کره شمالی: قابلیت‌های جنگی را برای مقابله با آمریکا و کره جنوبی تقویت می‌کنیم

کیم جونگ اون تاکید کرد که با «تجاوزهای دیوانه‌وار» علیه کشورش مبارزه می‌کند

رهبر کره شمالی در حال بازرسی از پروژه تسلیحات هسته‌ای، ۲۷ مارس ۲۰۲۳ ـ STR / KCNA VIA KNS / AFP

رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، برای مقابله با آنچه «تجاوزهای دیوانه‌وار» آمریکا و کره جنوبی خواند، خواستار گسترش قابلیت‌های بازدارندگی جنگی پیونگ یانگ شد.

پیونگ یانگ سال جدید میلادی را با انبوهی از آزمایش‌های تسلیحاتی آغاز کرده است، ازجمله «‌یک زیردریایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای» که رسانه‌های دولتی کره شمالی ادعا کرده‌اند این کشور به فناوری آن دست یافته است. با وجود ادعاهای پیونگ ‌یانگ، برخی تحلیل‌گران در‌مورد اینکه آیا این زیردریایی تهاجمی به قابلیت استقرار رسیده است یا خیر، تردید دارند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از رسانه‌های کره شمالی، کیم جونگ اون روز دوشنبه با حضور در جلسه کمیسیون نظامی مرکزی، درباره «راه‌های مقابله با تحرکات فزاینده آمریکا و خائنان دست‌نشانده کره جنوبی برای آغاز جنگ تجاوزکارانه» بحث کرد.

او در این جلسه دستور داد که قابلیت‌های بازدارندگی کشورش با «سرعت فزاینده» و به شیوه‌ای «عملی‌تر و تهاجمی‌تر» تقویت شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی سال گذشته خود را یک قدرت هسته‌ای «بازگشت‌ناپذیر» اعلام کرد و به این ترتیب، به‌احتمال مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای پایان داد.

در اوایل سال جاری نیز کیم به ارتش دستور داد که تمرین‌ها را به‌منظور آماده شدن برای یک «جنگ واقعی» تشدید کنند. در پاسخ، واشینگتن و سئول همکاری‌های دفاعی خود را شدت بخشیدند و مانور نظامی مشترکی را با جت‌های رادارگریز پیشرفته و تسلیحات استراتژیک ایالات متحده برگزار کردند.

کره شمالی این‌گونه رزمایش‌ها را تمرینی برای تهاجم می‌داند و در تازه‌ترین سخنرانی خود، آن‌ها را به‌عنوان مانورهای «دیوانه‌وار» و «شبیه‌سازی یک جنگ همه‌جانبه علیه پیونگ یانگ» توصیف کرد.

کره جنوبی نیز روز سه‌شنبه پس از این که امکان نیافت با پیونگ یانگ تماس تلفنی برقرار کند، کره شمالی را به «بی‌مسئولیتی» متهم کرد.

وزیر اتحاد کره جنوبی به خبرنگاران گفت که کره شمالی به مدت پنج روز به تماس‌های سئول پاسخ نداده است.

ارتباط میان خطوط نظامی دو کشور یک روز پس از آن قطع شد که سئول پیونگ یانگ را به ادامه استفاده غیرمجاز از یک مجتمع صنعتی مشترک در شهر کائسونگ کره شمالی متهم کرد. کره جنوبی می‌گوید کره شمالی از پذیرش اخطار برای توقف فعالیت در این کارخانه که زمانی نماد آشتی بود، خودداری کرده است.

سئول در سال ۲۰۱۶ پس از آزمایش هسته‌ای کره شمالی، از سرمایه‌گذاری در این کارخانه خارج شد و گفت که این مجموعه به تامین مالی برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ یانگ کمک می‌کند.

سرعت آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی و تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی در یک سال گذشته در چرخه‌ای از پاسخ‌های متقابل شتاب گرفته است و تحليلگران می‌گويند کيم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به‌احتمال زياد قصد دارد برای کسب امتيازهای بيشتر، زرادخانه خود را گسترش دهد. او همچنین تلاش می‌کند از خود تصويری به جهان نشان دهد که گویی یک رهبری قوی است که در ميان مشکلات سخت اقتصادی، مقاومت می‌کند.

بیشتر از جهان