سازمان ملل نقض حقوق بشر در چین را زیر ذره‌بین می‌گذارد

کشورهای غربی خواستار تحقیق سازمان ملل درمورد رفتار چین با اویغورهای مسلمان شدند

مسلمانان چین بیشتر در منطقه غربی سین کیانگ زندگی می‌کنند-Drew Angerer/ Getty Images via AFP

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با توجه به پیشنهاد آمریکا در روز دوشنبه، ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، این سازمان را تحت فشار قرار داد تا در مورد نقض جدی حقوق بشر در چین بحث کند. آمريکا، بريتانيا و برخی دیگر از کشورها خواستار بحث در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد رفتار چين با اويغورها و ديگر مسلمانان‌اند. مسلمانان چین بیشتر در منطقه غربی سین کیانگ زندگی می‌کنند. سازمان ملل متحد حدود یک ماه پیش گزارشی در مورد «نقض جدی حقوق بشر» در سین کیانگ از سوی دولت چین، منتشر کرد. به گزارش رویترز، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جلسه آینده خود در ماه فوریه در این باره بحث خواهد کرد.

فشارها و و آزارهای چین علیه اویغورها در سین کیانگ، در سال‌های اخیر به طرز گسترده‌ای مستند شده است. این گروه اقلیت مسلمان با ستم‌ها و فشارهایی مانند اعزام به کار اجباری، عقیم‌سازی و سقط‌جنین اجباری، و «بازآموزی» عقیدتی مواجه‌اند. چین ادعا می‌کند که اقداماتش در سین کیانگ، بخشی از تلاش علیه «افراط‌گرایی» در منطقه است. اما آمريکا حزب کمونيست چين را به نسل‌کشی عليه اويغورها متهم کرده است. اسناد داخلی حزب کمونیست چین که در ماه مه به بیرون درز کرد، این واقعیت تلخ را آشکار کرد. این اسناد نشان داد که یک مقام عالی‌رتبه چین  در سال ۲۰۱۷ دستور شلیک و کشتن هر کسی را که برای فرار از اردوگاه‌های کار و اقامت اجباری  تلاش کند، صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به نسخه‌ای از سخنرانی چن کوانگو، مسئول سابق حزب در سین کیانگ، که از سوی بنیاد یادبود قربانیان کمونیسم ارائه شده است، او در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۷ گفته است: «اگر همه ما به وظیفه خود عمل کنیم، سین کیانگ تثبیت خواهد شد». او افزوده است: «اگر فرار کردند، آن‌ها را بکشید. مشکلی پیش نخواهد آمد، زیرا ما از مدت‌ها پیش اجازه این کار را داده بودیم.» اسناد درزکرده درست در زمانی منتشر شد که میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، سفری به سین‌کیانگ داشت. باچله در آن زمان به دلیل موافقت با محدودیت‌های سختگیرانه چین طی دیدارش از این کشور، با انتقادهای سنگینی مواجه شد. دولت چین او را مجبور کرده بود که در طول سفرش در ارتباط با یک حلقه بسته از افراد از پیش تایید‌شده بماند.

مدت‌ها است که چین هرگونه اقدام مغایر با حقوق بشر در سین کیانگ را تکذیب کرده است و استدلال می‌کند که شرایط آن ناحیه، موضوع داخلی چین است. چین همچنین به هدف قرار دادن چهره‌های مذهبی مسلمان، ممنوعیت مراسم‌های مذهبی در منطقه، و نیز تخریب مساجد و مقبره‌ها متهم شده است. فعالان اویغور می‌گویند که فرهنگ قومی این گروه در معرض تهدید و نابودی است.

بیشتر از جهان