زمستان سخت مردم ایران؛ کمبود گاز و برق در هوای آلوده و سرد

به گفته رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه‌ و بودجه، بحران گازی کشور تا دو دهه آینده ادامه دارد و مردم باید تا سال ۱۴۲۰ این وضع را تحمل کنند

روزهای برفی و یخ‌بندان بی‌سابقه در ایران و تعطیلی بخش بزرگی از پایتخت، در کنار توسعه‌نیافتگی صنعت بهره‌برداری از منابع سرشار گاز در این کشور، باعث شده است ایران خیلی زود دچار همان«زمستان سردی» شود که مقام‌های جمهوری اسلامی برای اروپا پیش‌بینی کرده بودند.

در حالی‌ که به‌جز شهرک‌های صنعتی و شهروندان، حتی نیروگاه‌ها هم این روزها دچار بحران شده‌اند و جایگاه‌های سوخت و ادارات و مدارس در ده‌ها شهر ایران تعطیل شده‌اند، راهکار وزیر نفت دولت سیزدهم برای مردم و مدیریت بحران، پوشیدن لباس گرم و نگه‌داشتن دمای خانه در حدود ۲۱ درجه است.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، نیز تاکنون به وضعیت سخت پیش‌آمده و آثار مختلفی که بحران بر زندگی شهروندان داشته، هیچ واکنشی نشان نداده است و در شرایطی که رشد نرخ تورم و گرانی، کمر معیشت را در ایران خم کرده، وعده عبور از مشکلات را می‌دهد و در شهر بافق استان یزد، یکی از کم‌آب‌ترین نقاط ایران، مجتمع بزرگ فولاد افتتاح کرده است.

اما یک ماه قبل مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران، حمیدرضا عراقی، تصریح کرده بود که بحران گازی در زمستان ‌اجتناب‌ناپذیر است و جمهوری اسلامی ناگزیر راهی جز برگزیدن قطع گاز منازل، یا قطع گاز صنایع نخواهد داشت.

حالا شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه کشور در مرز هشدار قرار دارد، گفته است اگر روزانه حداقل ۱۰۰ میلیون مترمکعب از مصرف گاز خانگی و تجاری کم نشود وارد شرایط بحرانی می‌شویم.

مدیر دیسپیچینگ شرکت ملی گاز تاکید کرده است مردم باید صرفه‌جویی کنند، زیرا در صورت تداوم افت دما در ایران، قطع گاز خانگی در کشور ناگزیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حساب در شرایطی که صنعت فولاد، پتروشیمی و سیمان در ایران جزء صنایع استراتژیک محسوب می‌شوند، به نظر می‌آید دولت در دی‌ماه بیش از آنکه به سمت قطع گاز، یا کم کردن سهمیه گاز مصرفی صنایع کلان مثل فولاد و پتروشیمی رفته باشد، مردم را تحت فشار گذاشته و گاز منازل را قطع کرده است.

به گفته رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، این صنعت به‌تنهایی روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند.

همچنین این روزها بدون توجه به وضع بحرانی ایران، بسیاری از نیروگاه‌ها و حتی صنایع فولاد برای تضمین تولید به سمت سوخت مازوت، نفت سیاه و گازوئیل رفته‌اند که سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد.

وضع بحرانی گاز برای کشوری که دومین دارنده ذخایر گازی جهان است، در شرایطی رخ‌ داده که به گفته کارشناسان اگر سرمایه و فناوری خارجی برای توسعه این صنعت در ایران انجام نشود و بابت ساخت مخازن ذخیره گاز اقدام جدی صورت نگیرد، افت سالانه تولید امری ‌اجتناب‌ناپذیر است و در سال آینده مردم با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند.

این در حالی است که کشور قطر برای بهره‌برداری از مخازن مشترک گازی با ایران مدتی قبل دو قرارداد ۱۷ و ۲۵ ساله برداشت و فروش گاز به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار با آلمان و چین به امضا رسانده است.

در ایران امیدی به حل کوتاه‌مدت بحران گاز وجود ندارد. رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه‌ و بودجه دراین‌باره تصریح کرد که با توجه ‌به شرایط موجود تا دو دهه آینده بحران گازی کشور ادامه دارد و مردم باید تا سال ۱۴۲۰ این وضع را تحمل کنند.