جامعه جهانی حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نوشت جمهوری اسلامی باید به مسئولیت‌های خود در قبال دیپلمات‌های خارجی حاضر در خاک ایران پایبند باشد

Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان، با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۷ بهمن ۱۴۰۱، نوشت اظهارات مقام‌های مختلف کشورهای جهان در محکومیت حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران همچنان ادامه دارد.

به‌گزارش این خبرگزاری، رئیس هیات اتحادیه اروپا در آذربایجان با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، نوشت از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، که منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن دو تن دیگر شد، «وحشت‌» کرده است.

این خبرگزاری همچنین نوشت ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نیز این حمله مسلحانه را محکوم کرد و در کانال تلگرامی خود چنین نوشت:«ما به همکاران آذربایجانی خود تسلیت می‌گوییم و از آنها حمایت می‌کنیم.»

بر اساس اطلاعات موجود سفارتخانه‌های دیگر کشورها در باکو، از جمله سفارت‌های ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اسرائیل، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، لهستان، کرواسی، لیتوانی و عراق، ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران تاکید کردند چنین اقدامی تهدیدی علیه «قوانین بین‌المللی» به‌حساب می‌آید.

جدای از سفارت ایالات متحده آمریکا در باکو، وزارت خارجه این کشور نیز با انتشار بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد از خواست دولت آذربایجان مبنی بر انجام تحقیقات فوری در این مورد، پیشتیبانی می‌کند و از نظر دولت آمریکا حمله به هر یک از مراکز دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

این وزارتخانه همچنین خطاب به نظام جمهوری اسلامی ایران نوشت دولت این کشور باید به مسئولیت‌های خود در قبال دیپلمات‌های خارجی حاضر در خاک کشورش پایبند باشد؛ مسئولیت‌هایی که، به‌گفته وزارت خارجه آمریکا، در متن کنوانسیون بین‌المللی ژنو به روشنی به آنها اشاره شده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای در مورد حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران، خواستار رعایت حرمت مراکز دیپلماتیک و دیپلمات‌های مستقر در این اماکن شد و در عین‌حال تاکید کرد عاملان این حمله باید مجازات شوند. این وزارتخانه همچنین در بخش دیگری از بیانیه خود نوشت پادشاهی عربستان سعودی بار دیگر همبستگی خود با جمهوری آذربایجان را تایید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حدود ساعت ۸و۳۰ دقیقه صبح روز جمعه، حمله‌ای مسلحانه به سفارتخانه این کشور در تهران انجام شد. وزارت خارجه آذربایجان در این بیانیه تاکید کرد که فرد مهاجم اسلحه کلاشینکف به همراه داشت و موفق شد رئیس سرویس امنیتی سفارت را به‌ضرب گلوله به قتل برساند و دو تن دیگر از ماموران بخش امنیت سفارتخانه آذربایجان را مجروح کند.

از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به این حمله مسلحانه واکنش نشان دادند که ایندیپندنت فارسی در نخستین گزارش خود در مورد این واقعه به برخی از آنها اشاره کرد.

با این‌وجود چند تن دیگر از مقام‌های حکومت ایران در تازه‌ترین اظهاراتشان به این حمله مسلحانه اشاره کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، پس از بازدید از مجروحان این حادثه در پاسخ به خبرنگاران گفت حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران روابط میان دو کشور را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و روابط دیپلماتیک تهران و باکو در حالت طبیعی است.

با این‌وجود، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه این بخش از سخنان خود گفت او شخصا با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در تماس است تا تنش‌های ناشی از حمله به سفارت این کشور در تهران روابط میان دو کشور را تحت تاثیر قرار ندهد.

به‌گفته امیرعبداللهیان، سفارتخانه و اقامتگاه دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران همگی در یک مجموعه واقع است و حمله مسلحانه صبح جمعه نه تنها کارمندان سفارت آذربایجان بلکه خانواده‌های آنها را نیز آشفته کرده است.

امیرعبداللهیان در حالی از روند طبیعی روابط میان حکومت ایران و جمهوری آذربایجان سخن می‌گوید که پس از آنکه مقام‌های جمهوری آذربایجان تصمیم به افتتاح سفارت‌شان در تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، گرفتند مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به این تصمیم همسایه شمالی خود واکنش‌هایی منفی نشان دادند.

پیش از این نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایشی نظامی در مرزهای مشترک ایران و آذربایجان برگزار کرد که باعث شد الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، در چند گفتگوی خود نسبت به این رزمایش نظامی واکنش منفی نشان دهد و دو ماه پس از آن، آذربایجان نیز رزمایش نظامی مشترکی با ترکیه در نزدیکی مرزهای ایران برگزار کند.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز در زمره مسئولان فعلی جمهوری اسلامی ایران بود که نسبت به حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران واکنش نشان داد. او در بخشی از سخنان خود در این مورد چنین گفت:«جمهوری اسلامی تا به نتیجه رسیدن این پرونده و شناسایی دقیق هویت عامل این حادثه موضوع را پیگیری خواهد کرد.»

با این‌وجود، تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ‌یک از نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی به‌صورت رسمی هویت ضارب را اعلام نکرده‌اند، اما خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار خبری در این زمینه نوشت ضارب فردی به نام یاسین است، ۵۳ سال سن دارد و همسرش در باکو متولد شده است.