ایران و اسرائیل در قفس مبارزه

بیست‌وپنج آبان ماه ورزشکاران ایران و اسرائیل باهم مبارزه می‌کنند

رضا مددی مبارز سابق سازمان یواف‌سی. عکس از پایگاه خبری رزم‌آور

رضا مددی ورزشکار ایرانی مقیم سوئد می‌خواهد تابو مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی را بشکند. این ورزشکار ایرانی که سابقه حضور در تیم کشتی فرنگی سوئد را نیز در کارنامه دارد، نزدیک به پانزده سال سابقه مبارزه حرفه‌ای در قفس را دارد. او حالا اعلام کرده که می‌خواهد آخرین مبارزه در قفس عمر حرفه‌ای خود را برابر یک حریف اسرائیلی برگزار کند. 

مددی با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود خبر از برگزاری مبارزه‌اش در تاریخ ۲۵آبان ماه داد که در آن رودرروی «موشه بن شیمول» مبارز اسرائیلی قرار خواهد گرفت. رضا مددی درباره انگیزه اصلی‌اش برای انجام این مسابقه نوشت: «۳۲ سال است سوئد زندگی می‌کنم، شهروند سوئدم و همسرم سوئدی است. پس برای اقامت این کار را نمی‌کنم! پول هم به قدر نیازم از سازمان یو‌اف‌سی درآورده‌ام، پس برای پول اینکار را نمی‌کنم بلکه می‌خواهم مجانی مبارزه کنم. فقط می‌خواهم با حمایت شما هم‌ میهنانم که عاشق ورزش و مبارزه جوانمردانه هستید، صدای ورزشکاران ایرانی باشم که در این سالها بخاطر سیاست، مجبور شدند دستور #بایدببازی را اجرا کنند. من بلد نیستم پیچیده حرف بزنم. اگر گوش شنوایی باشد حرفم خیلی ساده است. ورزش از سیاست جداست و همه آدمها با هم برابرند».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

درود به هموطنان عزیزم. من رضا مددی فرزند خاک پاک ایران، بعد از حضور در تیم ملی کشتی فرنگی سوئد و بعد از آنهم ۱۵ سال مبارزه حرفه‌ای در قفس، می‌خواهم در آخرین مبارزه حرفه‌ایم به سهم خودم اثری ماندگار در ورزش کشورم بگذارم. ۳۲ سال است سوئد زندگی می‌کنم، شهروند سوئدم و همسرم سوئدی است. پس برای اقامت این کار را نمی‌کنم! پول هم به قدر نیازم از سازمان یو‌اف‌سی درآورده‌ام، پس برای پول اینکار را نمی‌کنم بلکه می‌خواهم مجانی مبارزه کنم. فقط می‌خواهم با حمایت شما هم‌ میهنانم که عاشق ورزش و مبارزه جوانمردانه هستید، صدای ورزشکاران ایرانی باشم که در این سالها بخاطر سیاست، مجبور شدند دستور #بایدببازی را اجرا کنند. من بلد نیستم پیچیده حرف بزنم. اگر گوش شنوایی باشد حرفم خیلی ساده است. ورزش از سیاست جداست و همه آدمها با هم برابرند. ارزش آدمها را ادب و شعور و شخصیت‌شان تعیین می‌کند نه رنگ پوست یا اسم کشورشان. ماه آینده در استکهلم به مصاف حریف اسراییلی می‌روم. ۴۱ ساله شده‌ام اما هنوز مبارز دیوانه و بیرحم ایرانی‌ام و از پا در نیامده‌ام. هر روز ساعتها تمرین می‌کنم تا سربلندتان کنم. البته حرف مفت و سازهای مخالف کم نیست اما چه باک که حمایتهای شما به من دلگرمی می‌دهد تا این قدم آخر را محکم‌تر از همیشه بردارم. عاشقتونم❤

A post shared by Reza Madadi (@rezamaddog) on

مددی در کنفرانس خبری که برای این مسابقه برگزار شد در پاسخ به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «هروقت می‌بینم قهرمانان ایرانی بدون مبارزه کناره‌گیری می‌کنند دلم می‌شکند و ظلم بزرگی به ورزشکاران کشورمان است».

