عراق با «مسیر توسعه»، آسیا را به اروپا پیوند می‌زند

هدف از این طرح ۱۷ میلیارد دلاری کوتاه کردن زمان حمل‌ونقل بین بندر بزرگ فاو در منطقه نفت‌خیز جنوب عراق و ترکیه است

ساخت پروژه بندر بزرگ فاو، عراق-AFP / Hussein FALEH

بغداد از برنامه‌ای بلند‌پروازانه با هدف توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی خبر داد که می‌تواند اقتصاد عراق را پس از دهه‌ها جنگ و بحران، متحول و آن را به یکی از کانون‌های اصلی حمل‌ونقل منطقه‌ای تبدیل کند.

عراق روز شنبه ۲۷ مه (ششم خرداد) در جریان همایشی با حضور نمایندگانی از عربستان سعودی، ترکیه، سوریه، اردن، کویت، بحرین، قطر، عمان و جمهوری اسلامی ایران، از این طرح پرده برداشت.

به گزارش رویترز، هدف از این طرح ۱۷ میلیارد دلاری که «مسیر توسعه» نام‌ گرفته، کوتاه کردن زمان حمل‌ونقل بین بندر بزرگ فاو در منطقه نفت‌خیز جنوب عراق به ترکیه است.

به گفته فرحان الفرطوسی، مدیرکل شرکت عمومی بندرهای عراق، «مسیر توسعه» تنها برای جابه‌جایی کالا یا مسافر نیست، بلکه فراتر از آن، مسیر توسعه را برای مناطق وسیعی از عراق هموار خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی بغداد، قطارهای سریع‌السیر در این خط ریلی با سرعتی تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، کالاها و مسافران را جابه‌جا خواهند کرد. توسعه شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی عراق این کشور را به یک کانون حمل‌و‌نقل (هاب ترانزیت) کالا و مسافر بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و اروپا تبدیل خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باتوجه به فرسودگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عراق، به نظر می‌رسد نهایی شدن این پروژه زمان زیادی ببرد. با این حال، مقام‌های عراق امیدوارند این پروژه هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل شرکت دولتی بندرهای عراق پیش‌بینی می‌کند که «مسیر توسعه» در سال ۲۰۲۹ تکمیل شود. به گفته فرهان الفرطوسی، طرح مسیر توسعه نقشه اقتصاد جهانی را تغییر می‌دهد و زمان ترانزیت با کشتی‌هایی که از آبراه‌های غرب آسیا و دریای سرخ از طریق کانال سوئز به اروپا سفر می‌کنند، بین ۲۰ تا ۲۵ روز و هزینه‌های حمل‌ونقل را ده‌ها میلیون دلار کاهش می‌دهد.

این طرح در طول مسیر خود با عبور از شهرهای بزرگی نظیر بصره، بغداد و موصل تا مرز ترکیه ادامه خواهد داشت و ‌می‌تواند با کانال سوئز رقابت کند.

زیرساخت‌های عراق با وجود بهره‌مندی از ثروت عظیم نفت به دلیل حمله آمریکا و متحدانش به این کشور، ظهور داعش و در نتیجه سال‌ها جنگ‌زدگی، عملا آسیب زیادی دیده‌ است. نخست‌وزیر عراق بازسازی شبکه حمل‌ونقل و همین‌طور بهبود زیرساخت‌های برق آن را در اولویت قرار داده است.

بیشتر از اقتصاد