باکو دفتر رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی را بست و نماینده‌اش را اخراج کرد

خبرگزاری ایرنا مدعی شد جمهوری آذربایجان قصد تصاحب جمهوری اسلامی ایران را دارد

در حمله مسلحانه بهمن‌ماه به سفارت آذربایجان رئیس سرویس امنیتی این سفارت کشته شد-اکو ایران 

یک روز پس از پایان سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل به جمهوری آذربایجان، این کشور دفتر رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو را بست و نماینده این نهاد را نیز اخراج کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا در واکنش به این اقدام باکو، به نقل از یک منبع آگاه حکومتی ادعا کرد: «بسته شدن دفتر رایزن جمهوری اسلامی در باکو پس از اخراج نماینده آن، بهانه‌جویی‌های دولت آذربایجان به‌دلیل اختلاف‌های اخیر میان دو کشور است».

این منبع آگاه در ادامه ادعاهایش نیز افزود: «جمهوری اسلامی ایران املاک زیادی در باکو دارد که مالک آن‌ها است و اقدام‌های اخیر بهانه‌جویی‌های یک‌طرفه و عجولانه طرف آذربایجانی برای املاکی‌ است که متعلق به دولت جمهوری اسلامی است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از این مقام حکومتی نوشت: «جمهوری اسلامی در روابط با همسایگان حسن نیت دارد و خواستار حل مشکلات میان دو کشور از طریق گفت‌وگو و پرهیز از اقدام‌های بی‌منطق، احساسی و تنش‌زا است.»

دفتر رایزن جمهوری اسلامی ایران در باکو یک‌ روز پس از پایان سفر دو روزه رئیس‌جمهوری اسرائیل به این کشور بسته شد. پس از دیدار اسحاق هرتزوگ با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، برخی رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که آن‌ها در بخشی از صحبت‌هایشان درباره ایران صحبت کرده‌اند و هرتزوگ به علی‌اف گفته است که «ساختار امنیتی جهان و منطقه با تهدیدهای ایران در معرض خطر است».

رئیس‌جمهوری اسرائیل پیش از ورود به باکو گفته بود: «آذربایجان کشور کلیدی و همسایه ایران است که دائم برای ضربه زدن به اسرائیل و علیه امنیت در منطقه اقدام می‌کند و من در این سفر قطعا دراین‌باره گفت‌وگو می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود دو ماه قبل از سفر رئیس‌جمهوری اسرائیل، وزیر امور خارجه آذربایجان در سفری به اسرائیل، سفارت این کشور در تل‌آویو را افتتاح کرد و روابط دو کشور اکنون به سطح بالایی رسیده است، آن‌ هم در شرایطی که تنش‌های میان تهران و باکو در حال افزایش است.

جمهوری اسلامی همواره مدعی است که اسرائیل عملیات خرابکارانه علیه ایران را از آذربایجان سازمان‌دهی می‌کند، در یکی از آخرین اتهام‌ها، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، ادعا کرد «تیم تروریستی مرتبط با رژیم صهیونیستی» از مرز‌های غربی به ایران وارد شده‌اند. پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان نیز مدعی شده بود اسرائیل در سراسر جمهوری آذربایجان حضور دارد.

در سوی دیگر ماجرا نیز جمهوری آذربایجان به حمایت ایران از ارمنستان در درگیری‌های میان این دو کشور انتقاد دارد و می‌گوید جمهوری اسلامی با حمایت از اسلام‌گرایان تندرو، امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد.

اسرائیل و آذربایجان روابط دفاعی نزدیکی دارند. بر اساس گزارش‌ها، هواپیماهای بدون سرنشینی که باکو در جنگ علیه ارمنستان در سال ۲۰۲۰ از آن‌ها استفاده کرد، ساخت اسرائیل بود. موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم نیز گفته است که ۶۹ درصد از واردات تسلیحاتی آذربایجان در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از اسرائیل ارسال شده است.

الهام‌ علی‌اف نیز پس از دیدار با هرتزوگ این موضوع را تلویحا تایید کرد و گفت: «آذربایجان سال‌هاست به تجهیزات اسرائیل دسترسی دارد و این به ما امکان می‌دهد که توان دفاعی خود را مدرن کنیم و از کشور، منافع ملی و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.»

اواخر اردیبهشت‌ماه پس از اینکه جمهوری آذربایجان چندین نفر را با اتهام ارتباط با جمهوری اسلامی به قصد خرابکاری بازداشت کرد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن رد این اتهام‌ها مدعی شد که باکو «بی‌دلیل» و با «اتهام‌های واهی» شهروندان خود را دستگیر می‌کند.

روابط تهران و باکو پس از حمله به سفارت این کشور در بهمن‌ماه گذشته و خروج کارکنان سفارت آذربایجان از ایران، به پایین‌ترین سطح رسید.