کره شمالی رفتار رهبران ایالات متحده را «ریاکارانه» توصیف کرد

خواهر رهبر کره شمالی به انتقادهای آمریکا از پرتاب ناموفق ماهواره جاسوسی نظامی واکنش نشان داد

کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده بارها از پرتاب و آزمایش‌های مکرر موشک‌های قاره‌پیمای کره شمالی انتقاد کرده‌اند - AFP

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی، استهزا و انتقاد ایالات متحده در واکنش به پرتاب ناموفق یک ماهواره جاسوسی نظامی این کشور را «ریاکارانه» خواند و تصریح کرد که پیونگ‌یانگ به‌زودی با موفقیت ماهواره‌ به فضا می‌فرستد.

خواهر کیم جونگ اون در سخنانی که از شبکه‌های تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، تاکید کرد که پرتاب این ماهواره جاسوسی «اعمال حق حاکمیت مشروع کره شمالی» است.

این ماهواره جاسوسی نظامی قرار بود روز چهارشنبه با کمک یک موشک بالیستیک به مدار زمین پرتاب شود اما نهایتا در اقیانوس آرام و نزدیک به سواحل شبه‌جزیره کره سقوط کرد.

کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده بارها از پرتاب و آزمایش‌های مکرر موشک‌های قاره‌پیمای کره شمالی انتقاد کرده‌اند و آن را نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدام هاچ، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، هم چهارشنبه با انتقاد از پیونگ‌یانگ، پرتاب موشک‌های بالیستیک کره شمالی را محکوم کرد و آن را مهم‌ترین عامل افزایش تنش در شبه‌جزیره کره خواند.

کیم یو جونگ که گفته می‌شود در ماه‌های اخیر به مقتدرترین سیاستمدار پیونگ‌یانگ تبدیل شده، در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مقام‌های ایالات متحده گفت: «اگر پرتاب ماهواره کره شمالی موردانتقاد است، ایالات متحده و همه کشورهای دیگر که تاکنون هزاران ماهواره پرتاب کرده‌اند، باید محکوم شوند.»

خواهر رهبر کره شمالی واکنش‌های واشنگتن به پرتاب این موشک را نشانه «تناقض سیاسی و استانداردهای دوگانه» موجود در سیاست خارجی ایالات متحده خواند و افزود که رهبران این کشور رفتاری شبیه به «گانگسترهای ریاکار» دارند. او گفت: «چگونه است که آمریکا از طریق ماهواره‌های شناسایی و سایر تجهیزات هوایی وضعیت نظامی کشورهای دیگر را رصد می‌کند اما کره شمالی چنین حقی ندارد؟»

کیم یو جونگ با اشاره به آنچه خصومت و دشمنی ایالات متحده با کره شمالی نامید، تاکید کرد که پیونگ‌یانگ دیگر قصد ندارد در مذاکرات رودررو با واشنگتن شرکت کند؛ مذاکراتی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آغاز شد اما از سال ۲۰۱۹ به دلیل اختلاف نظر سر رفع تحریم‌های فلج‌کننده کره شمالی به دلیل گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشکی، به بن‌بست رسید.

کره شمالی از سال ۲۰۲۲ تاکنون بیش از ۱۰۰ موشک آزمایش کرده است؛ آزمایش‌هایی که علاوه بر افزایش نگرانی‌ها برای آینده خاور دور، امنیت جانی شهروندان کشورهای همسایه یعنی ژاپن و کره جنوبی را هم تهدید می‌کنند. پرتاب ناموفق ماهواره جاسوسی در روز چهارشنبه هم از این امر مستثنا نبود و در برخی مناطق کره جنوبی و ژاپن نگرانی‌های امنیتی ایجاد کرد. ساکنان برخی از این مناطق تا مدت کوتاهی پس از پرتاب موشک، به پناهگاه‌ها رفتند.

بیشتر از جهان