نبرد سنگین ارتش روسیه و اوکراین؛ در باخموت چه می‌گذرد؟

هم مسکو و هم کی‌یف ادعا می‌کنند صدها نفر از نیروهای دشمن در نبرد باخموت کشته شدند

نبرد میان ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی در منطقه باخموت شدت گرفته است و هر دو طرف ادعا می‌کنند صدها نفر از نیروهای دشمن در این جبهه کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، سرهی چرواتی، سخنگوی ارتش اوکراین، اعلام کرد ۲۲۱ نیروی هوادار مسکو در باخموت کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند. در همین حال، وزارت دفاع روسیه ادعا کرد ۲۱۰ سرباز اوکراینی در بخش وسیع‌ خط مقدم دونتسک جان باختند اما میزان تلفات در باخموت را مشخص نکرد.

هر دو طرف اعتراف کرده‌اند که در باخموت خسارات قابل‌توجهی متحمل شده‌اند؛ هرچند تایید تعداد دقیق تلفات دشوار است.

در حالی که گروه واگنر روسیه ادعا می‌کند کنترل بیشتر بخش شرقی باخموت را به دست گرفته است، اوکراین اصرار دارد نیروهایش همچنان به مقاومت در این شهر ادامه می‌دهند.

شهر شرقی باخموت بیش از هفت ماه است که به هدف اصلی روسیه تبدیل شده است. تصرف باخموت برای مسکو اهمیت زیادی دارد زیرا معتقد است با به دست آوردن این منطقه، دفاع اوکراین دچار مشکل اساسی می‌شود و پس از آن، تصرف کل منطقه صنعتی دونباس ممکن خواهد بود.

وزارت دفاع بریتانیا در گزارشی درباره وضعیت باخموت، اعلام کرد: «این منطقه به یک کشتارگاه تبدیل شده است.» در این بیانیه آمده است: «نیروهای اوکراینی در برابر تلاش‌های مستمر روسیه برای ورود از شمال و جنوب آسیب‌پذیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ، نیروهای روسیه روز شنبه هیچ پیشروی قابل‌توجهی در باخموت نداشتند.

بنا بر گزارش‌های دیگر، روس‌ها همچنین در تلاش‌‌اند مناطق ازدست‌رفته در کوپیانسک، واقع در ۱۵۶ کیلومتری شرق پایتخت اوکراین را بازپس‌ بگیرند. از زمانی که کوپیانسک در سپتامبر ۲۰۲۲ از اشغال روسیه آزاد شد، به دلیل نزدیکی به مرز، هدف حملات روزانه قرار گرفته است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در جلسه توجیهی صبح یکشنبه خود مدعی شد که ارتش اوکراین در روز شنبه بیش از ۹۲ حمله روسیه را در پنج منطقه دفع کرده است. بر اساس اعلام این ستاد، نیروهای روسی تلاش خود را بر حمله به لیمان، باخموت، آودیوکا، مارینکا و شاختارسک در استان دونتسک متمرکز کرده‌اند.

روسیه حملات موشکی به شهرهای مختلف اوکراین نیز همچنان ادامه می‌دهد. فقط در ۲۴ ساعت گذشته، مسکو پنج موشک به شهر زاپوریژژیا شلیک کرد و سبب شد ارتش اوکراین در تهدید شدید حملات موشکی در سراسر اوکراین هشدار بدهد.

در همین حال دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، از آلمان خواست به ارسال مهمات سرعت ببخشد و آموزش خلبانان اوکراینی با جت‌های جنگنده غربی را آغاز کند. کولبا در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی اشاره کرد که کمبود مهمات مشکل اصلی اوکراین برای دفع تهاجم روسیه است. او گفت که سازندگان تسلیحات آلمانی ماه گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کردند آماده تحویل مهمات‌اند اما باید منتظر امضای قراردادها از سوی دولت باشند.

از سوی دیگر، برخی خبرها از بروز اختلاف‌نظرهای داخلی در روسیه حکایت دارند. گاردین روز یکشنبه گزارش داد که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که در حلقه داخلی کرملین درگیری‌های درونی وجود دارد. زاخارووا در کنفرانسی در مسکو گفت که با وجود درگیری میان «نخبگان» کرملین، روسیه نمی‌تواند رویکرد واحد اطلاعاتی اتخاذ کند.

این گفته‌ها نشان می‌دهد که پوتین فضای اطلاعاتی روسیه را تا حد زیادی به طیف وسیعی از عناصر شبه‌مستقل واگذار کرده است و قادر نیست برای به دست آوردن کنترل مجدد بر فضای اطلاعات روسیه اقدام‌های قاطعی انجام دهد.

 مشخص نیست چرا زاخارووا به عنوان یک سخنگوی ارشد باتجربه این مشکلات را آشکارا و در یک محیط عمومی بیان کرده است. به نظر می‌رسد هدف او از مطرح کردن این مشکلات برای اولین بار پایین آوردن انتظارات ناسیونالیست‌های روسی در مورد توانایی‌های فعلی کرملین برای انسجام حول یک روایت واحد یا یک سیاست یکپارچه باشد.

بیشتر از جهان