نبرد بر سر باخموت؛ اوکراین در پی تضعیف توان نظامی روسیه است

قصد اوکراینی‌ها این است که در جریان نبردهای باخموت شمار تلفات نیروهای روسیه افزایش یابد تا آنها در لحظه‌ای مشخص دست به ضد حمله‌ بزنند

وضعیت ایمنی نیروگاه اتمی زاپوریژیا - Andrey BORODULIN / AFP

پس از گذشت قریب به دو روز از ادعای رهبران نظامی روسیه مبنی بر موفقیت‌شان در تصرف شهر باخموت، مقام‌های اوکراین همچنان این ادعا را رد می‌کنند و در مقابل می‌گویند نبردهای طولانی‌مدت و فرسایشی باخموت همچنان ادامه دارد.

از این‌رو خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، ۲۲ مه ۲۰۲۳، از قول معاون وزیر دفاع اوکراین، هانا مالیار، نوشت اوکراینی‌ها تنها برخی مناطق واقع در حومهٔ جنوب‌غربیِ باخموت را در کنترل خود دارند و نبردهای مهمی بر سر به‌دست آوردن کنترل بخش‌های شمالی و جنوبی حومه باخموت همچنان ادامه دارد؛ نبردهایی که به‌گفته هانا مالیار در دسته نبردهای راهبردی قرار می‌گیرد.

مالیار در ادامه این بخش از اظهارات روز دوشنبه خود تاکید کرد نه تنها توان تهاجمی نیروهای روسیه به‌شکل چشمگیری کاهش یافته، بلکه روس‌ها خسارات قابل توجهی را هم متحمل شده‌اند و همین امر زمان کافی در اختیار نیروهای اوکراین قرار می‌دهد تا بتوانند به انجام اقداماتی دست بزنند که به‌گفته او افکار عمومی به‌زودی در جریان جزئیاتش قرار خواهد گرفت.

آسوشیتدپرس در گزارش روز دوشنبه خود از قول دیگر فرماندهان نیروهای نظامی اوکراین نوشت وضعیت استقرار اوکراینی‌ها در اطراف باخموت به‌گونه‌ای است که به آنها اجازه می‌دهد تا حملاتی به داخل باخموت، شهری که بالغ بر ۴۰۰ سال عمر دارد، را طراحی و اجرا کنند.

فرمانده نیروی زمینی اوکراین نیز به همین دلیل به آسوشیتدپرس گفت وضعیت فعلی نیروهای نظامی اوکراین به‌صورتی است که اگرچه بخش کوچکی از باخموت را در کنترل خود دارند، اما در صورت هرگونه تغییری در وضعیت نیروهای روسیه، اوکراینی‌ها می‌توانند وارد باخموت شوند.

پیش از این فرمانده نیروهای واگنر، شرکت خصوصی وابسته به دولت روسیه که برای نزاع‌های مسلحانه جاری در کشورهای گوناگون مزدور استخدام می‌کند و از جانب سازمان ملل متحد نیز به نقض گسترده حقوق بشر متهم شده است، در شامگاه شنبه هفته جاری مدعی شد، پس از نبردی ۲۰۰ روزه بر سر تصرف باخموت، کنترلِ این شهر در دست نیروهای واگنر، که به‌نفع کرملین می‌جنگند، قرار دارد.

در حال حاضر ناظران جنگ اوکراین می‌گویند تصرف باخموت برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، امری حیاتی به‌حساب می‌آمد، چون نیروهای نظامی‌اش در سرتاسر زمستان گذشته نتوانستند این شهر را به‌تصرف خود درآورند.

اما این گروه از ناظران در عین‌حال بر این باورند که تصرف باخموت لزوما نیروهای نظامی روسیه را به تصرف منطقه دونتسک، که به‌گفته پوتین هدف اصلی این نبردها محسوب می‌شود، نزدیک نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر اوکراینی‌ها نیز در پی آنند که در جریان این نبردهای فرسایشی شمار تلفات نیروهای روسیه افزایش یابد و از این طریق به تضعیف روحیه آنها پرداخته و بتوانند در لحظه‌ای تعیین‌کننده به ضد حمله‌ای که طی ماه‌های اخیر بارها وعده‌اش را داده‌اند، جامه عمل بپوشانند.

