انفجار در بغلان شماری از اعضای طالبان و غیرنظامیان را مجروح کرد

سخنگوی پلیس طالبان در بغلان وقوع انفجار را تایید کرد

اعضای طالبان در حال بازدید از زخمی‌های یک انفجار در شهر مزارشریف، دسامبر۲۰۲۲-AFP

وقوع یک انفجار، شامگاه جمعه ۵ خرداد، در شهر پلخمری مرکز استان بغلان در شمال افغانستان، باعث مجروح شدن ۱۶ تن ازجمله پنج عضو طالبان شد.

یک منبع آگاه در بغلان به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت انفجار ناشی از مین مغناطیسی بود و هدف انفجار نیز یک خودروی نظامی حامل اعضای طالبان بود. به گفته این منبع آگاه، دست‌کم پنج عضو طالبان در این انفجار زخمی شدند.

شیر احمد برهانی، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در بغلان، در مصاحبه با رادیو کلید، وقوع انفجار را تایید کرد، اما ادعا کرد که انفجار در جریان نزاع میان دو مغازه‌دار اتفاق افتاده و یکی از مغازه‌داران به سمت دیگری بمب دستی پرتاب کرده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که استفاده از بمب دستی در نزاع میان افراد غیرنظامی در افغانستان معمول نیست. همچنین با سلطه طالبان بر افغانستان، دسترسی به بمب دستی نیز برای همه مقدور نیست، چون طالبان در نزدیک به دو سال گذشته، شمار زیادی از غیرنظامیان را به اتهام اینکه اسلحه و تجهیزات نظامی در اختیار دارند بازداشت و زندانی کرده‌اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار در شهر پلخمری را بر عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی در دو ماه گذشته چندین حمله انفجاری در استان‌های کابل، تخار و پروان علیه طالبان انجام داده‌اند. این دو جبهه نظامی که در بغلان نیز حضور دارند، تاکنون درباره انفجار در شهر پلخمری اظهارنظری نکرده‌اند.

جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی اوایل فروردین امسال از راه‌اندازی عملیات بهاری برای حمله به طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان خبر دادند، اما برخلاف سال گذشته، تاکنون هیچ درگیری مسلحانه‌ای میان طالبان و اعضای این جبهه‌ها رخ نداده است.

استان‌های بغلان، پنجشیر، تخار، پروان و کاپیسا در سال ۱۴۰۱، شاهد درگیری‌های مسلحانه میان طالبان و جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی بود. در این درگیری‌ها، تلفات سنگینی به طرف‌ها وارد شد و شمار از ساکنان بومی این مناطق نیز از خانه‌های خود آواره شدند.

گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر، ازجمله دیده‌بان حقوق بشر، نشان داد که طالبان به‌صورت گسترده به بازداشت و شکنجه غیرنظامیان و اعدام نظامیان اقدام کرده است.

در جریان درگیری‌ها در پنجشیر، اندراب و بغلان، تصاویری از تیرباران شدن غیرنظامیان و اسرای نظامی به دست طالبان منتشر شد، اما سخنگویان این گروه بدرفتاری و اقدام‌های غیرقانونی اعضای این گروه را رد کردند.