گفت‌وگو بر سر افغانستان: چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا در ترکمنستان ‏برگزار شد ‏

در این نشست در مورد چشم‌انداز کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان گفت‌وگو شد

شرکت‌کنندگان چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان-@EUSR_CA/ Twitter

چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه با محور افغانستان در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، برگزار شد. در این نشست، در مورد چشم‌انداز کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان گفت‌وگو شد.

نمایندگی اتحادیه اروپا در آسیای میانه در توییتی خبر داد که نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان همراه با نمایندگان ویژه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه مه نشستی در عشق‌آباد برگزار کردند.

در این بیانیه آمده است که این نشست «فرصتی برای تبادل‌نظر جدی و مفصل در مورد تحولات و وضعیت اقتصادی افغانستان فراهم کرد و امکان داد در مورد ادامه همکاری کشورهای حاضر در نشست برای کمک به مردم افغانستان و افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه مشترک بحث شود.»

بر اساس بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا، در این نشست در مورد چشم‌انداز و دشواری‌های موجود در راه ثبات اقتصادی افغانستان گفت‌وگو شد و «بر اهمیت شرایط مساعد برای فعالیت‌های اقتصادی، بخش مالی و بانکی، و احیای زیرساخت‌های اجتماعی-اقتصادی در افغانستان، که کمک‌های بیشتر جامعه جهانی را ممکن می‌سازد، تاکید شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا، و رزا اوتونبایوا، نماینده دبیرکل سازمان ملل، و نیز مقام‌های بانک جهانی در بخش افغانستان نیز در این نشست شرکت داشتند.

همچنین، در حاشیه این نشست، رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، با وپا حاجی‌اف، سرپرست وزارت خارجه ترکمنستان، دیدار و در مورد مسائل افغانستان گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه ترکمنستان روز جمعه (۵ خرداد) در بیانیه‌ای گفت که دو طرف در این دیدار در مورد افغانستان و امنیت منطقه گفت‌وگو کردند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه ترکمنستان، وپا حاجی‌اف گفته است که ترکمنستان خواهان تامین امنیت و توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان است.

به گفته این دیپلمات، ترکمنستان از طریق کمک‌های بشردوستانه و پزشکی، اجرای پروژه‌هایی مانند خط لوله گاز تاپی، ساخت خط انتقال برق، و تعمیر خط آهن به بهبود اقتصادی افغانستان کمک می‌کند.

هدف نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه ادامه گفت‌وگوها در مورد افغانستان است که از سال ۲۰۲۱ آغاز شده است و تا کنون ادامه دارد.

شرکت‌کنندگان در مورد توسعه و شرایط اقتصادی افغانستان، ارزیابی کمک به مردم افغانستان، و تمرکز بر همکاری در حوزه‌های مشترک مورد علاقه گفت‌وگو می‌کنند.

با گذشت نزدیک به دو سال از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، هیچ کشوری هنوز این گروه را در مقام حکومت آن کشور به رسمیت نشناخته است. با این حال، در مورد استفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نگرانی‌هایی وجود دارد. تا کنون گزارش‌های متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهد طالبان این کمک‌ها را به خانواده‌های انتحاری‌ها و جنگجویان این گروه توزیع کرده‌اند.

به‌تازگی، بیست تن از نمایندگان کنگره آمریکا، از جمله مایکل مک‌کال (نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی کنگره)، با ارسال نامه‌ای به سامانتا پاور، رئیس برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID)، از او خواستند در مورد نحوه استفاده کمک‌های نقدی آمریکا در افغانستان توضیح دهد. این نمایندگان درباره احتمال سوءاستفاده طالبان از این کمک‌ها ابراز نگرانی کردند و خواستار توضیحی مفصل در مورد دسترسی طالبان به این وجوه شدند.