از این منظر رهبران نظامی اوکراین می‌گویند نبردهای ماه‌های اخیر در باخموت اهمیت بسزایی داشته، چون به باورشان آنها موفق شده‌اند تا در جریان این نبردها تلفات سنگینی به نیروهای روسیه تحمیل کنند و در تاکتیکِ تضعیف نیروهای روسیه موفق باشند.  

این مهم را می‌توان در اظهارنظرهای متعدد فرماندهان نظامی اوکراین مشاهده کرد. به‌عنوان مثال خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یکی از فرمانده‌های میدانی اوکراین، سرهنگ یوهن مژویکین، چنین نوشت:«فکر اصلی‌مان این است که روس‌ها را خسته کرده و سپس به آنها حمله کنیم.»

پیش‌تر مقام‌های دولت فدرال ایالات متحده آمریکا بارها بر شمار بالای تلفات نیروهای نظامی روسیه تاکید کرده بودند. یکی از مهمترین اظهارات مقام‌های دولت آمریکا در این مورد به سخنان جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، مربوط می‌شود که در نخستین روز ماه مه سال جاری میلادی گفت طی پنج ماه گذشته بیش از ۲۰ هزار تن از نیروهای نظامی روسیه در جریان نبردهایی که بر سر تصرف باخموت جریان دارد کشته شده و ۸۰ هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

جان کربی در بخشی از اظهارات روز دوشنبه خود گفت:«تخمین می‌زنیم روسیه متحمل بیش از ۱۰۰ هزار تلفات، از جمله ۲۰ هزار کشته، شده است.» او همچنین در ادامه افزود این ادعا بر داده‌هایی استوار است که به‌تازگی از حالت طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند و نشان می‌دهد جنگجویان شرکت خصوصی واگنر، که به‌نفع روسیه و علیه اوکراین می‌جنگند، نیمی از تلفات انسانی روس‌ها در جنگ اوکراین را تشکیل می‌دهند.

کربی در ارتباط با وضعیت جنگجویان مزدورِ شرکت خصوصی واگنر، که در حال حاضر مدعی کنترل باخموت هستند، گفت آنها در حالی به جنگ اوکراین گسیل می‌شوند که نه آموزش نظامی کافی دیده‌اند و نه از یک رهبری و سلسله فرماندهی اصولی برخورداند.

به‌گفته سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، داده‌های مورد نظر نشان می‌دهد حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین نتایجی خلاف آنچه فرمانده‌های نظامی این کشور در نظر داشتند در پی آورده است.  

با تمامی این اوصاف نبردهای جاری در اوکراین همچنان مایه نگرانی‌هایی جدی برای جامعه بین‌المللی است؛ نگرانی‌هایی که می‌توان یکی از جدی‌ترین آنها را در هشدارهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاهده کرد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، رافائل گروسی با انتشار متنی در حساب کاربری خود در توییتر نسبت به وضعیت ایمنی نیروگاه اتمی زاپوریژیا، یکی از ۱۰ نیروگاه هسته‌ای بزرگ در جهان، ابراز نگرانی کرد و نوشت این نیروگاه اتمی واقع در خاک اوکراین «بسیار آسیب‌پذیر است»؛ نیروگاهی که در حال حاضر زیر آتش توپخانه نیروهای روسیه قرار دارد.

آژانس انرژی اتمی، طی ۱۶ ماهی که از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد، بارها نسبت به ایمنی نیروگاه اتمی زاپوریژیا هشدار داده است و ناظران می‌گویند بی‌توجهی به این امر می‌تواند فاجعه‌ای اتمی در ابعاد آنچه در سال ۱۹۸۶ در چرنویل رخ داد را به‌همراه آورد.

بیشتر از جهان