حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران؛ ضارب: «همسرم به سفارت رفت و دیگر بازنگشت»

وزیر امور خارجه ترکیه با محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: آذربایجان هرگز تنها نیست

در حمله مسلحانه یک فرد به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، یک نفر کشته شد و دو نفر زخمی شدند.

وزارت امور خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد حدود ساعت ۸:۳۰ صبح روز جمعه، یک حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران، انجام شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که مهاجم به بخش امنیتی سفارت نفوذ کرده و با اسلحه کلاشنیکف رئیس سرویس امنیتی سفارت را کشته است. دو مامور امنیتی سفارت نیز هنگام دفع حمله مجروح شدند. وزارت امور خارجه آذربایجان وضعیت این افراد را رضایت‌بخش عنوان کرده است.

هویت فرد کشته شده در این حمله اورخان عسگروف، از نیروهای محافظ سفارت آذربایجان در تهران عنوان شده است.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، اعلام کرد که ضارب با خودرو پراید مقابل سفارت آذربایجان می‌رود و از پشت به خودرو سفارت برخورد می‌کند.

رحیمی اعلام کرد: «درحالی که یکی از دیپلمات‌های سفارت در حال ورود به ساختمان سفارت بود، این فرد پشت سر او و با تیراندازی وارد سفارت می‌شود. او سپس در ورودی ساختمان یکی از دیپلمات‌ها را می‌کشد و دو نفر دیگر را نیز زخمی می‌کند.»

بر اساس اعلام رئیس پلیس پایتخت، ضارب پس از حضور پلیس در صحنه قصد فرار داشت، اما به دست پلیس بازداشت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است. قاضی شهریاری گفت: «فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است.»

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: «به محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس آگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسیدگی است.»

برخی رسانه‌های داخل ایران نیز بخشی از اظهارات فرد مهاجم به سفارت آذربایجان را منتشر کردند.

بر این اساس، این فرد در تحقیقات اولیه مدعی شده است که فروردین امسال همسرش به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل بازنگشته است. او در اظهارات اولیه خود مدعی شد: «در مراجعات مکرر به سفارت هیچ پاسخی از آن‌ها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران است و حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت بروم.»

وزیر خارجه ترکیه نیز در توییتی حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه در توییتی نوشت: «من حمله نابکار به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم. امیدوارم که خداوند برادر شهیدمان را مورد مرحمت قرار دهد. من به اقوام او و همچنین مردم آذربایجان تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مجروحان به‌سرعت بهبود پیدا کنند. آذربایجان هرگز تنها نیست.»