سنت ونسلاس، گران‌ترین تاج سلطنتی جهان

این تاج از طلای زرد ۲۲عیار ساخته شده و با بیش از ۱۰۰ جواهر، ازجمله مروارید، زمرد و یاقوت کبود تزئین شده است

تاج سنت‌ ونسلاس بوهمی که در قرن چهاردهم ساخته شده، آن‌قدر ارزشمند است که بی‌قیمت درنظر گرفته می‌شود - the Old Royal Palace of Prague Castle

گران‌ترین جواهرات سلطنتی در جهان متعلق به خانواده سلطنتی بریتانیا است. مجموعه فعلی آنها دارای حداکثر ارزش بالقوه پنج میلیارد دلار است. اما تاج سنت‌ ونسلاس (Bohemian St. Wenceslas Crown) ممکن است گران‌ترین تاج جواهر منحصربه‌فرد در جهان باشد.

تاج‌های بوهمی گران‌ترین تاج‌های جهان‌اند. تاج سنت‌ ونسلاس بوهمی که در قرن چهاردهم ساخته شده، آن‌قدر ارزشمند است که بی‌قیمت درنظر گرفته می‌شود.

منطقه بوهم که امروزه در بخش غربی جمهوری چک جای گرفته‌ است، در گذشته به‌صورت یک پادشاهی در قلمرو امپراتوری مقدس روم اداره می‌شد.

مانند بسیاری دیگر از جواهرات گرانبها، این مورد نیز برای مشاهده عمومی نمایش داده نمی‌شود؛ درعوض در امنیت بالا داخل کلیسای سنت ونسلاس در پراگ نگهداری می‌شود و مکان دقیق آن تنها برای نفرات انتخاب‌شده اندکی شناخته شده است. بازدیدکنندگان قلعه پراگ می‌توانند نمونه ساخته‌شده از روی تاج اصلی را در این قلعه ببینند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه این تاج صدها سال قدمت دارد، اما در جلال و شکوه با تاج‌های سلطنتی مدرن رقابت می‌کند. این تاج از طلای زرد ۲۲عیار ساخته شده و با بیش از ۱۰۰ جواهر، ازجمله مروارید، زمرد و یاقوت کبود تزئین شده است. با بازدید از قلعه پراگ می‌توانید یک ماکت از این تاج باشکوه را ببینید.

ممکن است همه باعنوان گران‌ترین تاج جواهرات جهان برای تاج سنت ونسلاس موافق نباشند، چراکه چندین مدعی بالقوه دیگر هم برای این عنوان وجود دارد. به‌عنوان مثال، سایر تاج‌های جواهر باقی‌مانده از پادشاهی بوهمیا نیز به همین اندازه گران‌قیمت‌اند و آن‌ها نیز به‌شکل بالقوه می‌توانند گران‌ترین تاج‌های جواهرات در جهان باشند.

این عنوان همچنین ممکن است متعلق به سایر مصنوعات سلطنتی مانند تاج امپراتوری مقدس روم باشد. شارلمانی، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ غرب و اروپا، این تاج را برسر گذاشت که این تنها یکی از ویژگی‌های برجسته آن است.

گفتن اینکه کدام تاج‌ها یا جواهرات سلطنتی گران‌ترین‌اند، مسئله‌ چالش‌برانگیزی است، زیرا جدا از ارزش فیزیکی جواهرات به‌کاررفته در یک تاج، اینکه چه کسانی آن را برسر گذاشته‌اند و وقایع تاریخی که حول آن شکل گرفته است نیز روی ارزش آن تاثیر می‌گذارد. همچنین افسانه‌ها و داستان‌های محلی که درباره جواهرات طلسم‌شده وجود دارد، می‌تواند آن‌ها را خواستنی‌تر کند؛ مانند روایتی که می‌گوید اگر کسی که لیاقت تاج سنت ونسلاس را ندارد آن را برسر بگذارد در عرض یک سال خواهد مرد. 

بیشتر از زندگی