رشد افراط‌گرایی در شمال افغانستان؛ هر هفته یک مدرسه دینی

مقام‌های طالبان در بلخ از مردم و بازرگانان خواستند که در راستای ساخت مدارس دینی همکاری کنند

طالبان تمرکز زیاد برای ساخت مدارس دینی در افغانستان دارند--JAVED TANVEER / AFP

دفتر استانداری طالبان برای بلخ، دوشنبه، ۸ خرداد (۲۹ مه)، اعلام کرد که هر هفته کار ساخت یک مدرسه را در این استان آغاز می‌کنند.  

در اطلاعیه دفتر استانداری طالبان برای بلخ در توییتر، آمده است که کار ساخت مدرسه «ثالث عمر» با حضور مولوی نور الهادی ادریس، معاون استاندار، آغاز شده است.  

او ادعا کرده است که طی دو دهه نظام جمهوریت در افغانستان، برنامه ویران کردن مدرسه‎‌های دینی جریان داشته است و حکومت وقت نمی‌خواسته که مردم علوم دینی را فرا گیرند.  

او گفت: «به هر جایی که پای ما برسد، کار ساخت مدارس دینی را شروع می‌کنیم.» 

مقام‌های طالبان در بلخ از مردم و بازرگانان خواستند که در راستای ساخت مدارس دینی با آن‌ها همکاری کنند.  

با گمارده شدن حاجی یوسف، مشهور به حاجی وفا، به‌ مسند استاندار طالبان برای بلخ در اسفند گذشته، تلاش طالبان برای تحمیل کنترل بیشتر خود بر ساکنان بلخ افزایش چشمگیری یافته است. او پیش‌تر با خانواده‌های شماری از نیروهای انتحاری کشته‌شده دیدار، و بین آن‌ها پول نقد توزیع کرد.  

حاجی وفا روابط نزدیکی با ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، دارد و پیش از گمارده شدن به مسند استانداری بلخ، استاندار طالبان در قندهار بود.  

تمرکز طالبان بر ساخت مدارس دینی در حوزه شمال افغانستان، با نگرانی زیاد دنبال می‌شود. طالبان در دوران جنگ با حکومت پیشین، از مساجد و مدارس دینی استان‌های جنوبی و شرقی سربازگیری می‌کردند. با رشد افراط‌گرایی بود که طالبان شمار زیادی از جوانان را در این استان‌ها برای لشکر انتحاری‌ خود سربازگیری کردند و دختران زیادی هم از رفتن به مدرسه محروم شدند. حالا گمان می‌رود که طالبان سناریو استان‌های جنوبی و شرقی را در شمال اجرا می‌کنند.  

استان‌های شمالی با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان مرز مشترک دارند و رشد افراط‌گرایی، تهدیدی جدی علیه این کشورها و روسیه به شمار می‌‌رود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، بخشی از نیروهای این گروه صفوف‌ خود را ترک کرده‌اند و معتقدند که «جهاد» آنان در مقابل غرب و ایالات متحده آمریکا به پیروزی رسیده  است و دیگر نیازی به جنگیدن نیست.  

فروکش کردن انگیزه «جهادی» در میان برخی از شهروندان افغانستان، باعث شده است که طالبان به فکر ساخت مساجد و مدارس دینی تازه یا گسترش مدارس موجود بیفتند تا از این طریق، نیروی ارزان برای جنگیدن در «روز مبادا» تامین کنند. 

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، شتاب زیادی برای ساخت مدارس دینی و مساجد دارند و در این مدت هزینه‌های هنگفتی در این بخش صرف کرده‌اند. طالبان بیشتر ملاهای مساجد و امام‌جمعه‌ها را از کارشان برکنار کرده‌اند و به جای آن‌ها افراد معتمد خود را گمارده‌اند، و این روند همچنان ادامه دارد.  

رهبران طالبان آموزش‌های اسلامی و دینی را به علوم و دانش‌های دوران معاصر ترجیح می‌دهند و به همین دلیل، محتوای آموزشی و مطالب درسی مدارس و دانشگاه‌های افغانستان نیز تغییر می‌دهند و قصد دارند آموزش‌های دینی و اسلامی را بر اساس روایت‌های دینی‌ خود، در آن بگنجانند. اما منتقدان می‌گویند که هدف از این اقدام طالبان، رشد افراط‌گرایی دینی، همسوتر کردن مردم با دیدگاه‌های این گروه و سربازگیری است.