اینترسپت: سازمان سیا از زمان حمله نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی اطلاعی ندارد

دو روز پس از تهدید مجدد اسرائیلی‌ها درباره احتمال حمله نظامی به ایران، روز پنجشنبه چهارم خرداد نیروهای نظامی جمهوری اسلامی موشک خیبر را در جریان یک رزمایش شلیک کردند

طرح گرافیکی از بمب‌افکن‌های اسرائیلی بر فراز مراکز هسته‌ای ایران - AP

پایگاه خبری اینترسپت که اخبار و اسناد مربوط به افشاگری‌های ادوارد اسنودن را منتشر می‌کند، در مقاله‌ای جدید به قلم کن کلیپنستین نوشته است که بر اساس یک گزارش فوق‌محرمانه و امنیتی که اخیرا افشا شده، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هنوز نمی‌داند که اسرائیل چه زمانی قصد دارد وعده خود مبنی بر حمله هوایی به تاسیسات نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی را عملی کند و این مسئله به علامت سوال بزرگی برای آمریکایی‌ها بدل شده است.

در این گزارش آمده است: «بر اساس محاسبات نتانیاهو، اسرائیل برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران باید به این کشور حمله کند. اینکه تهدیدهای نظامی اسرائیل علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌ این کشور، غافلگیرکننده یا موضوعی جدی‌تر است، حتی برای سیا نیز یک راز است. نبود اطمینان در مورد نیات یکی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده، اساس حمایت آهنین از اسرائیل را که دولت بایدن علنا مطرح می‌کند، زیر سوال می‌برد.»

این گزارش که ابتدا شبکه تلویزیونی آی ۲۴ در اسرائیل پوشش داد‌، یک مانور نظامی پنهانی اسرائیل را فاش کرده است. در گزارشی که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در تاریخ ۲۳ فوریه امسال تهیه کرد، آمده است: «در تاریخ ۲۰ فوریه، اسرائیل یک رزمایش هوایی در مقیاس بزرگ انجام داد. این رزمایش احتمالا برای شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران و نشان دادن عزم اورشلیم برای اقدام علیه تهران بود.»

این در حالی است که روز سه‌شنبه دوم خردادماه، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، اعلام کرد که ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به این منجر شود که اسرائیل چاره‌ای جز حمله نداشته باشد.

اینترسپت همچنین نوشته است اینکه سرویس اطلاعاتی ایالات متحده نمی‌داند تهدیدهای اسرائیل درباره پرواز بمب‌افکن‌هایش علیه تهران چقدر جدی است، به این معنی است که به‌احتمال‌زیاد کاخ سفید هم از آن خبر ندارد، اما درهرصورت بایدن تاکنون با حمله یک‌جانبه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی مخالفتی نشان نداده است.

پیش از این جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری آمریکا، طی سخنرانی‌اش در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود: «ما برای ایران روشن کرده‌ایم که هرگز نمی‌توانیم اجازه بدهیم تا به سلاح هسته‌ای دست یابند. همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن بارها تاکید کرده است، اقدامات لازم برای تعهد به این بیانیه را انجام خواهد داد، ازجمله با به رسمیت شناختن آزادی عمل اسرائیل.»

تحلیلگر اینترسپت می‌گوید این سخنان منعکس‌کننده همان چیزی است که طراحان نظامی آن را «ابهام استراتژیک» می‌نامند، سیاست عدم اطمینان عمدی به‌منظور بازدارندگی دشمن، «بیانیه سالیوان نشان‌دهنده قوی‌ترین سیگنالی است که نشان می‌دهد دولت بایدن با اقدام یک‌جانبه اسرائیل علیه ایران مخالفت نخواهد کرد. سایر مقام‌های دولتی ایالات متحده نیز این سخنان را تکرار کرده‌اند. سفیر ایالات متحده ماه فوریه در اسرائیل گفت که اسرائیل می‌تواند و باید هر کاری که برای مقابله با [ایران] نیاز دارد را انجام دهد و ما از آن‌ها حمایت کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، پایگاه اکسیوس هفته گذشته گزارش داد که ایالات متحده اخیرا پیشنهاد همکاری با اسرائیل برای برنامه‌ریزی نظامی مشترک در اطراف ایران را داده است، اما برنامه‌ریزی برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران را رد کرده‌، زیرا مقام‌های نظامی اسرائیل نیز خود اعتراف می‌کنند که حمله به ایران احتمالا به یک «جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر» تبدیل خواهد شد که دموکرات‌های آمریکا از آن پرهیز می‌کنند.

اینترسپت می‌نویسد: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، احتمالا یک مسابقه تسلیحاتی خطرناک منطقه‌ای آغاز می‌شود. اما یک واقعیت کلیدی اغلب در بحث درباره ایران و بمب اتم کنار گذاشته می‌شود؛ هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آن‌ها واقعا به‌دنبال آن باشند وجود ندارد. همان‌طور که جدیدترین بررسی وضعیت هسته‌ای پنتاگون به‌صراحت بیان می‌کند که ایران امروز سلاح هسته‌ای ندارد و ما در حال حاضر معتقدیم که به دنبال آن نیست.»

البته که سیاست جمهوری اسلامی نیز می‌تواند تغییر کند و تنش‌ها میان طرفین تا حد زیادی به‌دلیل موضع‌گیری اخیر ایالات متحده افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، پس از رزمایش بزرگ آمریکا و اسرائیل، ایران با مانورهای نظامی خود به آن پاسخ داد و غلامعلی رشید، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، نیز گفت که آن‌ها مانور مشترک آمریکا و اسرائیل را به‌عنوان «نیمه جنگ» و حتی «جنگی قبل از جنگ» تعبیر کرده‌اند.

سنتکام ماه آوریل سال گذشته، از استقرار یک زیردریایی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده در دریای مدیترانه خبر داد. سنتکام همچنین در اکتبر ۲۰۲۲ یک ویدیو منتشر کرد که در آن ژنرال مایکل کوریلا (رئیس سنتکام) در یک زیردریایی مجهز به موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای در حال عبورو‌مرور در خلیج فارس بود.

در آخرین مورد از تنش‌های شدید میان ایران و اسرائیل، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، بامداد پنجشنبه ۴ خردادماه، موشک خیبر (خرمشهر ۴) را در جریان یک رزمایش شلیک کردند. مقام‌های نظامی ایران می‌گویند این موشک پس از خروج از جو به ‌سوی هدف سقوط می‌کند. کلاهک این موشک رادار گریز و نقطه‌زن توصیف شده است. خیبر در تاریخ اسلام به نام یک قلعه یهودیان در حومه مدینه (یثرب) اشاره دارد که در آخرین سال‌های حیات پیامبر اسلام، به تصرف مسلمانان در‌آمد. این آزمایش موشکی تنها دو روز پس از تهدید مقام‌های نظامی اسرائیل در مورد پررنگ‌شدن گزینه نظامی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، انجام شد.

بیشتر از جهان