پلیس فتا ضمن تکذیب لو رفتن سوالات امتحانات نهایی از دستگیری هفت نفر خبر داد

طی روزهای اخیر شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از لو رفتن سوالات امتحانات نهایی خبر دادند

آموزش‌ و پرورش هم لو رفتن سوالات را تکذیب کرده بودــ همشهری

داود معظمی، رئیس پلیس فتای تهران، از بازداشت هفت نفر در ارتباط با فروش سوالات امتحانات نهایی خبر داد و مدعی شد آنچه تحت عنوان فروش سوالات امتحانات نهایی جریان دارد، کلاهبرداری‌هایی است که در ایام برگزاری امتحانات نهایی بیشتر می‌شود. رئیس پلیس فتای تهران درباره جزئیات اتهام‌های افراد بازداشت‌شده توضیحی نداد.

مقام‌های دولتی همواره فروش سوالات امتحانات نهایی و آزمون سراسری را تکذیب می‌کنند؛ در حالی‌ که طی سال‌های اخیر، لو رفتن سوالات و خریدوفروش آن‌ها به چالشی اساسی تبدیل شده‌ است. در روزهای گذشته نیز برخی کانال‌های تلگرامی  فروش سوالات امتحانات نهایی را آغاز کردند اما رئیس پلیس فتا می‌گوید: «کلاهبرداران به هیچ عنوان سوالات را در اختیار خریداران نمی‌گذارند و در مواردی، سوالات سال‌های قبل را به آنان می‌فروشند و پول‌هایی تحت‌ عنوان بیعانه دریافت می‌کنند.»

معظمی از برگزاری جلسات کاری مشترک با آموزش‌ و پرورش استان تهران هنگام برگزاری امتحانات نهایی خبر داد و گفت اقدام‌های سایبری در پلیس فتا با جدیت در حال اجرا است. او بدون اینکه توضیح بدهد خروجی این جلسات تاکنون چه بوده است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از والدین خواست فرزندان خود را از فضای مجازی دور نگه دارند.

ادعاهای رئیس پلیس فتای تهران در حالی منتشر شد که پیش‌تر شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از لو رفتن سوالات امتحانات نهایی خبر داده بودند ولی روزنامه همشهری، روز چهارشنبه ۳ خرداد در گزارشی، به نقل از محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش نوشت امکان لو رفتن سوالات امتحانات نهایی به هیچ عنوان وجود ندارد؛ زیرا طراحان سوال به مدت ۷۲ ساعت در قرنطینه می‌مانند و به همین دلیل لو رفتن سئوالات در این مرحله غیرممکن است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام دولتی در عین‌ حال امکان لو رفتن سوالات در مراحل بعد از طراحی سوال را رد نکرد و گفت: «در مرحله‌ای که پاکت آزمون باز می‌شود و سئوالات در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، ممکن است در پنج هزار و ۶۵ حوزه آزمون نهایی تصویری از سوالات گرفته و به فضای مجازی ارسال شود.»

او ادعا کرد که این چالش فقط مختص آزمون‌ نهایی‌های آموزش‌ و پرورش نیست و در تمامی آزمون‌های ایران و سراسر دنیا نیز وجود دارد.

لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در پایان سال تحصیلی جاری از آن جهت اهمیت دارد که امسال برای نخستین‌ بار، نتایج آن‌ها در کنکور تاثیر دارد و این موضوع برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. با این حال مقام‌های دولتی همواره از در انکار وارد می‌شوند و لو رفتن سوالات را تکذیب می‌کنند.

در جریان کنکور سراسری نیز پس از اینکه موضوع فروش سئوالات خبرساز شد، مقام‌های سازمان سنجش این مسئله را تکذیب کردند. این در حالی بود که رسانه‌های رسمی گزارش‌هایی می‌دادند سئوالات کنکور چند روز قبل از آزمون سراسری، به مبالغی هنگفت از ۲۰ میلیون تا یک میلیارد تومان خریدوفروش می‎‌شدند.