جبهه آزادی از حمله به طالبان در کابل خبر داد

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) گفت که مقاومت مسلحانه علیه طالبان به بخش‌های از شمال، شمال‌شرق و جنوب افغانستان گسترش یافته است

با سرنگونی دولت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، مقاومت مسلحانه در بخش‌هایی از این کشور علیه طالبان شکل گرفت- WAKIL KOHSAR / AFP

جبهه آزادی افغانستان پنج‌شنبه شب ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) اعلام کرد که به پاسگاه طالبان در شهر کابل حمله کرده است. براساس این گزارش، در این رویداد یک طالب کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

این جبهه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که این رویداد در چهاراهی اسب‌ها مربوط حوزه ۱۵ شهر کابل رخ داده است.

ویدیویی که این جبهه منتشر کرد، نشان می‌دهد که پاسگاه طالبان با بمب منفجر می‌شود، اما این جبهه مشخص نکرده است که از چه روشی برای حمله به طالبان استفاده کرده است.

تاکنون طالبان در مورد این ادعای جبهه آزادی اظهار نظری نکردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه آزادی افغانستان به حمله‌های چریکی علیه طالبان ادامه می‌دهد. در این اواخر فعالیت این جبهه در پاسگاه‌های طالبان در استان‌‌های کابل و قندهار متمرکز شده است.

قندهار پایگاه سنتی طالبان است و این گروه ادعا می‌کند که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبرشان در قندهار رفت‌و‌آمد دارد.

جبهه آزادی افغانستان ۱۰ بهمن ادعا کرده بود که در نتیجه حمله به پاسگاه طالبان در شهر کابل، چهار نیروی طالب را کشت و دو تن دیگر را زخمی کرد.

این جبهه گفته بود که این حمله به پاسگاه طالبان در منطقه‌ «کوته سنگی» در مرکز شهر کابل رخ داد و به نیروهای این جبهه هیچ آسیبی نرسید.

جبهه آزادی ۱۸ ژانویه اعلام کرده بود که در حمله‌ای به طالبان در شهر قندهار، یکی از فرماندهان پایگاه ۲۰۵ ارتش طالبان را با دو عضو دیگر این گروه کشتند و یک عضو طالب را زخمی کردند. این رویداد در ناحیه مدد در شهر قندهار رخ داد.

طالبان پس از افزایش تحرکات جبهه آزادی، در یک کمین توانستند که داوود خطر، فرمانده این جبهه را با شماری از افرادرش در شهرستان خوست استان بغلان بازداشت کنند.

با سرنگونی دولت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، مقاومت مسلحانه در بخش‌هایی از این کشور علیه طالبان شکل گرفت.

به‌تازگی اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) گفت که مقاومت مسلحانه علیه طالبان به بخش‌هایی از شمال، شمال‌شرق و جنوب افغانستان گسترش یافته است.

گزارش سی‌گار آمده بود که که نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲، در استان‌های بدخشان، بغلان، کاپیسا، قندوز، ننگرهار، نورستان، پنجشیر، پروان، سرپل و تخار با طالبان درگیر شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، فعالیت جبهه آزادی افغانستان به قندهار و زابل در جنوب کشور گسترش یافته است و نیروهای این جبهه در این دو استان با طالبان درگیر شده‌اند.

جبهه آزادی در مارس ۲۰۲۱ به رهبری ژنرال یاسین ضیاء، رئیس سابق ستاد ارتش افغانستان، راه‌اندازی شد. بخشی از اعضای این جبهه را نیروهای حکومت سابق افغانستان تشکیل می‌دهند. این جبهه تاکید دارد که عملیات‌شان را در واکنش به حملات انتقام‌جویی طالبان علیه نیروهای سابق و فشار این گروه علیه شهروندان انجام می‌دهد.

علاوه بر جبهه آزادی افغانستان، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان» در پنجشیر و چند استان دیگر فعالیت مسلحانه علیه طالبان دارند.

بیشتر از جهان