فصل جدید شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان؛ طلاب به مدارس می‌روند

مکارم شیرازی: هیچ نشانه‌ای از فرهنگ غرب در نظام آموزشی وجود نداشته باشد

«باید دستاوردهای علمای بزرگ شیعه در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشگاهیان گنجانده شود» - خبرگزاری حوزه

وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در برنامه‌ای مشترک با حوزه‌ علمیه، زمینه حضور طلاب در مدارس را فراهم کند. این طرح با هدف آموزش و پرورش دانش‌آموزان در راستای اهداف سیاسی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، ۱۰ روز پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس به قم رفت و در دیدار با مراجع تقلید این شهر قول داد وزارت آموزش و پرورش با حوزه‌ علمیه همکاری کند. آیت‌الله مکارم شیرازی هم در جریان دیدار با وزیر آموزش و پرورش، برقراری ارتباط میان حوزه‌های علمیه و نظام آموزشی را خواستار شد و گفت: «باید دستاوردهای علمای بزرگ شیعه در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشگاهیان گنجانده شود تا آن‌ها از مواریث مهم پیشینیان خود آگاه شوند.»

او همچنین «ایجاد تحول» در آموزش و پرورش را یک ضرورت دانست و گفت: «سند ۲۰۳۰ اعتقادات دینی و مذهبی دانش آموزان را هدف قرار داده که لازم است درباره اجرای این‌گونه سندها و جایگزینی فرهنگ غربی هوشیار بود.» او افزود: «روح حاکم بر نظام آموزشی ما باید روح اسلامی باشد و هیچ نشانه‌ای از فرهنگ غرب در آن وجود نداشته باشد؛ ما درباره  پاکسازی آن مسئولیم.»

حکومت ایران در مقابل آموزش باکیفیت

سند آموزشی ۲۰۳۰ که جمهوری اسلامی ایران آن را ناقض سیاست‌های خود می‌داند، نقشه راه جهانی برای آموزش باکیفیت است. بر اساس این سند که در سال ۲۰۱۵ در کره‌ جنوبی تصویب شد، کشورهای جهان متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، نابرابری‌های جنسیتی را ریشه‌کن کنند و برای تحقق آموزش رایگان و فراگیر و ترویج صلح و مدارس عاری از خشونت اقدام‌های لازم را انجام دهند. این سند در ایران نه‌تنها به مرحله اجرا نرسید، بلکه حکومت آن را «توطئه نفوذ دشمن» در نظام آموزشی خواند.

با اینکه ابراهیم رئیسی به‌ محض روی کار آمدن لغو اجرای این سند در جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد، حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد. یوسف نوری در دیدار با مراجع تقلید قم به آنان اطمینان داد که این سند مبنای کار آموزش و پرورش نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: «این سند باعث شد دستورالعمل‌های غربی بر اجرای دستورالعمل‌های اسلامی و قرآنی حاکم شود.» نوری با بیان اینکه سند آموزشی یاد شده با «مبانی وحدانی، اعتقادی و قرآنی کیلومترها فاصله دارد»، ادعا کرد: «ما به دنبال این هستیم که در یک مجمع بین‌المللی که به‌زودی برگزار خواهد شد، این سند را نقد کنیم و در رد آن، پاسخی متقن و مستند ارائه دهیم.»

پیش‌تر محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، نیز گفته بود: «برآیند کلی سند جهانی ۲۰۳۰ ما را به‌جایی نمی‌برد که نیروهایی مناسب برای استقلال، عزت، پیشرفت و توسعه کشور تربیت کنیم. این سند با چارچوب‌های تربیتی متمایزی طرح‌ریزی شده ولی مقصد ما تربیت انسان‌هایی در تراز انقلاب اسلامی ‌است.»

ورود طلاب به مدارس

یوسف نوری در جریان دیدار با نوری همدانی از استخدام طلاب در آموزش و پرورش نیز خبر داد و گفت: «به دنبال فعال کردن همکاری‌ بین حوزه و آموزش و پرورشیم تا زمینه حضور طلاب جوان مستعد و آموزش‌دیده در مدارس را فراهم و در تقویت باورهای اعتقادی دینی و اسلامی دانش‌آموزان فصل جدیدی آغاز کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش تاکید بر لزوم یاری‌رسانی نهادی دینی و حوزوی در رشد معنوی دانش‌آموزان افزود: «آموزش و پرورش آمادگی دارد با روش‌های جذاب، جدید و کارآمد این امکان را برای رشد معنوی دانش‌آموزان فراهم کند.» یوسف نوری ادامه داد: «باید اعتراف کنیم در این ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در خصوص آموزش دینی و ارتقای آگاهی‌های اعتقادی دانش‌آموزان کم‌کاری شده است.»

وزارت آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران نهادی سیاسی و ایدئولوژیک است که بر اساس استراتژی‌های تعیین‌شده در «سند تحول بنیادین» پیش می‌رود. این سند در سال ۱۳۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش، محور آن «ولایت‌مداری» و «تقویت‌ آموزه‌های اسلامی» است.

وزارت آموزش و پرورش برای تحقق این هدف برنامه‌هایی در دست اجرا دارد که یکی از آن‌ها ورود طلاب به مدارس است. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی، نیز زمستان ۱۳۹۹ گفته بود که آموزش و پرورش قصد دارد برای «بهره‌گیری از ظرفیت‌ حوزه‌های علمیه برادران و خواهران» آنان را در هشت رشته استخدام کند. حاجی‌میرزایی درباره ماموریت وزارت آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران هم گفته بود که وظیفه این نهاد «تربیت سربازان تمدن نوین اسلامی است».

اظهارنظر مشابه وزرای آموزش و پرورش در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که برنامه اجرایی این نهاد در سطح کلان حکومت ایران و زیر نظر علی خامنه‌ای تعیین می‌شود. هم‌زمان با شروع به کار وزیر جدید آموزش و پرورش، روزنامه کیهان به او توصیه کرد که طلاب و روحانیون را به مدارس بیاورد. این روزنامه مدعی شد که به دلیل «برخی هنجارشکنی‌ها در سطح جامعه» ۱۲ سال حضور در نظام تعلیم و تربیت «تاثیر ماندگاری» در برخی افراد نداشته است و دختران دانش‌آموز با «فلسفه‌ حجاب» بیگانه‌اند.

روزنامه کیهان از یوسف نوری خواست که زمینه ورود «طلاب جوان برادر و خواهر مومن و بااخلاق» در مدارس را فراهم کند و این موضوع یکی از «محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش» در ایام پیش رو باشد.

جمهوری اسلامی ایران در حالی‌ برای آموزش و تعلیم کودکان در راستای منافع سیاسی و ایدئولوژی خود خیز برداشته که طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، استفاده از کودکان برای پیشبرد اهداف سیاسی و حکومتی ممنوع است. اما جمهوری اسلامی ایران با تدوین و تصویب «سند ملی حقوق کودک» که ابراهیم رئیسی در روزهای نخست شروع به کار خود آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد، برای شست‌وشوی مغزی و تربیت کودکان بر مبنای اهداف مذهبی و سیاسی خود برنامه‌ای بلندمدت دارد.

پیش‌تر غلامرضا سلیمانی، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین نیز گفته بود که وظیفه این سازمان تربیت هشت میلیون «جوان انقلابی» است.