مرکز پژوهش‌های مجلس: مردم تورم را ۳۵ درصد بیشتر از نرخ اعلام شده احساس می‌کنند

بر اساس گزارش مرکز‌ پژوهش‌های مجلس، نیمی از مردم در مرداد سال گذشته تورمی بیش از ۸۶ درصد را احساس ‌کردند

حوالی بازار بزرگ تهران - AFP

مرکز پژوهش‌های مجلس میانه نرخ تورم احساس‌شده در مردادماه ۱۴۰۱ را ۸۶ درصد اعلام کرده است. به عبارت دقیق‌تر، پنجاه درصد از جامعه، تورمی بیش از ۸۶ درصد و پنجاه درصد آنها کمتر از این رقم را احساس ‌کرده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی و مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه همان ماه را به ترتیب ۴۶ و ۵۱ درصد اعلام کرده‌اند.

مدت‌هاست که این دو مرکز، متولیان اعلام نرخ رسمی تورم، به دستکاری آمار متهم‌ا‌ند. در سال ۱۴۰۱ دولت سیزدهم با حذف یارانه بخش بزرگی از کالاهای ضروری مرتبط با زنجیره مواد غذایی موجب شد تا در خرداد ۱۴۰۱ ایران بی‌سابقه‌ترین نرخ تورم ماهانه و تورم سالانه مواد غذایی را ثبت کند. با این حال، این دو نهاد در تیر و مرداد ماه همان سال مدعی شدند که از شیب تند افزایش میانگین قیمت کالاها کاسته شده است.

در تازه‌ترین تحولات مربوط به تورم، مرکز آمار ایران که تا بهمن‌ ۱۴۰۱ نرخ تورم ماهانه را بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ اعلام می‌کرد در سال جدید، برای موجه نشان دادن دولت ابراهیم رئیسی سال پایه را به ۱۴۰۰ تغییر داد تا از طریق عددسازی، ترفندهای آماری و تغییر شاخص‌ها شیب صعودی نرخ تورم را که شتاب بی‌سابقه‌ای گرفته است، کاهشی نشان دهد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در حالی از اختلاف ۳۵ درصدی تورم احساس شده با تورم اعلام شده پرده می‌دارد که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری تک‌نرخی شدن آن را وعده داد و در روز اول فروردین‌ سال جاری در پیام نورزی خود، «کنترل تورم» و «رشد اقتصادی» را «اولویت اصلی دولت» در سال جدید خورشیدی اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همان‌طور که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به نتایج افکارسنجی خود اذعان کرده، «تفاوت در نرخ تورم احساس شده و نرخ تورمی اعلامی نهادهای رسمی» اعتماد مردم به آمارهای رسمی کشور را به شدت زیر سوال می‌برد.

افزایش بی‌سابقه نرخ تورم در شرایطی است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران مشمول قانون کار برای سال جاری تنها ۲۷ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، پس از آنکه هفته گذشته خبرگزاری‌ها از ثبت رکود تاریخی نرخ تورم خبر دادند، تسنیم، روز یک‌شنبه، ۲۸ مه (هفتم خرداد) از تصمیم دولت به افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه‌ها خبر داد. در حالی‌که وب‌سایت «اکوایران» با استناد به گفته‌های مقام‌های مرتبط با بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین‌ را حدود ۶۹ درصد (بالاترین رقم در یک دهه اخیر) اعلام کرد، دولت یارانه ماهانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را در دستور کار قرار داده است.

این رکود تاریخی برای ماهی ثبت شده که علی خامنه‌ای در روزهای نخستین آن، سال نوی خورشیدی را سال «کنترل تورم و رشد تولید» نامید.

هم‌زمان، گزارش شاخص فلاکت هانکه هفته گذشه ایران را بین «۲۰ کشور نخست فلاکت‌زده» جهان دسته‌بندی بندی کرده است. بر اساس این رتبه‌بندی، جمهوری اسلامی در میان ۱۵۷ کشور جایگاه نوزدهم فلاکت را داراست.

بیشتر از اقتصاد