نمایندگان مجلس به فرد موردتایید خامنه‌ای برای وزارت آموزش‌ و پرورش رای اعتماد دادند

رضامراد صحرایی قبل از حضور در مجلس، برنامه‌اش را برای رهبر جمهوری اسلامی تشریح کرده بود

فعالان معلمی می‌گویند رضامراد صحرایی فردی امنیتی است‌ــ‌ خبر فوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه ۹ خرداد با ۱۶۷ رای موافق و ۸۶ رای مخالف به رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش‌ و پرورش رای اعتماد دادند. ابتدا قرار بود رئیسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش در مجلس حاضر شود اما محمد مخبر، معاون اول او در این جلسه حضور یافت.

رضامراد صحرایی پس از استعفای یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش‌ و پرورش، با حکم ابراهیم رئیسی، سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفت و در مدت کوتاه تصدی‌اش در مقام سرپرست، اقدام‌هایی انجام داد که انتقادهای معلمان را در پی داشت.

در جلسه بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی، علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی، به‌عنوان نماینده مخالف حرف زد و با اشاره به ابهام‌های موجود در برنامه وزیر آموزش‌ و پرورش، گفت: «صحرایی باید در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مدارس غیردولتی، اجرای قانون رتبه‌بندی و نوسازی مدارس فرسوده پاسخ دهد.»

سیدعلی موسوی، نماینده ملکان، نیز به «کلی» بودن برنامه پیشنهادی صحرایی انتقاد کرد و گفت که در این برنامه به رتبه‌بندی معلمان و مسائل اساسی آموزش‌ و پرورش اشاره‌ای نشده است.

رضامراد صحرایی، پیش از این رئیس دانشگاه فرهنگیان بود. برخی نمایندگان مخالف، عملکرد ضعیف او در دانشگاه فرهنگیان را یادآور شدند و گفتند که او توان تصدی وزارت آموزش‌ و پرورش را ندارد.

وزارت آموزش‌ و پرورش در جمهوری اسلامی ایران نهادی حاکمیتی است که سیاست‌های آن زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای تعیین می‌شود. رضامراد صحرایی در جلسه دفاع خود در مجلس، اذعان کرد که پیش از حضور در مجلس، برنامه‌اش را برای رهبر جمهوری اسلامی تشریح کرده و آنچه در مجلس ارائه می‌دهد، تنها بخشی از آن برنامه است.

وزیر جدید آموزش‌ و پرورش به چالش‌های حاکمیت با کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: «باید دانش‌آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم و خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم.» صحرایی در ادامه گفت: «باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده‌ است و ما نپیچیده‌ایم، زمان هم نداریم.»

جمهوری اسلامی ایران حدود یک دهه پیش با تصویب «سند بنیادین آموزش‌ و پرورش» در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای تربیت نسلی فرمان‌بردار خیز برداشت. بر مبنای این سند، شمار زیادی از معلمان به شکل گزینشی وارد آموزش‌ و پرورش شدند، ورود طلاب به مدارس در دستور کار قرار گرفت و کتاب‌های درسی مطابق با رویکرد حاکمیت در سطحی وسیع تغییر کردند. با این حال در جریان خیزش انقلابی، حضور پررنگ نوجوانان در اعتراض‌های مردمی جمهوری اسلامی را با نسلی مواجه کرد که نه‌تنها فرمان‌بردار نبود، بلکه روبروی حاکمیت و استبداد نیز ایستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از مجموع سخنان وزرای جدید و پیشین آموزش‌ و پرورش و دیگر مقام‌های حاکمیت چنین برمی‌آید که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با برنامه‌های گسترده‌تر، ذهن و فکر کودکان را در مدارس تسخیر کند. اینکه وزیر جدید آموزش‌ و پرورش در مجلس می‌گوید «حال آموزش‌وپرورش خوب نیست»، نیز از همین موضوع پرده برمی‌دارد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هم در جلسه رای اعتماد صحرایی، بر این مسئله مهر تایید زد و گفت که «بزرگ‌ترین چالش آموزش‌ و پرورش تغییر در مدیریت و حکمرانی در این وزارتخانه است».

صحرایی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ جایگزین یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش‌ و پرورش شد و به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه فعالیتش را آغاز کرد. او اندکی پس از شروع به کار، در سخنانی ادعا کرد همه معلمان مشمول رتبه‌بندی شده‌اند. این سخنان واکنش شدید شورای تشکل‌های صنفی معلمان را به همراه داشت. این شورا در اطلاعیه‌ای به صحرایی کنایه زد و نوشت: «گویا جناب صحرایی معلمان ستاره‌دار را یادشان رفته است.» این اطلاعیه‌ خاطرنشان کرد که در جریان خیزش انقلابی، با دستور وزیر سابق و سازمان‌های اطلاعاتی، شمار زیادی از معلمان و فعالان صنفی از رتبه‌بندی محروم شدند.

پس از معرفی رضامراد صحرایی به‌عنوان وزیر آموزش‌ و پرورش، انجمن اسلامی معلمان ایران نیز در بیانیه‌ای به معرفی او انتقاد کرد و نوشت معرفی فردی که «به امنیتی بودن شهره است»، نشان می‌دهد دولت صدای اعتراض معلمان را نشنیده است و به منزلت و شان معلمی توجهی ندارد.

انجمن اسلامی معلمان ایران در ادامه پیش‌بینی کرد با حضور وزیر جدید آموزش‌ و پرورش، فضای ارعاب و تهدید امنیتی در این وزارتخانه بیشتر شود و نارضایتی‌ها افزایش یابد.