مددی پیش از این گفته بود که «با این نبرد دیگر نمی‌توانم به ایران سفر کنم اما قبل از خداحافظی از دنیای قهرمانی باید این تابو را باید بشکنم. قلبم از باخت عمدی قهرمانان کشورم به درد می‌آید». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات ورزش ایران نزدیک به چهل سال است که به ورزشکاران ایرانی اجازه نمی‌دهند که با حریفان اسرائیلی روبرو شوند. قانونی که زندگی بسیاری از ورزشکاران به‌خصوص در رشته‌های انفرادی چون کشتی و جودو را تحت تاثیر قرار داده است. تابعیت از این قانون برای مسئولین ورزشی ایران چنان اهمیت دارد که همین چند روز پیش و در جریان مسابقات کشتی فرنگی پیشکسوتان جهان به میزبانی کشور گرجستان وقتی آزادعلی محمدپور در وزن ۷۰ کیلوگرم از ایران به مدال طلای مسابقات رسید و «موشه گریمبرگ» از اسراییل سوم شد و هر دو ورزشکار پیشکسوت ایرانی و اسرائیلی روی سکو رفتند و در اتفاقی نادر کنار یکدیگر مدال‌ خود را دریافت کردند، چنان خشم مسئولین ورزشی را در پی داشت که به فاصله کمی از این اتفاق، وزارت ورزش و جوانان بیانیه‌ای تندی علیه تیم اعزامی به این مسابقات صادر کرد و نوشت: «حضور خودسرانه تعدادی از کشتی‌گیران پیشکسوت در مسابقات گرجستان بدون مجوز شورای برون‌مرزی بوده است و این کار تخلف محسوب می‌شود. فدراسیون کشتی هم در جریان سفر این تیم تحت عنوان ایران نبوده است و قطعاً با آنها برخورد انضباطی لازم و قانونی خواهد شد و تا اطلاع بعدی اعزامی در این بخش صورت نخواهد گرفت».

آزادعلی محمدپور، قهرمان مسابقات پیشکسوتان در گرجستان

خبرگزاری تسنیم هم با انتشار این خبر ادعا کرده که حرکت ورزشکار دیگر ایرانی در این مسابقات رفتاری در تضاد با «منافع ملی» بوده و باعث «استقبال برخی افراد و گروه‌های ضد نظام در خارج از کشور شده است». گویا یکی دیگر از کشتی‌گیران پیشکسوت ایرانی که در این مسابقات شرکت کرده بوده است به هنگام گرفتن عکس یادگاری لباسی برتن داشته که به نوشته خبرگزاری‌هایی داخلی، منقش به تصویر یکی از «دشمنان» نظام بوده است. 

شدت سخت‌گیری بر ورزشکاران ایرانی حتی در مسابقات پیشکسوتان که از درجه اهمیت چندانی هم برخوردار نیست، کشتی‌گیر پیشکسوت ایرانی را مجبور کرده است تا از اینکه برای گرفتن مدال طلای خود روی سکو رفته است معذرت‌خواهی کند. 

آزادعلی محمدپور به روزنامه خبرورزشی گفته است: «وقتی شنیدم کشتی‌گیر رژیم اشغالگر قدس در وزن من کشتی می‌گیرد، فقط گریه می‌کردم و می‌گفتم خدایا چرا صهیونیست‌ها فقط همین یک کشتی گیری که فرستاده‌اند، باید در وزن من باشد». این ورزشکار پیشکسوت گفته که نمی‌دانسته ورزشکار اسرائیلی به روی سکو خواهد آمد. 

به‌نظر می‌رسد مسئولین ورزش ایران به هیچ‌وجه نمی‌خواهند که از سخت‌گیری‌ها علیه ورزشکاران ایرانی بکاهند و هیچ‌گاه نمی‌شود آنان را قانع کرد که ورزش از سیاست جداست. تصمیم رضا مددی برای شکستن این تابو و رویارویی با یک ورزشکار اسرائیلی هرچند که می‌تواند زبان بسیاری دیگر از ورزشکاران ایرانی باشد که اسیر این تصمیم غیرمنطقی سیاسیون در ساختار جمهوری اسلامی شده‌اند اما بعید است که مسئولین ورزشی و مقامات جمهوری اسلامی را متوجه تبعیضی کند که دهه‌هاست بر ورزشکاران ایرانی تحمیل کرده‌اند.

بیشتر از ورزش