ایران و اسرائیل پشت میز شطرنج

در اتفاقی نادر و تاریخی شطرنج‌بازان ایران و اسرائیل باهم مسابقه دادند

محمدامین طباطبایی قهرمان مسابقات شطرنج برق‌آسا در اسپانیا شد - عکس از خبرگزاری مهر 

روز گذشته و در جریان مسابقات بین‌المللی شطرنج اسپانیا، دو شطرنج‌باز تیم ایران برابر حریف اسرائیلی مسابقه دادند. اتفاقی بی‌سابقه در ورزش ایران پس از انقلاب سال ۵۷. ماجرایی که می‌توان از آن به عنوان یکی از تاریخی‌ترین ماجراهای ورزش ایران یاد کرد. 

«محمدامین طباطبایی» و «پرهام مقصودلو» در تورنمنت «سیت‌خس» اسپانیا در رقابت‌های شطرنج برق‌آسا مقابل «گورشتین ایدو» شطرنج‌باز کشور اسرائیل قرار گرفتند و هر دو ورزشکار ایرانی موفق به شکست این استاد فدراسیون جهانی شطرنج شدند. 

«محمدامین طباطبایی» قهرمان این مسابقات شد. اگر این شطرنج‌باز هم می‌خواست مثل تمام ورزشکاران ایرانی در این نزدیک به چهل‌سال با هر ترفندی شده از رقابت با حریف اسرائیلی سرباز زند نمی‌توانست قهرمانی مسابقات اسپانیا را در کارنامه ورزشی‌اش ثبت کند. طباطبایی در دور چهارم با حریف اسرائیلی مسابقه داد و «پرهام مقصودلو» دیگر شطرنج‌باز ایرانی هم در دور هفتم مقابل این حریف حاضر شد.

واکنش فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی هم نسبت به این رویداد تاریخی در ورزش ایران جالب‌توجه بود؛ افشین تهرانی، دبیر فدراسیون شطرنج ایران، با اشاره به مسابقه این دو ورزشکار با حریف اسرائیلی گفت: «این دیدار در مسابقات آزاد بلیتس اتفاق افتاده است. در مسابقات بلیتس شطرنج باز باید به سرعت پشت میز بازی بنشید و هر دور از یازده مسابقه را در سه دقیقه و دو ثانیه به اتمام برساند؛ بنابراین شطرنج بازان  زمان کافی برای جست و جوی ملیت حریف را ندارند.»

به گفته این مقام مسئول در فدراسیون شطرنج «مسابقات بلیتس، آزاد بوده است و سرپرست و کاپیتان همراه شطرنج بازان نبوده تا به آن‌ها اطلاع بدهد». 

 دبیر فدراسیون شطرنج ایران درباره آینده این دو ورزشکار هم گفته که «این اتفاق در گرو سیاست‌های وزارت ورزش قرار دارد. دیروز در وزارت ورزش حاضر شدیم و توضیحات لازم را در خصوص ناخواسته بودن این دیدار ارایه کردیم». او هم‌چنین ادعا کرده است که «در گذشته این دو نفر در صورت بروز چنین قرعه‌هایی به مصاف حریفان خود نمی رفتند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر «پرهام مقصودلو» در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته که از ملیت حریف خود اطلاعی نداشته از طریق رسانه‌ها از جزئیات ماجرا آگاه شده است. او با اشاره به اینکه «ممکن است این حرفم را عده‌ای باور کنند و عده‌ای باورشان نشود» گفته که «در مسابقات سنگین و فشرده‌ شطرنج، گاهی حتی اسم و فامیل حریفان‌مان را هم دقیق و درست نمی‌بینیم؛ چه برسد به ملیت‌شان. پس حرفم را باور کنید». 

حساسیت مقامات جمهوری اسلامی درباره رویارویی ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی تا حدی بالاست که حتی مسئولین ورزش ایران تعلیق فدراسیون جودو را هم دلیل کافی برای از بین بردن این تبعیض غیرورزشی کافی ندانستند. 

این قانون نانوشته و این تبعیض علیه ورزشکاران ایرانی باعث تغییر زندگی ورزشی بسیاری از آنان شده است. در آخرین مورد آن ماجرای پناهندگی و بعد تابعیت مغولستان برای «سعید مولایی»، قهرمان جودوی جهان نمونه گویایی از سرنوشت بسیاری از ورزشکاران ایرانی‌ست که می‌خواهند در عرصه ورزش و بی‌توجه به سیاست به سکوی قهرمانی برسند. 

بیشتر از ورزش