چین به معترضان تخریب یک مسجد قدیمی یک هفته مهلت داد تا خود را تسلیم کنند

مقام‌های محلی چین معترضان تخریب مسجد را به «برهم زدن نظم اجتماعی» و «اقدامات جنایتکارانه» متهم کرده‌اند

پیشینه تاریخی مسجد ناجیایینگ با ظرفیت سه هزار نماز‌گزار به قرن سیزدهم باز می‌گردد - Wikimedia-Iceway12

چین با استقرار صدها پلیس در شهر عمدتا مسلمان‌نشین ناگو در استان یون‌نان واقع در جنوب غربی کشور دست به سرکوب گسترده اعتراضات مردمی در مخالفت با تخریب یک مسجد قدیمی زد.

به گزارش الجزیره، اخبار ضدونقیضی که از فضای به‌شدت امنیتی شهر ناگو بیرون آمده حاکی از فضای ملتهب و به شدت امنیتی شهر است. مسلمانان این شهر از خواست خود کوتاه نمی‌آیند و می‌گویند به هیچ وجه اجازه تخریب مسجد را نخواهند داد. در مقابل، نیروهای امنیتی ده‌ها تن از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

مقام‌های چین برای تخریب چهار مناره و گنبد مسجد ناجیایینگ از پیش برنامه‌ریزی کرده‌ و هشدار داده‌اند که در صورت هرگونه اعتراض تمامی مخالفان بازداشت خواهند شد. آنها به معترضانی که مانع تخریب این بنای مذهبی شده‌اند، یک هفته مهلت داده تا خود را به دلیل «برهم زدن نظم اجتماعی» و «اقدامات جنایتکارانه» تسلیم کنند.

در بیانیه بخش‌داری تونگهای که ناگو را اداره می‌کند از آغاز تحقیقاتی جامع درباره آنچه «مدیریت و نظم اجتماعی را به‌شدت مختل کرده» خبر داده شده است. در این بیانیه به دست اندرکاران دستور داده شده است که «فوراً تمام اقدامات غیرقانونی و مجرمانه را متوقف کنند» و با قاطعیت خواستار «مجازات شدید» آنهایی شده که از تسلیم شدن امتناع می‌ورزند. این بیانیه همچنین تصریح کرده که با کسانی که تا پیش از ششم ژوئن خود را داوطلبانه تسلیم کنند، با ملایمت رفتار خواهد شد.

پیشینه تاریخی مسجد ناجیایینگ با زیربنای یک ‌هکتار، و ظرفیت سه هزار نماز‌گزار به قرن سیزدهم، دوره حاکمیت دودمان مینگ بازمی‌گردد.گفته می‌شود مسئولان مسجد در سال‌های اخیر مناره‌ها و سقف گنبدی آن را گسترش داده بودند. پس از آن‌که دادگاه محلی این الحاقات را غیرقانونی تشخیص داد، حکم تخریب بخش‌هایی از این مسجد صادر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیوید استروپ، کارشناس چین در دانشگاه منچستر بریتانیا، نوشت که در بسیاری از شهرهای مسلمان‌نشین هدف از تخریب یا «بازسازی اجباری» مساجد پیروی این بناها از معیارهای زیبایی‌شناسی چینی‌ بوده است.

استان یوننان محل سکونت بخش بزرگی از هوی، یک گروه قومی عمدتا مسلمان است که از سال‌ها پیش هدف سرکوب گسترده حزب کمونیست چین قرار دارند. رئیس جمهور شی جین پینگ به حزب کمونیست دستور داده است که اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور را به اصطلاح «چینی» کند.

دولت چین هدف از سرکوب‌ خشن اقلیت‌های مسلمان بویژه ایغور‌ها در غرب کشور را مهار «تروریسم»، «جدایی‌طلبی» و «رادیکالیسم مذهبی» خوانده و برای این منظور اردوگاه‌های کار اجباری دایر کرده است. چین از این اردوگاه‌ها با عنوان «مراکز آموزش حرفه‌ای» نام می‌برد.

تخمین زده می‌شود که یک میلیون اویغور، هویی و سایر اقلیت‌های مسلمان از سال ۲۰۱۷ در منطقه غربی سین‌کیانگ بازداشت و روانه اردوگاه‌های کار اجباری شده‌اند.

بیشتر از جهان