گیاهان اداری هوای سمی را از بین می‌برند

یک دیوار سبز کوچک، حاوی ترکیبی از گیاهان خانگی، می‌تواند به‌طور موثری آلاینده‌های مضر و سرطان‌زا را بزداید

 گیاهان می‌توانند طیف وسیعی از آلاینده‌های هوای داخل ساختمان را از بین ببرند ـ RDNE Stock project / PEXELS

بر اساس یک پژوهش جدید، دیوار سبز کوچکی که شامل طیف وسیعی از گیاهان خانگی باشد، می‌­تواند تنها طی مدت هشت ساعت، به‌صورت موثری آلاینده‌­های سمی را از هوای اطراف بزداید.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ۶.۷ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌­شوند.

از آنجایی که افراد در سراسر جهان حدود ۹۰ درصد از زمان خود را در محیط­‌های بسته ازجمله در ادارات، خانه‌ها یا مدارس سپری می‌­کنند، کارشناسان خواستار اتخاذ تدابیر جدیدی برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه شده­‌اند.

در حالی که پژوهش­‌های قبلی نشان داده است که گیاهان می‌توانند طیف وسیعی از آلاینده‌های هوای داخل ساختمان را از بین ببرند، جدیدترین مطالعه که البته هنوز داوری علمی نشده است، برای نخستین بار نشان می‌دهد که گیاهان می‌توانند حتی بخارات بنزین -‌یکی از بزرگ‌ترین منابع ترکیبات سمی در ساختمان‌ها در سراسر جهان- را هم تصفیه کنند.

دفتر­های کاری اغلب از طریق درها یا چاه‌­های آسانسور (بالابر) به‌طور مستقیم به پارکینگ‌­ها متصل می‌­شوند. همین امر، جلوگیری از نفوذ ترکیبات مضر مرتبط با بنزین به محل کار و محیط‌­های مسکونی را دشوار می‌­کند.

پژوهش­‌ها نشان داده است که بسیاری از ساختمان‌­ها همچنین از طریق جاده‌­ها و بزرگراه­‌های مجاور، در معرض دود سمی بنزین قرار دارند.

فریزر تورپی، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا یا «یو­‌تی‌­اس»، گفت: «این نخستین بار است که گیاهان برای سنجش توانایی­‌شان در حذف ترکیبات مرتبط با بنزین آزمایش می‌­شوند و نتایج شگفت‌انگیز است.»

این پژوهش­ جدید که با همکاری شرکت «آمبیوس»، ارائه‌دهنده راهکارهای گل‌آرایی، داخلی انجام شده است، دریافت که یک دیوار سبز کوچک، حاوی ترکیبی از گیاهان خانگی، می‌تواند به‌طور موثری آلاینده‌های مضر و سرطان‌زا را بزداید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیستم دیوار گیاهی «آمبیوس» در داخل محفظه‌هایی با حجم کمی از بنزین بخار شده در داخل آن قرار گرفته بود. دانشمندان قابلیت این سیستم را آزمایش کردند و آن را با نتیجه مشاهده شده در محفظه‌هایی که هیچ گیاهی در داخل آن وجود نداشت، مقایسه کردند.

اگرچه وجود نشتی در هر یک از محفظه‌­ها را نمی‌­توان رد کرد، اما پژوهشگران مطمئن شدند که با وجود این، گیاهان بیش از ۴۰ درصد از کل ترکیبات آلی فرار را در دوره آزمایشی هشت ساعته زدودند.

آن‌­ها خاطرنشان کردند که تقریبا تمام مواد شیمیایی مضر مانند آلکان‌­ها، مشتقات بنزن و سیکلوپنتان­‌ها پاکسازی شدند.

اگرچه پژوهش­‌های قبلی نشان داده‌اند که گیاهان می‌­توانند مواد شیمیایی سمی را از هوا پاک کنند، اما این تحقیقات اغلب بر گونه­‌های شیمیایی مشخصی تمرکز داشته‌­اند و نه بر توانایی آن‌­ها در تصفیه ترکیبات پیچیده.

محققان گفتند دیوار سبز آمبیوس می‌­تواند ظرف مدت هشت ساعت، ۹۷ درصد از سمی­‌ترین ترکیبات را از هوای اطراف بزداید.

دیوار سبز شامل گیاهانی مانند پیچک شیطان، گیاهان نوک‌پیکانی و همچنین گیاهان عنکبوتی بود و دانشمندان دریافتند که این گیاهان می‌‌توانند در طول یک روز کاری معمولی، میزان غلظت اولیه­ برخی از ترکیبات مضر سرطان­‌زا را تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

دکتر تورپی گفت: «گیاهان نه‌تنها می‌توانند اکثر آلاینده‌ها را در عرض چند ساعت از هوا بزدایند، بلکه مضرترین آلاینده‌های مربوط به بنزین را نیز به بهترین شکل از هوا پاک می‌کنند.»

مدیرکل آمبیوس، یوهان هادسون، گفت: «ما می­‌دانیم که کیفیت هوای داخل خانه اغلب به‌طرز چشمگیری آلود‌ه‌­تر از هوای بیرون است که به‌نوبه خود بر سلامت روحی و جسمی تاثیر می‌­گذارد. اما خبر خوش این است که این پژوهش نشان داده است که یک چیز بسیار ساده مثل وجود گیاهان در داخل خانه می‌­تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند و تاثیرگذار باشد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی