با آویزهای زینتی، سنجاق سر، حلقه‌ها، و گوشواره‌ها به نمایش می‌گذاشتند. یشم خواستنی‌ترین سنگ برای آن‌ها بود.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، بازار جواهرات مملو از قطعات جسورانه و دیدنی برای مردان است. این بازگشت به لطف موجی از جواهرسازان نامدار و طراحان مبتدی است که هر روز رنگ و جواهر بیشتری را به دنیای کلیشه‌ای مردان کت‌وشلوارپوشی که همه شبیه به هم لباس می‌پوشند برمی‌گردانند.

بیشتر از مُد و زیبایی