خواهر رهبر کره شمالی از تلاش برای دومین پرتاب ماهواره جاسوسی خبر داد

کیم یو جونگ نشست شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کرد و آن را اقدامی به دنبال «درخواست گانگسترمآبانه» آمریکا خواند

کیم یو جونگ در بیانیه‌ای تاکید کرد که کره شمالی به «اقدام‌های پیشگیرانه برای اعمال همه حقوق قانونی یک کشور مستقل» ادامه می‌دهد‌ــ AFP

کیم یو جونگ، خواهر بانفوذ رهبر کره شمالی، روز یکشنبه اعلام کرد که کشورش برای دومین بار تلاش می‌کند ماهواره جاسوسی پرتاب کند. او در عین حال، جلسه شورای امنیت سازمان ملل را که به دلیل اولین پرتاب ناموفق کره شمالی برگزار شده بود، محکوم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تلاش کره شمالی برای قرار دادن اولین ماهواره جاسوسی نظامی این کشور در مدار، چهارشنبه گذشته با سقوط موشک پرتاب‌شده در سواحل غربی شبه‌جزیره کره شکست خورد.

هم‌زمان با پرتاب این ماهواره جاسوسی، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست ایالات متحده، ژاپن و سایر کشورها تشکیل شد. این کشورها معتقد بودند که قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت کره شمالی از هرگونه پرتاب با استفاده از فناوری بالیستیک نقض شده است.

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی و یکی از مقام‌های ارشد حزب حاکم این کشور، در واکنش به این نشست، شورای امنیت سازمان ملل متحد را «ضمیمه سیاسی» ایالات متحده خواند و گفت که نشست اخیر به دنبال «درخواست گانگسترمآبانه» آمریکا تشکیل شده است.

او شورای امنیت سازمان ملل را با القابی از جمله «تبعیض‌آمیز و بی‌ادب» توصیف کرد و مدعی شد: «این شورا تنها با پرتاب‌های ماهواره‌های کره شمالی مشکل دارد. این در حالی است که هزاران ماهواره‌ای که کشورهای دیگر پرتاب کرده‌اند، در حال حاضر در فضا فعالیت می‌کنند.»

کیم یو جونگ در عین حال گفت که تلاش کشورش برای دستیابی به یک ماهواره جاسوسی «گامی مشروع» برای پاسخ به تهدیدهای نظامی آمریکا و متحدانش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خواهر رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی این کشور منتشر کردند، تاکید کرد: «ما به اقدام‌های پیشگیرانه برای اعمال همه حقوق قانونی یک کشور مستقل، از جمله پرتاب ماهواره شناسایی نظامی ادامه خواهیم داد.»

کیم یو جونگ در بیانیه قبلی خود در روز جمعه گفته بود که ماهواره جاسوسی کره شمالی «در آینده نزدیک، به‌درستی در مدار فضایی قرار خواهد گرفت» اما اعلام نکرد که دومین تلاش برای پرتاب آن چه زمانی انجام خواهد شد.

کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که احتمالا «بیش از چند هفته» طول می‌کشد تا کره شمالی علت پرتاب ناموفق را بفهمد، اما اگر نقص این ماهواره جدی نباشد، ممکن است به‌زودی برای پرتاب دوم اقدام کند.

در همین حال، واشنگتن، سئول و دیگر کشورها از پرتاب ماهواره کره شمالی به دلیل افزایش تنش‌های بین‌المللی انتقاد کردند و از این کشور خواستند که به مذاکرات بازگردد.

در میان تنش‌های امنیتی طولانی کره شمالی با ایالات متحده، کیم جونگ اون به شهروندان کشورش وعده داد که به سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته دست پیدا کند و ماهواره تجسسی نظامی هم یکی از این تجهیزات است.

رهبر کره شمالی از آغاز سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ آزمایش موشکی انجام داده و آن‌ها را هشدار به مانورهای نظامی گسترده ایالات متحده و کره جنوبی خوانده است.

پرتاب این موشک‌ها و تجهیز تسلیحاتی روزافزون کره شمالی در شرایطی است که کارشناسان می‌گویند کیم جونگ اون می‌خواهد از زرادخانه تسلیحات مدرن خود برای گرفتن امتیاز از واشنگتن و شرکای آن در دیپلماسی آینده استفاده کند.

کره شمالی به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی گذشته و پرتاب‌های ماهواره‌ای با تحریم‌های سازمان ملل مواجه شده، با این حال شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانسته است این تحریم‌ها را به دلیل فعالیت‌های آزمایشی اخیر کره شمالی تشدید کند زیرا چین و روسیه، از اعضای دائم شورای سازمان ملل متحد، تلاش‌های ایالات متحده و سایر کشورها برای این کار را خنثی کرده‌اند. در آخرین جلسه شورای سازمان ملل متحد در روز جمعه نیز چین و روسیه دوباره با ایالات متحده بر سر پرتاب نافرجام کره شمالی درگیر شدند.

کره شمالی پس از شکست‌های مکرر، ماهواره‌های رصد زمین را در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ در مدار زمین قرار داد، اما کارشناسان بین‌المللی می‌گویند هیچ مدرکی مبنی بر ارسال تصاویر و سایر داده‌ها از این دو ماهواره وجود ندارد.

بیشتر از جهان