رئیس ستاد ارتش اسرائیل: ادامه پیشرفت هسته‌ای ایران منجربه حمله اسرائیل خواهد شد

هرتزی هالوی: از آنچه که جمهوری اسلامی ایران در اطراف اسرائیل انجام می‌دهد، بی‌اطلاع نیستیم

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در تل‌آویو ـ GIL COHEN-MAGEN/AFP

هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، گفت که ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌تواند منجربه این شود که اسرائیل چاره‌ای جز حمله نداشته باشد.

به گزارش اورشلیم‌پست، هرتزی هالوی روز سه‌شنبه، ۲۳ ماه مه (دوم خرداد)، گفت: «ایران در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری در غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت کرده است.»

رئیس ستاد ارتش اسرائیل در نشستی که در هرتزلیا برگزار شد، افزود: «ایران در همه موارد و با همه کسانی که در اطراف ما علیه ما فعالیت می‌کنند، ازجمله در امور استراتژیک، اطلاعاتی و مالی، همکاری می‌کند.»

این مقام نظامی اسرائیلی همچنین گفت: «ما توانایی حمله به ایران را داریم و از آنچه که جمهوری اسلامی ایران در اطراف اسرائیل انجام می‌دهد، بی‌اطلاع نیستیم.» او افزود: «ایران هم نمی‌تواند از آنچه که ما می‌توانیم علیه آن‌ها انجام دهیم، بی‌خبر باشد.»

هالوی با اشاره به تهدیدهای بسیاری که اسرائیل با آن مواجه است، گفت که اگر ارتش اسرائیل در یک جنگ چندجبهه‌ای شرکت کند، دشمنان خود را در همه جبهه‌ها شکست خواهد داد. مسئله آمادگی اسرائیل برای جنگ در چند جبهه، در ماه‌های اخیر بیش از گذشته مطرح شده است. رئیس ستاد ارتش اسرائیل در رابطه با همین موضوع، افزود که آماده‌شدن برای مقابله با پیچیدگی بیشتر مبارزه در جبهه‌های مختلف، ضروری است.

یکی دیگر از مواردی که هرتزی هالوی به آن اشاره کرد، عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی بود. او گفت که توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی را یک تغییر استراتژیک نمی‌داند که بتواند اسرائیل را در منطقه به عقب برگرداند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت: «برخی کشورها (عربستان سعودی) به ایران نزدیک‌تر شده‌اند، ولی فکر نمی‌کنم این کشورها به ایران اعتماد داشته باشند یا درپی صلح واقعی با ایران باشند.» او افزود: «این توافق جدید نشانه تمایل عربستان سعودی به کاهش تنش‌ها در منطقه و جلوگیری از یک درگیری بزرگ‌تر است.»

هرتزی هالوی با اشاره به تهدید حزب‌الله در لبنان، گفت که اسرائیل می‌خواهد از جنگ اجتناب کند، اما باید همیشه آماده باشد تا اقدام‌های نظامی را که می‌تواند به نفع اسرائیل باشد، در نظر بگیرد. او افزود: «بازداشتن نسبی حزب‌الله از حمله به اسرائیل، موفق بوده است، اما این به معنای ابدی‌بودن این وضعیت نیست.»

رئیس ستاد ارتش اسرائیل در تشریح نگاه خود به حزب‌الله گفت: «از یک طرف، حزب‌الله تمایل به درگیری تمام‌عیار با اسرائیل ندارد و ازسوی دیگر، حزب‌الله می‌داند که ارتش اسرائیل چگونه فکر می‌کند.»

هرتزی هالوی تاکید کرد که اسرائیل باید برای عملیات غافلگیرکننده و سریع علیه حزب‌الله آماده باشد. او گفت: «اگرچه هرگونه نبرد با حزب‌الله برای ارتش اسرائیل و جبهه داخلی اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود، اما ممکن است لبنان از چنین جنگی نجات پیدا نکند.»

هرتزی هالوی سپس به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هشدار داد و گفت: «هر کشوری که به جمهوری اسلامی ایران نزدیک‌تر شده، درحال شکست و فروپاشی است.» او افزود: «ایران از سوریه به‌عنوان یک منطقه جنگ نیابتی با اسرائیل استفاده می‌کند و اسرائیل به این موضوع بی‌تفاوت نیست.»

 تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، نیز در این نشست سخنرانی کرد و گفت که اسرائیل از گزارش‌های روز دوشنبه درمورد تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی جدید ایران تعجب نکرده است. به گفته او، این تاسیسات جدید احتمال دارد دربرابر بمب‌های سنگر‌شکن آمریکا غیرقابل نفوذ باشند؛ اما اسرائیل‌تایمز به نقل از هانگبی نوشت: «البته درست است که این امر توانایی حمله را محدود می‌کند، اما هیچ جایی غیرقابل دسترس نیست.»

مشاور امنیت ملی اسرائیل درمورد اینکه آیا اسرائیل یا آمریکا می‌توانند با موفقیت به تاسیسات جدید ایران حمله کنند، یا نه، از اظهار نظر خودداری کرد. هانگبی تاکید کرد که اسرائیل ترجیح می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران با توافق مهار شود تا با درگیری نظامی، اما این کشور درصورت لزوم، اقدام خواهد کرد.