نمایندگان کنگره آمریکا: در مورد سوءاستفاده طالبان از کمک‌های نقدی توضیح دهید

بیست تن از نماینده‌های کنگره آمریکا از رئیس آژانس توسعه جهانی ایالات متحده خواستند در مورد دستبرد طالبان به کمک‌های مالی این کشور توضیح دهد

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا پیش از این نیز وزارت خارجه این کشور را در مورد خروج از افغانستان احضار کرده بود - @WashTimes/twitter

بیست تن از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا، از جمله مایکل مک‌کال (نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی کنگره)، با ارسال نامه‌ای به سامانتا پاور، رئیس برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID)، از او خواستند در مورد نحوه استفاده کمک‌های نقدی آمریکا در افغانستان توضیح دهد. این نمایندگان از احتمال سوءاستفاده طالبان از این کمک‌ها ابراز نگرانی کردند و خواستار توضیحات مفصل در مورد دسترسی طالبان به این وجوه شدند.

در این نامه آمده است: «در حالی‌که بحران انسانی در افغانستان انکارناپذیر است، ضروری است که کمک‌های ارائه‌شده ایالات متحده به جای [رسیدن به دست] طالبان، به نفع افغان‌های آسیب‌دیده به مصرف برسد.» این نمایندگان گفتند گزارش‌های زیادی در مورد مداخله طالبان در توزیع کمک‌های بشردوستانه آمریکا در افغانستان دریافت کرده‌اند. 

در این نامه همچنین ضمن اشاره به دریافت‌های بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) در مورد سوءاستفاده‌های طالبان، از رئیس برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا خواسته شد که در مورد چگونگی مصرف بیش از ۲.۲ میلیارد دلار پول کمکی آمریکا در کمتر از دوسال گذشته به افغانستان، توضیحات مفصل ارائه کند.

این نامه حاوی هفت پرسش است و آخرین مهلت پاسخ‌دهی به آن، ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی تعیین شده است. این گروه از نمایندگان آمریکایی در بخشی از نامه خود چنین نوشتند: «لطفا توضیح دهید چند درصد و چه مبلغی از کمک‌های آژانس توسعه جهانی ایالات متحده به افغانستان برای مالیات، هزینه‌ها، اجاره، صورتحساب یا هر چیز دیگری به طالبان پرداخت می‌شود؟» 

در ادامه، از مسئولان برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا خواسته شده است که در مورد چگونگی اجرای برنامه‌های کمک‌رسانی در افغانستان و نیز اقداماتی که تاکنون برای کاهش انحراف مسیر کمک‌ها و سوءاستفاده طالبان از آن انجام داده‌اند، توضیح دهند. در این نامه همچنین پرسیده می‌شود: «آیا مناطق یا استان‌های خاصی وجود دارد که شما آن را در اولویت قرار داده باشید؟»

این پرسش را می‌توان پرسشی کلیدی دانست، زیرا بنا به گزارش‌های محلی، طالبان روی برخی استان‌ها و شهرستان‌ها تمرکز دارند که بیشترین شمار افراد این گروه در این مناطق ساکن‌اند، و می‌کوشند کمک‌های بشردوستانه را نیز دقیقا به همان مناطق سوق دهند. گسیل کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده در شرق افغانستان که پایگاه شبکه حقانی است، و بی‌توجهی به مناطق سیلاب‌زده در شمال کشور، نمونه بارز این ادعا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، آخرین گزارش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان که در کنگره آمریکا ارائه شد، نشان داد طالبان صدها سازمان غیرانتفاعی کوچک را به نام افراد خود به ثبت رسانده‌اند که از طریق آن‌ها و به منزله شخص ثالث، بودجه‌ مربوط به کمک‌های بشردوستانه را به دست می‌آورند. 

نمایندگان کنگره آمریکا در این نامه از سامانتا پاور، رئیس برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا، خواستند توضیحات کامل و با ذکر اسم و مشخصات افرادی که به مثابه شخص ثالث در توزیع کمک‌ها یا نظارت بر آن نقش دارند، ارائه دهند. در این نامه همچنین آمده است: «لطفا تمام تفاهم‌نامه‌هایی را نیز که شرکای آژانس توسعه جهانی ایالات متحده با طالبان به امضا رسانده‌اند، در اختیار ما بگذارید.»

طی یک سال‌و۹ ماهی که از سلطه مجدد طالبان بر افغانستان می‌گذرد، آمریکا بیش از دو میلیارد دلار پول نقد در بسته‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلاری به کابل فرستاده است. افزون بر این، دولت آمریکا بخشی از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را نیز به یک صندوق امانی در سوئیس به نام «افغان فاند» منتقل کرده که ظاهرا باید به‌منظور حمایت از نظام بانکی افغانستان صرف شود.

نمایندگان کنگره آمریکا پرسشی در این‌باره نیز مطرح کرده و گفته‌اند دفتر برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا باید توضیح دهد که «تحت چه شرایط و معیارهایی، پول می‌تواند از صندوق امانی افغانستان[در سوئیس]  به بانک مرکزی افغانستان [که تحت کنترل طالبان است] منتقل شود.»

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا همچنین اعلام کردند گزارش‌هایی در مورد دیدارهای سرزده مقام‌های طالبان از دفترهای متحدان آژانس توسعه جهانی ایالات متحده به دست آن‌ها رسیده است که نشان می‌دهد «طالبان می‌خواهند مشارکت بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای پروژه‌ها داشته باشند». نمایندگان مزبور خواستار توضیح مسئولان آژانس توسعه جهانی ایالات متحده در مورد نحوه پاسخ‌دهی به این اقدامات و درخواست‌های طالبان شده‌اند. 

در این نامه به ادامه کار دفتر برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا در افغانستان پس از منع کار زنان به دستور طالبان، نیز اشاره شده و پرسیده می‌شود آیا این نهاد اینک فقط با کارکنان مرد به کارش ادامه می‌دهد، «واگر چنین است، نبود زنان چه تاثیری بر روند کار و کیفیت آن داشته است». نمایندگان کنگره همچنان پرسیده‌اند پس از سقوط دولت پیشن افغانستان، دفتر برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا چگونه اطلاعات و آمار لازم را در مورد نیازمندی‌ها، وضعیت بهداشت و بقیه موارد به‌ دست می‌آورد.

درخواست نمایندگان کنگره آمریکا از رئیس برنامه توسعه بین‌المللی آمریکا برای ارائه توضیح، در حالی مطرح می‌شود که در نزدیک به دو سال گذشته، این نهاد حاضر نشده است اطلاعاتی در مورد جزئیات برنامه‌های خود و نحوه مصرف کمک‌های آمریکا در افغانستان، به بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) ارائه دهد و در نتیجه، جزئیات روشنی از چگونگی هزینه شدن پول‌های نقدی که هفتگی یا ماهیانه به کابل می‌رسد، در دست نیست.

بیشتر از جهان